Raport: „Wojna informacyjna 2022-2023. Przebieg i wnioski”

2023-06-01 16:17 aktualizacja: 2023-06-01, 16:19
PAP FakeHunter
PAP FakeHunter
Choć działania zbrojne są prowadzone za naszą wschodnią granicą, to Polska jest areną wojny informacyjnej wywołanej przez Rosję. I stała się nią na długo przed 24 lutego 2022 roku. Z jakiego arsenału korzysta w tym starciu Kreml? Jakie wykorzystuje kanały komunikacji? Jak zaciera ślady i nadaje pozory wiarygodności swoim przekazom? Oto zagadnienia, którym poświęcony jest raport: „Wojna informacyjna 2022-2023. Przebieg i wnioski”.

Premiera raportu odbyła się podczas konferencji Polskiej Agencji Prasowej poświęconej wojnie informacyjnej.

„Ten raport to efekt 2,5-letniej działalności zespołu FakeHunter, który zajmował się analizą tysięcy informacji zawierających domniemane znamiona dezinformacji. Dokument pozwala nakreślić obraz, na jakich frontach toczy się cyfrowy konflikt, z którym mamy do czynienia nie tylko od wybuchu wojny na Ukrainie, lecz od początku kryzysu na granicy polsko-białoruskiej” – mówił podczas prezentacji raportu Wiktor Świetlik, współtwórca serwisu factcheckingowego FakeHunter i inicjator raportu.

Raport to obszerne opracowanie przygotowane przez zespół serwisu Polskiej Agencji Prasowej FakeHunter oraz analityków NASK. Na bazie poczynionych obserwacji i materiałów zebranych w czasie dwóch i pół roku działalności projektu społecznego FakeHunter, w połączeniu z wiedzą specjalistów z całego świata monitorujących działanie rosyjskiego aparatu propagandowego, powstało kompendium wiedzy o tym, jak działa kremlowski aparat dezinformacji oraz jego pudła rezonansowe w różnych krajach, z jakich korzystają narzędzi, jakie są ich cele mikro i makro oraz na co warto zwracać uwagę, żeby przekonać się, że mamy do czynienia z mistyfikacją.

Pełną wersję raportu można pobrać nieodpłatnie pod adresem: https://fake-hunter.pap.pl

Źródło informacji: PAP FakeHunter

Źródło informacji: PAP FakeHunter

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.