6 kroków zapewniających sukces w content marketingu

2023-05-26 16:37 aktualizacja: 2023-05-29, 10:54
Depositphotos
Depositphotos
Content marketing to działania, na które firmy są skłonne przeznaczać coraz większą część budżetów marketingowych. Z raportu The State of Content Marketing: 2023 Global Report wynika, że w 2023 roku takie działania powinny przynosić rekordowe zyski. Na czym one polegają? Jakie kroki podjąć, aby osiągnąć sukces dzięki content marketingowi?

Na czym polega content marketing?

Ten rodzaj działań marketingowych polega na regularnym tworzeniu i dystrybucji wartościowych dla odbiorcy treści. Content ma nie tylko skłonić internautów do zapoznania się z nim, ale także zachęcić do podejmowania szeregu aktywności m.in. publikacji na blogu lub udostępniania w serwisach społecznościowych. Dobrze przygotowany materiał może trafić do ogromnej liczby odbiorców, wspierać sprzedaż, zwiększać świadomość istnienia marki, a także zwiększać liczbę odwiedzin w sklepie WWW czy na stronie firmowej. Lista korzyści, które można osiągnąć, jest długa i możesz się z nią zapoznać na https://smartbuzz.pl/blog/10-zalet-content-marketingu. Systemy zarządzania treścią CMS dają pod tym względem dużo możliwości. Przede wszystkim pozwalają tworzyć atrakcyjną treść z grafiką, wideo i wieloma elementami, które zwracają uwagę.

Jakie czynniki prowadzą do sukcesu? Można się tego dowiedzieć ze wspomnianego The State of Content Marketing: 2023 Global Report. Respondenci twierdzą, że osiągnięty efekt zawdzięczają:

• badaniu swoich odbiorców, analizowaniu ich zachowań i oczekiwań - 47%,

• przeprowadzaniu optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO) - 46%,

• publikowaniu większej ilości treści i robieniu tego częściej 45%,

• poprawieniu wartości i jakości treści - 44%,

• aktualizowaniu istniejących treści - 42%,

• analizie konkurencji - 41%,

• większej liczbie materiałów wideo - 40%.

Firmy bazują na zróżnicowanych budżetach miesięcznych. Jak twierdzą respondenci:

• 27% wydaje mniej niż 1000 USD,

• 19% przeznacza od 1000 do 3000 USD,

• 20% wydaje od 3000 do 5000 USD,

• 17% przeznacza od 5000 do 10 000 USD,

• 10% stwierdziło, że wydaje od 10 000 do 20 000 USD,

• 6% stwierdziło, że przeznacza ponad 20 000 USD.

Jak widać, dominują stosunkowo niewielkie budżety na takie działania, przy czym to zależy od wielkości firmy i środków przeznaczonych na marketing. Jakie były plany firm na rok 2023? 69% planuje zwiększyć swoje budżety na content marketing. To bezsprzecznie pokazuje, że działania przynoszą oczekiwane efekty. Badanie dowodzi, że:

•    28% respondentów planuje wzrost wydatków o 11%-25%,

•    25% - niewielki wzrost do 10%,

•    21% - chce pozostawić budżet bez zmian,

•    16% - planuje znaczący wzrost o ponad 25%.

•    3% respondentów stwierdziło, że zmniejszyliby swoje budżety na działania content marketingowe.

Sukces w content marketingu - 6 kroków do realizacji celów

Żeby oceniać inwestycję, należy wyznaczyć cele; ustalić, czy zostały zrealizowane, a także wyliczyć ROI, czyli osiągniętą stopę zwrotu z inwestycji. Oczywiście nie chodzi wyłącznie o wyniki sprzedażowe. Działania mogą także przynieść efekt w postaci większej liczby fanów na firmowym fanpage, nowych osób, które dodały się do newslettera, a także odnośników prowadzących do Twojej witryny, które mogą być na rynku warte nawet tysiące złotych.

Jak optymalnie wykorzystać content marketing?

Stawianie na jakość

W content marketingu nie chodzi o zasypywanie internautów jak największą liczbą materiałów, ale o tworzenie takich, które ich zainteresują i zaktywizują. Dlatego lepiej publikować rzadziej, ale dopracować materiał, który ma trafić do dystrybucji. Ciągłe tworzenie treści, które osiągają oczekiwany efekt, nie jest łatwe. Wymaga analizowania odbioru dotychczasowego contentu, sprawdzania, jakie treści zainteresowały odbiorców, a które okazały się nietrafione.

Zbieranie leadów

Marketing treści może pomóc w kierowaniu klientów na strony przygotowane do zbierania leadów, tj. danych kontaktowych od osób zainteresowanych. Następnie do tych odbiorców należy trafić z dopasowanym przekazem, aby doprowadzić do sprzedaży. Content marketing według DemandMetric potrafi wygenerować 3 razy więcej leadów przy koszcie, który jest o 62% niższy w stosunku do innych działań marketingowych.

Udostępnianie materiałów w mediach społecznościowych

Poprzez social media content da się trafić do ogromnej liczby odbiorców. Jeśli będzie ciekawy, atrakcyjnie zaprezentowany i wzbudzi zainteresowanie odbiorców, może przełożyć się na ogromną liczbę polubień, udostępnień czy komentarzy. Popularne systemy CMS, takie jak WordPress, Joomla! czy Drupal, ułatwiają dzielenie się materiałami przez internautów poprzez wtyczki społecznościowe. Publikowanie treści w social media przekłada się na zwiększenie zaangażowania internautów oraz konwersji.

Przygotowywanie materiałów dla określonej grupy odbiorców

Content, który znakomicie sprawdził się w przypadku nastolatków, prawdopodobnie nie osiągnie identycznego sukcesu w grupie seniorów. W działaniach kluczowe jest dokładne przeanalizowanie grupy docelowej, ocena jej oczekiwań i potrzeb. Warto przeprowadzać badania wśród aktualnych klientów, np. ankietę, w której uczestnicy mogą zdobyć nagrodę w zamian za jej wypełnienie. To źródło cennych informacji, które można wykorzystać przy tworzeniu kolejnych materiałów.

Dystrybucja treści

Serwisy społecznościowe są jednym z wielu kanałów docierania z contentem do internautów. Jeśli firma prowadzi profile w różnych serwisach i w każdym przypadku dany materiał jest dostosowany do tych odbiorców, nic nie stoi na przeszkodzie, aby je wykorzystać. W przypadku każdego serwisu obowiązują inne zasady, można dodać różnego typu treści i przekonać się, czy dany content się sprawdzi. Zatem nie zawsze dodanie tego samego materiału we wszystkich miejscach jest optymalnym rozwiązaniem.

Jeśli firma prowadzi blog, powinna przygotować na nim treści związane z daną branżą. Kolejnym sposobem jest poinformowanie o danym materiale odbiorców, którzy zapisali się do newslettera. W przypadku gdy firma ma inne kanały dystrybucji, również powinna je wykorzystać, o ile oczywiście te osoby może zainteresować dany materiał. Błędem jest wysyłanie contentu lub informacji o nim do jak największego grona odbiorców, którzy i tak nie są zainteresowani daną tematyką. Przez takie działania możesz osiągnąć efekt odwrotny do oczekiwanego.

Mierzenie ROI

To zwrot z inwestycji decyduje ostatecznie, czy podjęte działania marketingowe okazały się trafione. Wcześniej należy ustalić cele, jakie chcesz osiągnąć dzięki kampanii. Nie zawsze musi chodzić o sprzedaż. Inne to wzrost liczby fanów fanpage na Facebooku, odwiedzin na stronie czy też internautów zapisanych do newslettera. Ważne, aby określone cele były możliwe do uzyskania, a budżet na ich realizację rozsądnie zaplanowany. Pamiętaj, że działania content marketingowe prowadzi większość firm. Internauci są zasypywani materiałami, dlatego też warto obserwować konkurencję. Staraj się zapewnić swoim odbiorcom atrakcyjniejsze, wartościowsze materiały, a wtedy zwiększysz szansę na sukces i osiągnięcie wysokiego ROI.

Więcej na: https://smartbuzz.pl/

Źródło informacji: Smartbees Sp. z o.o.

Źródło informacji: Smart Bees

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.