O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Tusk na budowie największego tunelu kolejowego w Polsce. "Za rok pół miliarda pasażerów na kolei" [NASZE WIDEO]

Polskie koleje przewiozą w ciągu następnego roku pół miliarda pasażerów - zapowiedział premier Donald Tusk, który w czwartek odwiedził budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce w Męcinie koło Limanowej.

Szef rządu podkreślił, że dzięki budowie tunelu między Męciną a Mordarką czas podróży pociągiem z Nowego Sącza do Krakowa skróci się o około półtorej godziny.

To jest wielkie przedsięwzięcie. Ludzie, którzy tu żyją, wiedzą, jaka to udręka dostać się do Krakowa. Dzisiaj podróż trwa 2 godziny 40 minut, a po zakończeniu inwestycji będzie to tylko godzina – mówił premier Tusk. – To oznacza jakościową zmianę życia dla dziesiątków tysięcy ludzi i szansę rozwojową dla całego regionu – dodał.

Największy tunel kolejowy w Polsce. "W tym roku umowy na 107 zespołów trakcyjnych"

Tusk powiedział również, że według prognoz w przyszłym roku koleją w Polsce podróżować będzie pół miliarda pasażerów – więcej niż liczy ludność całej Unii Europejskiej. Przypomniał, że tylko PKP Intercity ma w tym roku przewieźć ponad 80 mln pasażerów, co pokazuje skalę rozwoju kolei w ostatnich latach.

Z kolei minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że w tym roku podpisane zostaną umowy na dostarczenie aż 107 nowych zespołów trakcyjnych.

Więcej

Pociąg PKP Intercity, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Darek Delmanowicz
Pociąg PKP Intercity, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Darek Delmanowicz

Pociąg z Polski do Chorwacji. Tyle do tej pory sprzedano biletów

Za poprzednich rządów PO-PSL kupiliśmy 60 składów. Nasi następcy przez 8 lat – 12. My w ciągu kilku miesięcy zamówiliśmy już 35, a przetarg na 42 kolejne rozstrzygnie się jesienią – podkreślił szef resortu.

Największy tunel kolejowy w Polsce. Tam jest budowany

Minister przypomniał również, że niedawno przywrócono ważne połączenia kolejowe, m.in. z Krakowa przez Mielec do Hrubieszowa, do Ciechocinka, do Giżycka przez Kielce i Białystok, a w przyszłym roku ruszy kolej do Łomży po 30 latach przerwy: – Są pieniądze z KPO i zespół, który potrafi je wykorzystać – zaznaczył Klimczak.

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, budowany pomiędzy miejscowościami Męcina a Mordarka, będzie miał długość 3750 metrów. Drążony jest z wykorzystaniem nowoczesnej tarczy TBM „Jadwiga” o średnicy niemal 11 metrów. Maszyna mierzy 90 metrów długości i waży 2,5 tysiąca ton. Dotychczas wydrążono 70 metrów tunelu głównego.

Równolegle trwa budowa tunelu ewakuacyjnego, który wykonuje mniejsza tarcza TBM „Kinga” o średnicy 4,8 metra. Do tej pory udało się wydrążyć 887 metrów tej trasy.

Oba tunele są częścią strategicznego projektu „Podłęże–Piekiełko” – największej inwestycji kolejowej realizowanej obecnie w południowej Polsce, której wartość przekracza 14 mld zł. Projekt obejmuje budowę 58 km nowej linii oraz modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej trasy między Chabówką a Nowym Sączem. Po zakończeniu prac czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około godziny, a do Zakopanego – do 90 minut. Inwestycja rozpoczęła się w 2023 r.

Więcej

Szef resortu infrastruktury Dariusz Klimczak. Fot. Dariusz Klimczak/X
Szef resortu infrastruktury Dariusz Klimczak. Fot. Dariusz Klimczak/X

Szef resortu infrastruktury: zostaną rozbudowane trzy węzły Obwodnicy Trójmiasta

Na pytanie jednego z lokalnych dziennikarzy o „niewystarczającą aktywność rządu na południu Polski”, premier odpowiedział, że przyjmuje takie opinie z pokorą. – Biorę na klatę opinię, że w tym regionie jesteśmy czasami za mało obecni i za mało aktywni – stwierdził. Dodał jednak, że nie unikał obecności tam, gdzie sytuacja tego wymagała. – Podkreślił, że krytyka jest naturalną częścią życia publicznego, a nastroje polityczne w regionie mogą być bardziej wymagające niż gdzie indziej. – Wtedy, kiedy była potrzeba, ruszyłem z pomocą – i ta pomoc była efektywna – zaznaczył, odnosząc się do kwestii osuwiska w Kłodnem.

W 2011 roku w Kłodnem wybudowano nowe domy dla rodzin, które straciły mieszkania w wyniku osuwisk w czerwcu poprzedniego roku; na odbudowę Kłodne otrzymało 10 mln zł ze środków rządowych.(PAP)

fos/ malk/ pap/

Zobacz także

  •  Premier RP Donald Tusk (C), premier Bułgarii Rosen Żelazkow (L) i prezydent Litwy Gitanas Nauseda (P) na konferencji prasowej w ramach Szczytu Wschodniej Flanki w Helsinkach, fot. PAP/Marcin Obara
    Premier RP Donald Tusk (C), premier Bułgarii Rosen Żelazkow (L) i prezydent Litwy Gitanas Nauseda (P) na konferencji prasowej w ramach Szczytu Wschodniej Flanki w Helsinkach, fot. PAP/Marcin Obara

    Premier: w końcu Europa zrozumiała, że ochrona wschodniej granicy NATO, to wspólna odpowiedzialność

  • Premier Donald Tusk. Fot. PAP/Leszek Szymański
    Premier Donald Tusk. Fot. PAP/Leszek Szymański

    CPK z nową nazwą. Premier ogłasza

  • Premier Donald Tusk i marszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty. Fot. PAP/Albert Zawada/Radek Pietruszka
    Premier Donald Tusk i marszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty. Fot. PAP/Albert Zawada/Radek Pietruszka

    Premier chce utajnienia części posiedzenia Sejmu. Zwrócił się z wnioskiem do marszałka

  • Premier Donald Tusk podczas Szczytu Medycznego „Bezpieczny Pacjent”. Fot. PAP/Rafał Guz
    Premier Donald Tusk podczas Szczytu Medycznego „Bezpieczny Pacjent”. Fot. PAP/Rafał Guz

    Premier Tusk na szczycie medycznym: nie możemy mówić o katastrofie

Serwisy ogólnodostępne PAP