Kluczowe wskaźniki efektywności SEO, czyli kilka słów o CTR, konwersji i ruchu na stronie

2022-06-30, 14:16 aktualizacja : 2022-06-30, 14:19
Unsplash
Unsplash
Chcesz dowiedzieć się, czy Twoja strona jest poprawnie pozycjonowana? Czy prowadzone działania naprawdę przynoszą efekty? Wyjaśniamy, jakie wskaźniki musisz wziąć pod uwagę. Mowa między innymi o tym, co to jest CTR, o wyświetleniach, ruchu, konwersji czy współczynniku odrzuceń. Prześledź je i przekonaj się, w jakieś sytuacji aktualnie się znajdujesz.

Dlaczego warto monitorować wskaźniki efektywności działań SEO?

O ile kampanie Google Ads są ustawione na konkretny okres i potrafią niemal natychmiast zwiększyć widoczność danego e-commerce i poprawić konwersje, to jednak z optymalizacją jest nieco inaczej. Nikt tak naprawdę nie wie, jak dokładnie działa algorytm Google. Działania SEO są długoterminowe i wymagają stałego nadzorowania. Dlaczego? Tylko wówczas wykryjemy ewentualne błędy, zmodyfikujemy naszą strategię i poprawimy skuteczność pozycjonowania. Nie zapominajmy jednak, aby taką analizę przeprowadzić na samym początku, jeszcze przed rozpoczęciem optymalizacji, a także już w jej trakcie. Wówczas możliwe będzie porównanie faktycznych efektów obranego kierunku.

Kluczowe KPI – podstawowa lista

Wydajność działań SEO jesteśmy w stanie sprawdzić dzięki kluczowym wskaźnikom efektywności, czyli z ang. Key Performance Indicators, w skrócie KPI. Poniżej prezentujemy podstawową listę. Co ważne, każdy specjalista pracuje inaczej, więc może się ona nieco różnić czy zawierać jeszcze więcej elementów. Zawsze jednak należy dostosować KPI do profilu oraz potrzeb firmy.

Pozycja w Google

Trudno byłoby prowadzić optymalizację bez analizy pozycji witryny jako takiej oraz na dane słowa kluczowe. Wówczas nie wiedzielibyśmy, czy wyświetlamy się w TOP 10 (najbardziej pożądane pozycje), a może jesteśmy daleko w tyle, albo właśnie przeskoczyliśmy o kilka oczek do góry.

CTR

CTR jest istotny z punktu widzenia większości działań prowadzonych w internecie. A zatem co to jest CTR? Pod tym skrótem kryje się współczynnik klikalności, czyli Click Through Rate.

W kampaniach płatnych jest to stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń, a w największym uproszczeniu – mówi on nam o tym, ile osób zdecydowało się kliknąć w link po kontakcie w naszą reklamą. CTR jest wyrażony procentowo i liczymy go wówczas bardzo prosto: dzielimy kliknięcia i wyświetlenia, a następnie mnożymy otrzymaną liczbę przez 100 procent. Szybko sprawdzimy zatem, czy dane komunikaty reklamowe i strategia przynoszą zakładane rezultaty.

Natomiast CTR w działaniach SEO również jest wyrażony procentowo i wskazuje nam, jak przedstawia się stosunek wyświetleń do kliknięcia w link – ale na poziomie organicznych wyników wyszukiwania. Jeśli chcemy podnieść wartość współczynnika klikalności, poznajmy potrzeby użytkowników, zadbajmy o dobre meta tagi oraz zoptymalizujmy adres URL, tak aby zawierał on słowo kluczowe i był przejrzysty (niewskazane są ciągi liczb czy dziwnych znaków specjalnych).

Unsplash

Ruch na stronie

Niezwykle ważny jest organiczny ruch na stronie. Musimy wiedzieć, ile wejść na stronę pochodziło nie z reklam, ale z bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Zwykle podaje się to w ujęciu miesięcznym.

Konwersja

W tym zestawieniu nie mogło jeszcze zabraknąć wyrażonej procentowo konwersji, która to wiąże się i z pozycją w Google i z ruchem organicznym. Można wyznaczyć ją już na początku działań SEO. Jaki procent wejść na naszą stronę zakończył się zakupem? Jeśli zatem połączymy poprawne słowa kluczowe z przemyślanym contentem, z pewnością przyczynimy się do wygenerowania lepszej konwersji.

Powyższe wskaźniki są dla Ciebie niezrozumiałe? Nie wiesz, które narzędzia dadzą Ci wiarygodne dane? Wcale nie musisz być specjalistą SEO. Powierz to zadanie osobom, które na co dzień zajmują się profesjonalnym pozycjonowaniem stron w Google. Niezbędne informacje znajdziesz tutaj: https://sempai.pl/oferta/pozycjonowanie-i-optymalizacja. Postaw na skuteczne pozycjonowanie i nie obawiaj się o współczynnik klikalności czy inne wskaźniki efektywności.

Więcej na: https://sempai.pl

Źródło informacji: Sempai

Źródło informacji: Sempai

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.