Jak stworzyć stronę internetową firmy, która będzie sprzedawać?
Celem istnienia witryny, która stanowi wizytówkę przedsiębiorstwa, jest zazwyczaj pozyskiwanie klientów. Nie wystarczy, aby strona WWW po prostu działała. Trzeba zaprojektować taką witrynę, która spełni oczekiwania odbiorców pod każdym względem. Można inwestować pieniądze w działania marketingowe, ale bez odpowiedniego serwisu będą to przepalone środki. Jak stworzyć stronę internetową firmy, która będzie sprzedawać?
Strona firmy - co zrobić, aby sprzedawała?
Posiadanie witryny przez przedsiębiorstwo jest niezbędne. Z badania, przeprowadzonego w marcu 2023 roku przez Mediapanel, wynika, że liczba internautów w Polsce wynosi obecnie 29,7 mln. Do korzystania z sieci coraz bardziej przekonują się seniorzy. W internecie można sprzedać prawie każdy produkt. Miliony klientów poszukuje ofert przede wszystkim w wyszukiwarce Google, z której korzysta ponad 95% internautów w Polsce.
Aby dać im możliwość zapoznania się z ofertą, trzeba posiadać stronę WWW. Nie wystarczy jednak, aby serwis po prostu istniał. Trzeba go przygotować tak, aby zachęcał do skorzystania z oferty. Nic nie może być dziełem przypadku - każdy element należy przeanalizować, przetestować i na tej podstawie podjąć decyzję. Budowanie witryny to proces - warto się w niego zaangażować. O czym pamiętać, tworząc stronę, która ma sprzedawać?
Responsywność
Większość internautów korzysta z sieci na urządzeniach przenośnych. Według Statcounter w marcu 2023 roku używało ich do przeglądania internetu ok. 60% Polaków. Trudno sobie obecnie wyobrazić stronę WWW, która nie dostosowuje się do ekranów różnych urządzeń. Oczywiście, w dalszym ciągu działają takie serwisy, ale budowanie nowego, który nie jest zoptymalizowany pod tym względem, to poważny błąd.
Czy użytkownik sieci zamówi cokolwiek, jeśli witryna nie będzie mu się prawidłowo wyświetlać i będzie miał problem z kliknięciem czegokolwiek i przewijaniem treści? W takim wypadku raczej nie dokona zakupu.
Szybkość ładowania
Witryna musi być przystosowana do ekspresowego przeglądania. Każda sekunda oczekiwania na wyświetlenie serwisu negatywnie przekłada się na konwersję. Według analizy zrealizowanej przez Portent, najlepsze wyniki osiągają witryny, które są gotowe do dyspozycji użytkownika w czasie do 4 sekund - im szybciej, tym lepiej. Kolejne chwile oczekiwania powodują, że coraz więcej internautów rezygnuje z dalszego przeglądania strony. Z tego względu tak ważne jest optymalizowanie witryny pod kątem szybkości ładowania.
Prosty motyw
Strona, która sprzedaje, powinna skupiać uwagę internauty na tych elementach, które są dla niego kluczowe. Nie należy korzystać ze zdjęć czy wideo, które odwracają uwagę od tego, co kluczowe, czyli produktów lub usług. Wielu wybiera strony internetowe oparte na darmowych motywach dostępnych dla systemu WordPress. Warto wziąć pod uwagę różne opcje - brak opłat dodatkowych nie powinien być kluczowy przy projektowaniu serwisu. Lepiej postawić na motyw najlepiej zoptymalizowany. Więcej o tworzeniu stron opartych na systemie WordPress można przeczytać tutaj: https://smartbees.pl/uslugi/tworzenie-stron-wordpress.
Kolory, które sprzedają
Na stronach przeważnie można trafić na podobną kolorystykę, a przynajmniej na tych, które są zoptymalizowane. Jakie są najskuteczniejsze sprzedażowo? Czerwony, niebieski, różowy, żółty i zielony. Dlatego to właśnie one są najczęściej wykorzystywane w przypadku CTA (call to action). Warto testować różne kolory i porównywać wyniki.
Treści sprzedażowe
Należy skupiać się na konkretach, atrakcyjnie prezentować treść, zwracać w niej uwagę na kluczowe cechy produktu. Co ciekawe, czasami wystarczy podmiana jednego słowa, aby diametralnie odmienić wyniki osiągane przez serwis.
Przykładem jest wynik testu przeprowadzonego przez sklep DeWalt, w którym zmieniono CTA z Buy Now na Shop Now. Okazało się, że pierwsza opcja generowała o 17% więcej kliknięć, co przy skali popularności sklepu przekładało się na bardzo dużą zmianę przychodów. Dlaczego nowa treść osiągała gorszy wynik? Prawdopodobnie dla odbiorców nie była tak jednoznaczna. Poza tym są przyzwyczajeni do Buy Now.
Optymalizacja strony pod wyszukiwarki
Ponad 95% internautów w Polsce korzysta z Google. Bezpłatne wyniki wyszukiwania dla wielu firm stanowią źródło największej liczby klientów. Aby witryna mogła uzyskać widoczność na frazy kluczowe, najpierw musi zostać zoptymalizowana pod algorytm danego systemu. Obecnie standardem jest projektowanie serwisów, które spełniają oczekiwania wyszukiwarek i dają możliwość zoptymalizowania elementów, od których zależy widoczność.
Można jednak trafić na stare systemy CMS, od lat nieaktualizowane, które nie zapewniają takich rozwiązań. Dlatego warto konsultować ze specjalistami, na jakie oprogramowanie sklepu należy się zdecydować. Dobrze zoptymalizowana witryna jest kluczowa dla pozyskiwania ruchu z Google.
Przemyślana struktura
Internauta oczekuje, że główne menu zobaczy na górze strony. Na dole spodziewa się odnośników do takich istotnych podstron jak np. polityka prywatności, regulamin czy o firmie. Każdy element powinien się znaleźć tam, gdzie się tego spodziewa internauta. Jeśli tego tam nie znajdzie, może zrezygnować z dalszego przeglądania strony. Jeśli wybrałeś niestandardowe ustawienie, to tym bardziej warto wykonać mapę ciepła, z której dowiesz się, na których elementach na stronie skupiają się internauci.
Dane kontaktowe i o firmie
Jeśli internauta odwiedza stronę WWW w poszukiwaniu produktów czy usług, zanim złoży pierwsze zamówienie, sprawdzi, z czyją ofertą ma do czynienia. Wielu użytkowników bardzo ostrożnie podchodzi do korzystania z usług firm, które są dla nich anonimowe. Nie tylko sprawdzają dane marki, ale też czytają opinie na temat danego podmiotu. Część dzwoni, zanim złoży zamówienie - to kolejny sposób na weryfikację, czy mają do czynienia z prawdziwą firmą, a nie próbą oszustwa.
Certyfikat SSL
W przypadku niektórych stron WWW przeglądarka wyświetla obok adresu komunikat „niezabezpieczona”. Dotyczy to witryn, które nie korzystają z szyfrowanego połączenia, tzn. ich adres zaczyna się od http:// zamiast https://. Dzięki certyfikatowi dane przesyłane między stroną a urządzeniem użytkownika są szyfrowane. Nie mogą być przechwycone lub zmienione przez osoby, które nie powinny mieć do nich dostępu.
Brak szyfrowanego połączenia może bardzo negatywnie wpłynąć na konwersję. Trzeba też monitorować, czy w wyniku błędu serwera lub strony nie doszło do wyłączenia SSL i wyświetla się błąd. W takim przypadku większość użytkowników może zakończyć odwiedziny zaraz po otwarciu witryny. Korzystanie z certyfikatu to absolutna podstawa.
Ile wynosi koszt strony internetowej, która będzie sprzedawać? O tym warto przeczytać na blogu Smartbees (https://smartbees.pl/blog/koszt-strony-internetowej).
Więcej na: https://smartbees.pl/
Źródło informacji: Smart Bees