O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

"Rzeczpospolita": branża lotnicza w turbulencjach

Koniec dwuletniej ochrony przewoźników lotniczych w Polsce. Od dzisiaj Straż Graniczna ma egzekwować milionowe kary za nieprzekazanie danych pasażerów. Poprzedni rząd zostawił obecnemu tykającą bombę - pisze "Rzeczpospolita".

Zdjęcie ilustracyjne. Archiwum PAP/EPA/DANIEL REINHARDT
Zdjęcie ilustracyjne. Archiwum PAP/EPA/DANIEL REINHARDT

"Rzeczpospolita" przypomina, że do 5 lutego Polska zawiesiła egzekucję kar finansowych nakładanych na przewoźników lotniczych przez Straż Graniczną za nieprzekazywanie danych pasażerów w latach 2018–2020 – to wymóg wprowadzony ustawą o PNR (Passenger Name Record) w całej Europie od 2018 r.

"Zgodnie z ustawą każdy przewoźnik lotniczy lądujący w Polsce i startujący z Polski musi przekazać szczegółowe dane swoich pasażerów do Straży Granicznej od 48 do 24 godzin przed lotem. Za ich brak kara administracyjna wynosi 20 tys. zł za każde pojedyncze naruszenie – w sumie (start i lądowanie) wynosi aż 40 tys. zł za jeden lot" - czytamy.

Jak zauważa dziennik, system zaczął obowiązywać, choć przewoźnicy wskazywali m.in. na trudności w podłączaniu się do niego. "Przez dwa lata poprzedni rząd nie podjął decyzji, co zrobić z dziesiątkami tysięcy lotów zrealizowanych przez ponad 260 spółek lotniczych, na które nałożono wysokie kary finansowe – po 40 tys. zł za jeden lot" - czytamy. Jak dodano, poprzedni Sejm nowelizacją odsunął egzekucję o dwa lata, by w tym czasie rząd Mateusza Morawieckiego wypracował porozumienie z branżą. To jednak nie nastąpiło.

"Od dziś Straż Graniczna musi ściągać należności, które – według przewoźników lotniczych – wraz z odsetkami sięgają już ponad 2 mld zł. I będzie to robić" - pisze "Rz".

Cytowany przez gazetę rzecznik komendanta głównego Straży Granicznej mjr Andrzej Juźwiak mówi, że "organ administracji publicznej obowiązany jest bez zbędnej zwłoki podjąć i prowadzić postępowania administracyjne". "Tym samym SG jest zobligowana do podjęcia działań, w tym również egzekucyjnych" – potwierdza "Rz" Juźwiak.

Według gazety, problem, który może doprowadzić do upadłości wiele firm, dotyczy wszystkich linii operujących w Polsce. Kary nałożono m.in. na LOT, Lufthansę, SAS, Emirates, Air France, Wizz Air i Ryanair, a także Enter Air i DHL. (PAP)

kh/

Zobacz także

  • Airbus A330 MRTT. Fot. EPA/SEBASTIEN NOGIER
    Airbus A330 MRTT. Fot. EPA/SEBASTIEN NOGIER
    Specjalnie dla PAP

    Ekspert: Polska potrzebuje powietrznych tankowców już teraz

  • Śmigłowiec AH-64 (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/ERIC LEE / POOL
    Śmigłowiec AH-64 (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/ERIC LEE / POOL

    Powietrzna logistyka w czasie wojny - lotnictwo transportowe Ukrainy [ANALIZA]

  • Samoloty MiG 29 - zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Adam Warżawa
    Samoloty MiG 29 - zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Adam Warżawa

    DORSZ: operowanie polskiego i sojuszniczego lotnictwa w związku z rosyjskim uderzeniem na Ukrainę

  • Zakłócenia na lotnisku w belgijskim Zaventem nie ustają. Fot. PAP/	OLIVIER MATTHYS
    Zakłócenia na lotnisku w belgijskim Zaventem nie ustają. Fot. PAP/ OLIVIER MATTHYS

    Skutki cyberataku. Brussels Airport: także w środę odwołanych będzie ok. 10 proc. lotów

Serwisy ogólnodostępne PAP