O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Świat złapał się za kieszenie. 80 proc. badanych deklaruje, że ogranicza wydatki

Ostatni rok przyniósł w ujęciu globalnym 7,5-proc. wzrost rynku dóbr konsumenckich, ale to efekt rosnących cen - pisze "Rzeczpospolita".

Galeria handlowa Fot. PAP/Albert Zawada
Galeria handlowa Fot. PAP/Albert Zawada

W ujęciu rocznym w 2024 r. globalny rynek dóbr konsumpcyjnych rósł o 1,8 pkt proc. wolniej niż w 2023 r. – wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradztwa strategicznego Bain & Company, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Jak czytamy, analitycy zauważają, że choć inflacja generalnie się uspokoiła, to indeksy zaufania konsumentów utrzymują się na niskim poziomie. 

"W efekcie choć rynek urósł w ujęciu wartościowym, to ilościowo niemal się nie zmienił. Aż 80 proc. badanych deklaruje, że ogranicza wydatki, co dodatkowo osłabia rynek produktów konsumenckich" - pisze dziennik.

Więcej

Aplikacje zakupowe (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/HANNIBAL HANSCHKE
Aplikacje zakupowe (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/HANNIBAL HANSCHKE

Socjolog: kupując jak milionerzy na chińskich platformach, wyrzucamy pieniądze w błoto

"Ubiegły rok był trudny dla największych firm z branży dóbr konsumenckich" – mówi, cytowany przez "Rz", Patryk Rudnicki, partner zarządzający warszawskim biurem Bain & Company. "Wraz ze spadkiem inflacji mogliśmy zauważyć, że dotychczasowy model wzrostu, oparty na zwiększaniu skali i podnoszeniu cen, przestaje działać. Podnoszenie cen nie gwarantuje długoterminowego wzrostu, co stanowi wyzwanie dla branży. Firmy, które to zrozumieją i odpowiednio dostosują swoje strategie, mogą zdobyć przewagę nad konkurencją" – mówi.

Dziennik zaznacza, że na rozwiniętych rynkach dynamika sprzedaży produktów konsumenckich wyraźnie wyhamowała. "Jeszcze w 2023 r. wzrost kształtował się na poziomie 7,7 proc. rocznie, ale w ubiegłym roku wskaźnik spadł do 4,5 proc." - pisze gazeta.

Jak dodaje, Bain & Company zauważa w raporcie, że konsumenci coraz częściej wybierają lokalne i niszowe marki zamiast produktów masowych. "W efekcie 50 największych na świecie firm z sektora dóbr konsumenckich odnotowało w pierwszej połowie ubiegłego roku wzrost przychodów na poziomie zaledwie 1,2 proc. Tymczasem w samych Stanach niszowe marki odpowiadały za nawet 40-proc. wzrosty rynku produktów konsumenckich, skutecznie odbierając udziały dużym graczom" - pisze. (PAP)

mk/ amac/ know/

Zobacz także

  • Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/HANNIBAL HANSCHKE
    Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/HANNIBAL HANSCHKE

    Widmo kar dla chińskiej platformy. KE wzywa do zmiany

  • Koszyk zakupowy Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
    Koszyk zakupowy Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

    Analitycy: dane o sprzedaży wskazują na dobrą kondycję konsumentów

  • Portfel z banknotami. Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Portfel z banknotami. Fot. PAP/Marcin Bielecki

    Rekordowa liczba upadłości konsumenckich. Zjawisko wciąż narasta

  • Supermarket, zakupy, fot. PAP/Albert Zawada
    Supermarket, zakupy, fot. PAP/Albert Zawada

    Ponad połowa Polaków chce korzystać ze specjalnych zniżek podczas zakupów. Wyniki badania

Serwisy ogólnodostępne PAP