O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Z Paryża ruszył bezpośredni szybki pociąg do Berlina [WIDEO]

Z Paryża wyruszył w poniedziałek pociąg kolei dużych prędkości do Berlina, który będzie obsługiwał nowe, bezpośrednie połączenie pomiędzy stolicami Francji i Niemiec. Pociąg będzie kursował codziennie, a podróż trwać będzie osiem godzin.

Połączenie "stworzy nowy pomost między dwoma wielkimi ośrodkami kulturalnymi i politycznymi naszego kontynentu" - oświadczyła przedstawicielka niemieckich kolei Deutsche Bahn Anja Schoellmann. Nowe połączenie to efekt współpracy DB z francuskimi kolejami SNCF. Jak powiedział szef SNCF Jean-Pierre Farandou, na przejazdy międzynarodowe przypada niemal jedna trzecia wszystkich podróży pociągami TGV (francuskiej kolei dużych prędkości).

Połączenie między dwiema stolicami obsługiwać będzie jednak nie TGV, a niemiecki ekspres ICE. Codziennie o godz. 9.55 pociąg ruszy z Gare de l'Est (Dworca Wschodniego), a dwie godziny później (godz. 11.54) wyjedzie z Berlina pociąg w przeciwnym kierunku. Na terytorium Francji składy rozwiną prędkość 320 km/godz., w Niemczech - 250 km/godz.

Uruchomienie połączenia nie było związane z budową nowej infrastruktury kolejowej. Wykorzystywane są istniejące tory, umożliwiające połączenie z Frankfurtem.

Media francuskie zauważają, że osiem godzin nie jest krótkim czasem podróży, ponadto cena (ok. 200 euro za bilet w obie strony na marzec) nie jest konkurencyjna w porównaniu z budżetowymi liniami lotniczymi. Niemniej, jak poinformował w poniedziałek Farandou, niemal 80 proc. biletów zostało już zarezerwowanych.

"Jestem przekonany, że pociąg będzie miał wielkie powodzenie i że ludzie wolą jechać raczej wygodnie, niż niekiedy jechać w sposób nieco bardziej skomplikowany" do lotnisk poza centrami miast" - zauważył.

Według danych przytoczonych przez dziennik "Le Monde" popyt na podróże kolejami szybkiej prędkości wzrósł w ostatnich latach. W 2023 roku liczba pasażerów francuskich pociągów TGV osiągnęła rekordowy poziom - 156 mln osób. W tej liczbie ok. 34 mln pasażerów podróżowało trasami międzynarodowymi i był to wzrost o 13 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

To zainteresowanie, zdaniem przedstawicieli SNCF, rozpoczęło się po pandemii koronawirusa, gdy potrzeba podróży wręcz "eksplodowała". Poza tym niektóre przedsiębiorstwa wybierają podróż pociągiem, a nie samolotem, ze względu na środowisko. Pewną rolę odgrywa także praca zdalna w trakcie podróży na dalekie odległości.

SNCF przygotowuje się teraz do uruchomienia codziennych połączeń relacji Paryż-Monachium i Paryż-Bruksela.

 

Z Paryża Anna Wróbel (PAP)

awl/ akl/ sma/

Zobacz także

  • Manifestacja przed sądem w Vannes we Francji Fot. PAP/EPA/TERESA SUAREZ
    Manifestacja przed sądem w Vannes we Francji Fot. PAP/EPA/TERESA SUAREZ

    Bezprecedensowy proces w sprawie pedofilii we Francji. Oskarżonym jest były lekarz

  • Wołodymyr Zełenski, Emmanuel Macron. Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON
    Wołodymyr Zełenski, Emmanuel Macron. Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON

    Będzie drugie spotkanie na temat Ukrainy i europejskiego bezpieczeństwa. Kto wśród zaproszonych?

  • Francuski parlament (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON
    Francuski parlament (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON

    Dziennikarze prześwietlili francuskich polityków. Sięgają po narkotyki, bo skarżą się na presję i tempo pracy

  • Jordan Bardella. Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON
    Jordan Bardella. Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON

    Widmo wotum nieufności we Francji. Bardella: trzeba unikać niepewności

Serwisy ogólnodostępne PAP