Impact’23: w niestabilnych czasach banki stały się instytucjami zaufania publicznego
O ile za poprzedni, ogólnoświatowy kryzys gospodarczy z 2007 roku odpowiadał zagraniczny sektor bankowy, o tyle obecnie w Polsce to właśnie krajowe banki najbardziej pomagają firmom i społeczeństwom przetrwać kolejne, globalne wstrząsy. „Z czarnych charakterów banki przeobraziły się w instytucje gwarantujące bezpieczeństwo i stabilność w tych niepewnych czasach” - przekonuje Magdalena Zmitrowicz, wiceprezes Banku Pekao S.A nadzorująca Pion Bankowości Przedsiębiorstw.
Przedstawicielka jednej z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugiego co do wielkości banku uniwersalnego w Polsce uczestniczyła w prestiżowym kongresie IMPACT’23 w Poznaniu. Setki prelegentów - ekonomistów, naukowców, samorządowców, polityków - przez dwa dni dyskutują o najważniejszych wyzwaniach stojących przed dynamicznie zmieniającym się światem.
„Pandemia, wojna, inflacja - w kontekście tych trzech, najmocniej uderzających w całe gospodarki i indywidualnych obywateli kryzysów - banki naprawdę zdały i wciąż zdają egzamin. Zamiast generować problemy, jak kilkanaście lat temu za oceanem, zajmujemy się ich rozwiązywaniem, czego modelowym przykładem było sprawne wdrożenie i obsługa tzw. tarcz antykryzysowych” - zauważyła Magdalena Zmitrowicz.
Ekspertka podkreśliła, że sektor bankowy należy dziś traktować jako swoisty barometr nastrojów konsumenckich. Codzienna współpraca i kontakt z milionami klientów (indywidualnych i firmowych) pozwalają bankom trafnie oceniać kondycję gospodarczą kraju i prognozować koniunkturę w przyszłości.
„Nasza sytuacja jest lepsza, niż mogłoby się wydawać: cieszy niskie bezrobocie, a w rozmowach z nami przedsiębiorcy przyznają, że aktywnie poszukują nowych pracowników. Polskie firmy, zwłaszcza te małe i średnie, przestały koncentrować się jedynie na rynku wewnętrznym, coraz śmielej wychodząc poza granice kraju, w czym aktywnie je wspomagamy m.in. poprzez atrakcyjne finansowanie” - powiedziała wiceprezes Banku Pekao S.A.
„Nie pozwólmy, by dobry kryzys się zmarnował” - nawiązując do wypowiedzi Winstona Churchilla, ekspertka przypomniała, że zarówno banki, jak i ich klienci, z dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości wyciągają cenne lekcje na przyszłość, ucząc się elastyczności czy stawiając na innowacje.
„Polscy przedsiębiorcy wciąż nie boją się inwestować, co znajduje odzwierciedlenie w ciągle rosnącym zainteresowaniu ofertą banku, chociażby w segmencie kredytowym. Z drugiej strony, również my jako instytucje finansowe, w ostatnich latach uczyniliśmy wiele postępów, np. w obszarze otwartości na zmieniające się oczekiwania naszych klientów i wsłuchiwania się w ich postulaty” - zaznaczyła Magdalena Zmitrowicz podczas IMPACT’23.
Bank Pekao S.A. obsługuje dziś ponad 6,4 mln klientów, w tym co drugą korporację w Polsce. Pekao jest również notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i uczestniczy w lokalnych (w tym WIG 20 i WIG) oraz międzynarodowych indeksach (w tym MSCI EM, Stoxx Europe 600 i FTSE Developed).
Źródło informacji: PAP MediaRoom