Fundacja PRF nagrodziła autorów najlepszych scenariuszy lekcji o przedsiębiorczości

2023-05-24, 16:52 aktualizacja : 2023-05-24, 16:59
PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Pierwsze egzaminy maturalne z przedmiotu „Biznes i zarządzanie” odbędą się w 2027 r. Jednak już teraz – na cztery lata wcześniej – eksperci Centralnego Domu Technologii (CDT), podczas debaty z cyklu CDTalks, prezentowali najskuteczniejsze metody angażujące młodzież w lekcje biznesu.

Za nami kolejne wydarzenie z cyklu „CDTalks, czyli debaty o edukacji”. Spotkania są organizowane regularnie przez zespół edukacyjny Centralnego Domu Technologii i mają na celu wskazanie różnych perspektyw edukacji i odpowiedzi na pytania o to, jak o aktualnych, ważnych tematach rozmawiać z uczniami podczas lekcji szkolnych. Dotychczas poruszano takie tematy jak edukacja ekologiczna, etyka w technologii czy nauka cyberbezpieczeństwa. 

Tym razem ekspertki oraz eksperci zgromadzeni w CDT rozmawiali o tym, „Jak uczyć przedsiębiorczości”. W debacie wzięły udział Magdalena Honkowicz, Agnieszka Pierwocha i Marta Czyrkiewicz, czyli autorki najlepszych i wyróżnionych scenariuszy lekcji o przedsiębiorczości w 4. edycji konkursu “Edukacja Jutra”, a także Mateusz Rafał, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki, Agata Białkowska-Samul, Employer Branding Senior Specialist w Allegro i zachęcał Zbigniew Bujak, trener i edukator CDT, juror w konkursie “Edukacja Jutra”.

Debatę moderowała dr Dominika Wiśniewska, menedżerka ds. partnerstw i społeczności Centralnego Domu Technologii w Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju.

„Z >>Biznesem i zarzadzaniem<< łączymy duże nadzieje. Przedmiot ma być dla uczniów szkół średnich odpowiedzią na zmieniający się świat i nauką brania odpowiedzialności za swoje życie w przyszłości” – mówił Mateusz Rafał, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

Przedmiot „Biznes i zarządzanie” zastąpi „Podstawy przedsiębiorczości”. Nowy przedmiot ma kłaść nacisk na pracę w grupie i zrozumienie znaczenia współpracy, a także na aspekt praktyczny np. finanse osobiste, zrozumienie roli finansów czy roli mechanizmu płacenia podatków.

„Jako biznes oczekujemy, żeby młodzi ludzie po szkole czuli się swobodnie i pewnie wkraczając na rynek pracy. Dobrze, gdyby mieli świadomość, jak działa świat finansów. Ale ważne są też rozwinięte kompetencje miękkie – motywacja, praca w zespole, kreatywność” – przekonywała Agata Białkowska-Samul, Employer Branding Senior Specialist w Allegro.

Podczas spotkania nie tylko omawiano metody skutecznej edukacji, ale także podsumowano 4. edycję konkursu na najlepszy scenariusz lekcji o przedsiębiorczości - „Edukacja Jutra”.  

„Trzeba złapać ciekawość ucznia, bo tematy okołobiznesowe nie są interesujące ani łatwe. Warto wykorzystać social media, aplikacje, a przede wszystkim case study. Prawdziwe przypadki z życia działają na wyobraźnię i pozwalają zastanowić się uczniom, jak oni rozwiązaliby ten problem” – mówiła Magdalena Honkowicz, edukatorka.

Agnieszka Pierwocha, nauczycielka, w swojej lekcji postawiła na pracę w grupach. Jej scenariusz „Only death and taxes” ma uczyć nie rywalizacji a współpracy. 

Uczniowie muszą wspólnie uwolnić bohatera, który naraził się śmierci.

„Podatki u młodzieży nie wzbudzają emocji, uczniowie nie zauważają ich. Dlatego wprowadziłam do lekcji o podatkach elementy gry i wspomnianą przez Benjamina Franklina śmierć” – wyjaśniała Agnieszka Pierwocha.

Marta Czyrkiewicz, nauczycielka, prowadzi projekty matematyczne łączące matematykę, informatykę i plastykę. Projekt „Owocowe love” polega na stworzeniu stanowiska do sprzedaży lemoniady.

„Najlepiej sprawdza się samodzielność i wolność uczniów, którzy sami szukają sposobów pozyskania produktów, receptur, podpatrują konkurencję, tworzą projekt. Przy ocenianiu ważny jest efekt końcowy i podejmowane działania” – przekonywała Marta Czyrkiewicz.

Efektem konkursu na scenariusze lekcji jest publikacja, która może zainspirować nauczycieli i pomóc im w stworzeniu własnych autorskich pomysłów na lekcje BiZ.

„Nie każdy nauczyciel musi od razu wiedzieć, jak stworzyć edukacyjny escape room. Dlatego warto zajrzeć do naszej publikacji” - zachęcał Zbigniew Bujak, trener i edukator CDT, juror w konkursie “Edukacja Jutra”.

Publikacja jest dostępna pod linkiem:

Publikacja Edukacja Jutra_Przedsiębiorczość.pdf (fundacjapfr.pl)

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.