Domodi: podsumowanie roku 2022 w branży fashion. Te zjawiska zdefiniowały modę na nowo?
Od kontrowersyjnych kampanii reklamowych, przez wzbudzające emocję trendy, aż po wzloty i upadki w działaniach eko - podsumowanie roku 2022 w branży fashion to obraz pełen barw i kontrastów. Jakie wydarzenia, zjawiska, marki i produkty najmocniej wpłynęły na świat mody w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy? Czas na bilans zysków i strat.
Rok 2022 w modzie to próba odnalezienia się w postpandemicznej rzeczywistości. Po kilku sezonach niepewności na dobre wróciły wielkie modowe eventy i pokazy mody, które gromadziły rekordową publikę. Swoją pozycję w kształtowaniu trendów umocniły media społecznościowe - już nie tylko Instagram, ale w coraz większym stopniu Tik Tok. Do łask wróciły style, które jeszcze do niedawna były uważane za kwintesencję kiczu. A klasyka zdefiniowana została na nowo. Za nami rok pełen zwrotów akcji. To dobry moment na podsumowanie, które przygotowała redakcja Domodi.pl.
Moda na ekologię a ekologiczna moda - co się zmieniło w 2022 roku?
Chociaż ekologia jest jednym z wiodących tematów w dyskursie publicznym, jeśli chodzi o branżę fashion rok 2022 pokazał, że słowa wciąż mają niewiele wspólnego z realnym działaniem. Największe marki odzieżowe zostały oskarżone o greenwashing, a najpopularniejszym brandem modowym roku według statystyk wyszukiwań Google okazał się gigantyczny producent ultrafast fashion - Shein. Chiński sklep internetowy sprzedający szybką modę online w rankingu money.co.uk wyprzedził nawet Zarę i cieszy się największą popularnością w aż 113 krajach.
Na drugim biegunie znalazły się marki, które pod względem działań ekologicznych mogłyby świecić przykładem. Założyciel marki Patagonia zobowiązał się do oddania przychodów ze sprzedaży odzieży na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi. A polski producent odzieży sportowej 4F ruszył z programem 4F Change, wprowadzając między innymi strefy sprzedaży ubrań z drugiego obiegu, zbiórki nienoszonej odzieży czy pierwszą kolekcję upcyclingową.
Najgłośniejsze kolekcje marek modowych 2022
Rok 2022 w modzie zapisze się w pamięci za sprawą kolekcji, których nikt się nie spodziewał. Głośnym echem odbiły się przede wszystkim współprace światowej sławy projektantów z topowymi markami sportowymi. Kolekcja Gucci x adidas uczyniła z włoskiego domu mody faworyta w rankingu najpopularniejszych marek modowych drugiego kwartału 2022 The Lyst Index. Według oficjalnych danych wyszukiwania Gucci w serwisie wzrosły o 286 proc. w ciągu zaledwie 48 godzin od premiery barwnej kolekcji łączącej sportowy szyk z modową ekstrawagancją.
Furorę zrobiła też linia Valentino Pink PP utrzymana w całości w kolorze intensywnej fuksji. Oryginalny koncept nie tylko pozwolił awansować marce na trzecie miejsce w rankingu najbardziej pożądanych brandów modowych The Lyst Index, ale przede wszystkim stał się początkiem trendu, który okrzyknięto jednym z najgłośniejszych w drugiej połowie roku 2022.
Najsilniejsze trendy w modzie 2022 - te zapamiętamy na długo?
Barbiecore, czyli moda na ubrania i dodatki w różu, to trend, który zdominował ostatnie miesiące w branży fashion. Wpływ na popularność wszystkiego, co różowe, miały nie tylko sylwetki z pokazu Valentino, ale też pierwsze zdjęcia Margot Robbie z planu filmu o kultowej lalce Barbie. Na Tik Toku hitem okazał się też Balletcore - trend, do którego punktem wyjścia stały się bijące rekordy popularności baleriny Miu Miu. Atłasowe buty noszone między innymi przez Bellę Hadid i Sydney Sweeney (obydwie zostały okrzyknięte ikonami stylu 2022 roku w rankingu The Lyst Index) okazały się najbardziej pożądanym produktem trzeciego kwartału. Warto wspomnieć też o Gorpcore - modzie na ubrania i buty outdoorowe czy Gothcore - fascynacji estetyką gotycką i wampiryczną, która rośnie w siłę po emisji serialu Netflixa „Wednesday”.
Rok 2022 w modzie to również wielki powrót stylu lat 2000., który wielu dotychczas uważało za jedną z największych modowych pomyłek w historii. Jego synonimem okazała się spódniczka mikromini Miu Miu, która stała się viralem na Tik Toku. Co ciekawe, spowodowała wzrost wyszukiwań marki o rekordowe 400 proc. Z ery Y2K pochodzi też najpopularniejsza torebka roku 2022, czyli reedycja kultowego modelu Prada Nylon. W wielkim stylu wróciły też gorsety, spodnie bojówki czy buty Ugg - głównie za sprawą topmodelki Belli Hadid.
Niezapomniane wydarzenia w branży fashion 2022
Chociaż próbę czasu przetrwa jedynie część trendów minionych dwunastu miesięcy, rok 2022 zapisze się w historii na długo za sprawą niezapomnianych modowych wydarzeń. Moment z pokazu Coperni, w którym na Belli Hadid namalowano sukienkę materiałem w spreju, sprawił, że o marce zrobiło się naprawdę głośno. Zdjęcia Elizabeth Debicki w stylizacjach księżnej Diany z nowego sezonu „The Crown” wywołały lawinę wyszukiwań #revengedress na Tik Toku. A najgłośniej komentowaną kreacją z czerwonych dywanów okazała się legendarna suknia Marilyn Monroe (uznawana za najdroższą sukienkę świata), w której na schodach MET wystąpiła Kim Kardashian. To najlepszy dowód na to, że branża fashion w 2022 wciąż z nostalgią spogląda w przeszłość, a pewne kulturowe symbole nigdy nie wyjdą z mody.
Więcej na https://domodi.pl/
Źródło informacji: Domodi