O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

USA nakładają restrykcje na Chiny. Jest dochodzenie

Ministerstwo transportu Chin wszczęło we wtorek dochodzenie w sprawie wpływu restrykcji handlowych USA na krajowy sektor stoczniowy, żeglugowy oraz łańcuchy dostaw. Jednocześnie resort handlu ogłosił nałożenie „środków zaradczych” na spółki USA powiązane z południowokoreańskim koncernem Hanwha Ocean.

Dane finansowe firmy Hanhwa Ocean. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/YONHAP
Dane finansowe firmy Hanhwa Ocean. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/YONHAP

Wspólne dochodzenie ministerstw transportu i przemysłu ma na celu ocenę potencjalnych szkód dla chińskiej gospodarki, jakie może wywołać prowadzone przez USA postępowanie na podstawie zapisu ustawy o handlu z 1974 r., który pozwala na nakładanie ceł odwetowych i barier handlowych wobec praktyk uznanych za nieuczciwe.

Pekin zapowiedział, że zbada również, czy jakiekolwiek podmioty wspierają USA w stosowaniu „środków o charakterze dyskryminacyjnym”. Resort nie ujawnił szczegółów.

Image
Chiny liderem produkcji metali ziem rzadkich. Autor: PAP/Infografika/Michał Czernek
Chiny liderem produkcji metali ziem rzadkich. Autor: PAP/Infografika/Michał Czernek

W ramach postępowania, do którego odniosły się chińskie władze, Urząd Przedstawiciela USA ds. handlu (USTR) ogłosił jeszcze w kwietniu, że od 14 października nakładane będą opłaty na wszystkie statki zbudowane w Chinach i zawijające do amerykańskich portów, niezależnie od właściciela jednostki. Początkowa stawka 18 dolarów za tonę netto ma stopniowo wzrosnąć do 33 USD w kwietniu 2028 r. W przypadku kontenerów opłaty wzrosną ze 120 USD za rozładowany kontener do 250 USD w 2028 r. Każdy statek będzie podlegał opłacie maksymalnie pięć razy w roku.

W ramach działań odwetowych w ubiegłym tygodniu Pekin ogłosił wdrożenie również od 14 października analogicznej opłaty pobieranej od statków należących lub zarządzanych przez amerykańskie firmy, organizacje lub osoby fizyczne, a także od statków budowanych w USA lub pływających pod amerykańską banderą. Stawki będą rosły do 17 kwietnia 2028 r., od 400 juanów (56 USD) za tonę netto do 1120 juanów (157 USD).

Również we wtorek chińskie ministerstwo handlu ogłosiło zastosowanie „środków zaradczych” wobec pięciu amerykańskich spółek zależnych koncernu Hanwha Ocean. Pekin oskarżył je o pomaganie rządowi USA w dochodzeniu wymierzonym w chiński przemysł morski. Sankcje zakazują chińskim firmom i osobom fizycznym prowadzenia jakichkolwiek transakcji z tymi podmiotami. Wiadomość ta sprawiła, że notowania Hanwha Ocean na giełdzie w Seulu spadły o ponad 5 proc.

Działania te wpisują się w szerszy kontekst eskalacji sporu handlowego Pekinu z Waszyngtonem.

Z Pekinu Krzysztof Pawliszak (PAP)

krp/ akl/ kgr/

Zobacz także

  • Wielki Mur Chiński. Fot. PAP/EPA/WU HONG
    Wielki Mur Chiński. Fot. PAP/EPA/WU HONG

    Chiny podjęły ważną decyzję dot. polityki bezwizowej. Sprawa dotyczy też Polski

  • Szefowa KE Ursula von der Leyen. Fot. PAP/EPA/ANDREJ CUKIC
    Szefowa KE Ursula von der Leyen. Fot. PAP/EPA/ANDREJ CUKIC

    Szefowa KE ostrzegła UE ws. zielonych technologii. "Nie może dopuścić do powtórzenia błędów"

  • Politycy AfD: Tino Chrupalla i Maximilian Krah. Fot. PAP/EPA/HANNIBAL HANSCHKE
    Politycy AfD: Tino Chrupalla i Maximilian Krah. Fot. PAP/EPA/HANNIBAL HANSCHKE

    Były asystent polityka AfD szpiegował na rzecz Chin. Trafi do więzienia

  • W Chinach został otwarty najwyżej zawieszony most drogowy na świecie. Fot. PAP/AFP
    W Chinach został otwarty najwyżej zawieszony most drogowy na świecie. Fot. PAP/AFP

    Najwyżej zawieszony most drogowy na świecie. Wielkie otwarcie w Chinach

Serwisy ogólnodostępne PAP