FCA Heritage świętuje swoje pięciolecie

2020-11-25, 10:37 aktualizacja : 2020-11-25, 10:38
FCA Polska/FCA Heritage świętuje swoje 5-lecie
FCA Polska/FCA Heritage świętuje swoje 5-lecie
W połowie listopada 2020 FCA Heritage obchodziła piątą rocznicę powstania. Od 2015 roku ten specjalny dział Grupy chroni i wykorzystuje dziedzictwo historyczne marek Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth, realizując specjalne usługi oraz działania popularyzatorskie i kulturalne.

W połowie listopada 2020 obchodzono piątą rocznicę powstania FCA Heritage – działu Grupy zajmującego się ochroną i wykorzystaniem dziedzictwa historycznego marek Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth. To ważne zadanie, ale przede wszystkim nowy punkt wyjścia do patrzenia w przyszłość, przywracając do życia dziedzictwo motoryzacyjne poprzez platformę usług i działań popularyzatorskich, sportowych i kulturalnych tworzonych i koordynowanych przez FCA Heritage w jego Hub w Turynie, innowacyjnej siedzibie założonej w 2019 roku w historycznym zakładzie przemysłowym Mirafiori.

„Cel, dla którego powstał FCA Heritage dobrze oddaje jego nazwa. Heritage jest słowem, którego my, Włosi, często używamy jako synonimu tradycji i historii, nie bacząc na fakt, że zawiera ono również dalsze, być może bardziej dosłowne, znaczenie spadku, dziedzictwa do przekazania - mówi Roberto Giolito, dyrektor FCA Heritage na region EMEA. - Dla nas, utworzenie w 2015 roku FCA Heritage oznacza zaprezentowanie w szerszej perspektywie całego dziedzictwa naszej historii i tradycję. Oznacza to nie tylko świętowanie, ale i wykorzystywanie, nie tylko ochronę, ale i przywrócenie do życia. Jest to bezcenna spuścizna wciąż stanowiąca inspirację dla modeli jutra, które z pewnością są bardziej zrównoważone i skomunikowane ze światem, zachowując przy tym słynny na całym świecie styl Made in Italy”.

Współpraca z prestiżowymi muzeami designu i sztuki na całym świecie

W ciągu tych pięciu lat FCA Heritage zbudował bliskie relacje, oparte na współpracy z najbardziej znanymi muzeami na świecie, tworząc cenną sieć wymiany z międzynarodową sceną kultury. Świadczy o tym czasowe wypożyczenie niektórych z jego cennych eksponatów do londyńskiego Victoria & Albert Museum w Londynie (Wielka Brytania), Musée National de la Voiture w Compiègne (Francja), Triennale Design Museum w Mediolanie, Technical Museum w Sinsheim (Niemcy), National Automobile Museum w Turynie oraz „Museum of Emotions" Alfy Romeo, założonego w 2016 roku w Madrycie przy Complejo Duques de Pastrana. W tę samą inicjatywę wpisuje się również renowacja legendarnego Fiata 500 Serii F (1968 rok), który podarowany przez FCA Heritage nowojorskiemu muzeum MoMA z okazji 60. urodzin tego kultowego samochodu, stał się w lipcu 2017 roku częścią stałej kolekcji amerykańskiego Muzeum. To prestiżowe „przyjęcie” świadczy zatem o historycznym znaczeniu i symbolicznej wartości Fiata 500 z lat 50. – ikony włoskiego stylu, która odzwierciedla wiele typowych cech modernistycznego designu tamtych czasów, łącząc go z tematami wykorzystywanymi w kolekcjach prezentowanych w nowojorskim Muzeum. I to właśnie relacje z tymi sławnymi instytucjami kulturalnymi stanowią inspirację dla jednej z usług opracowanych przez dział Heritage i wprowadzonej w 2018 roku – programu „Reloaded by Creators", który obejmuje zakup, renowację, certyfikację i ponowne wprowadzenie na rynek niektórych samochodów zabytkowych, wykorzystując pozyskane środki na zakup nowych kolejnych, zabytkowych samochodów, które stają się częścią kolekcji firmy. Tego typu działalność prowadzona jest również przez inne, ważne muzea sztuki, które w ten sposób finansują zakup i renowację innych dzieł sztuki.

Samochody wystawiane na całym świecie i zwycięzcy najbardziej znanych wyścigów samochodów zabytkowych

Oprócz wystaw w najsłynniejszych muzeach świata, „perełki” z FCA Heritage biorą udział w najważniejszych salonach samochodowych i wydarzeniach branżowych w Europie, ale także w Ameryce i Azji, odwiedzając ponad dwadzieścia krajów. Dla przykładu można wymienić udział w wielu edycjach Festival of Speed of Goodwood (Wielka Brytania) i Targa Florio: w 2016 roku John Elkann. Prezes FCA, wziął również udział w 100. edycji tego historycznego sycylijskiego wyścigu samochodowego, prowadząc kultową Alfę Romeo Giulietta SZ. Do tego typu imprez dołączają różne konkursy elegancji przeznaczone dla samochodów zabytkowych, między innymi ten, który odbył się w 2018 roku w zamku Nijō w Kioto (Japonia) z Alfą Romeo 1900 C52 Coupé, lepiej znaną jako „Disco Volante", w roli gwiazdy, oraz ten na wyspie Amelia (Floryda, USA), w którym w 2016 roku, w swojej kategorii triumfowała Alfa Romeo - Brabham BT45. To mały, ale niezwykle ważny fragment działalności prowadzonej przez FCA Heritage mający na celu wykorzystanie i rozpowszechnienie na całym świecie arcydzieł włoskiej techniki motoryzacyjnej. Dzięki nieocenionej pomocy technicznej ze strony Officine Classiche, niektóre z tych „perełek” pojawiły się także w najsłynniejszych wyścigach samochodowych zarezerwowanych dla „weteranów”. Wystarczy pomyśleć o niezwykłej Alfie Romeo 6C 1500 SS (1928) z Muzeum Alfy Romeo w Arese, która w 2019 roku wygrała historyczny rajd 1000 Miglia, najważniejsze na świecie cykliczne zawody samochodów zabytkowych.

Odnowione Officine Classiche, w których na nowo rodzą się legendarne, zabytkowe egzemplarze

Na początku listopada 2020 roku otwarto nowe Officine Classiche, pracownie renowacji i certyfikacji FCA Heritage, w których wykonywane są jedne z najbardziej cenionych przez miłośników samochodów zabytkowych usług: od certyfikacji autentyczności, poprzez pomoc techniczną i usługi serwisowe, aż po kompleksową renowację. Rozbudowane i całkowicie odnowione pod względem wyglądu zewnętrznego i układu przestrzennego, Officine Classiche są niekwestionowaną dumą działu FCA Heritage.

Informacje o odnowionych pracowniach Officine Classiche dostępne pod linkiem.

„Heritage Parts” – nowa linia części zamiennych przeznaczonych do samochodów klasycznych

Jednym z najbardziej fascynujących projektów FCA Heritage jest z pewnością „Heritage Parts”, nowa linia części zamiennych wiernie odtworzonych dzięki współpracy FCA Heritage z marką Mopar. Zainicjowany pod koniec 2019 roku projekt, ruszył z ofertą przednich i tylnych zderzaków do Lancii Delta HF Integrale i Lancii Delta HF Integrale Evoluzione. Zderzaki „Heritage Parts”, które można teraz zamówić w autoryzowanym serwisie/sieci dealerskiej FCA lub bezpośrednio w Mopar Store, są produkowane, korzystając ze specjalnie odrestaurowanych oryginalnych form.

Produkty oferowane przez Mopar i FCA Heritage wykorzystują oryginalne formy i materiały, zapewniając idealne dopasowanie, dzięki czemu samochody mogą poruszać się po drogach w pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi homologacji. Obecnie na etapie analiz są nowe komponenty, które zostaną zaprezentowane w najbliższych miesiącach.

Należy również pamiętać, że w 2019 roku zadebiutował „Fiat Abarth 595 Classiche Kit”, nowa edycja zestawu tuningowego inspirowanego oryginalnymi zestawami, które Carlo Abarth zaczął produkować dla Fiata 500 w 1963 roku. Oferowany jak kiedyś, w drewnianej skrzyni, zestaw zawiera wszystkie elementy mechaniczne potrzebne do tuningowania zabytkowych Fiatów 500 lub do wymiany zużytych części mechanicznych w klasycznych samochodach Fiat Abarth 595. Więcej informacji na temat tego produktu jest dostępnych w sekcji Store na oficjalnej stronie FCA Heritage.

Heritage Hub, symboliczne miejsce, gdzie przeszłość łączy się z przyszłością

Na szczególną uwagę wśród najbardziej znaczących osiągnięć FCA Heritage zasługuje Heritage Hub, turyńska „siedziba” działu, gdzie powstają wszystkie usługi i produkty przeznaczone dla miłośników samochodów zabytkowych. Płynna, kreatywna przestrzeń mieści się w sugestywnym budynku, gdzie interakcja i łączność umożliwiają współczesne spojrzenie na wspaniałą historię Fiata, Lancii i Abartha, marek najbardziej związanych z okolicami Turynu, a także Alfy Romeo. Od 2019 roku, siedziba znajduje się w dawnym atelier Officinie 81 przy Via Plava, w obrębie kompleksu przemysłowego Mirafiori. Miejsce to zachowało swój industrialny urok, ściany, podłogi i las kolumn odrestaurowano przy zachowaniu oryginalnych kolorów i materiałów, stając się nowoczesną i stymulującą przestrzenią wielofunkcyjną, idealnym wyrazem misji FCA Heritage polegającej na ochronie i promocji dziedzictwa kulturowego włoskich marek Grupy. Dawne atelier Officinie 81 zostało poddane starannej renowacji, zachowując jego industrialny charakter, historyczne kolory musztardowy i zielony, betonową podłogę i las metalowych kolumn. Zwiedzający mogą podziwiać niezwykłą wystawę prac podwieszonych pod sufitem dotyczącą historii Mirafiori, serię zdjęć i prac opowiadających w ciekawy i intuicyjny sposób historię największych wydarzeń, jakie miały miejsce w zakładzie. Klejnotem w koronie Hub jest wyjątkowa ekspozycja samochodów: na powierzchni 15 000 m2 w pawilonie można podziwiać ponad 300 samochodów, prawdziwe „perełki” kolekcji należącej do Grupy, niektóre z nich prezentowane publiczności po raz pierwszy. Ekspozycja to zatem mix informacji i emocji: to nie tradycyjna przestrzeń muzealna, lecz prawdziwie trójwymiarowe archiwum, do którego cały czas dodawane są nowe elementy. Doskonale obrazuje to najnowszy eksponat wystawy poszerzający jej kolekcję: nowy elektryczny Fiat 500 zaprezentowany 3 lipca prezydentowi Republiki Włoskiej Sergio Mattarellemu, w ogrodach Palazzo del Quirinale.

FCA Heritage bohaterem online dzięki kanałom społecznościowym na Instagramie i Facebooku

Od chwili założenia FCA Heritage, strona internetowa www.fcaheritage.com stanowi „internetową wizytówkę” działu. Dostępny w czterech językach portal jest ważnym punktem odniesienia dla międzynarodowej społeczności entuzjastów i klientów, którzy na co dzień wchodzą na stronę FCA Heritage w celu uzyskania informacji, zapytania o usługi lub porady.

Aby zapewnić jeszcze łatwiejszy i bardziej bezpośredni dostęp do bogatej bazy i wiedzy motoryzacyjnej oraz unikatowych egzemplarzy przechowywanych przez FCA Heritage, w czerwcu br. zainaugurowano oficjalne kanały społecznościowe na Instagramie i Facebooku, uzupełniające istniejący już kanał YouTube, dostępny online od 2016 r., który ma obecnie ponad 9 milionów wyświetleń. Dwa nowe konta – odzwierciedlając tożsamość FCA Heritage w mediach społecznościowych, przedstawiające miejsca, usługi, działania i wydarzenia - przekroczyły już 10 milionów wyświetleń. Nowe oficjalne strony pozostawiają też dużo miejsca na historie niezwykłych postaci i samochodów, dzięki którym marki reprezentowane przez ten dział stały się sławne. Użytkownicy i fani mogą nawet wchodzić w interakcje bezpośrednio z zespołem FCA Heritage, przesyłając zdjęcia i doświadczenia dotyczące swoich, własnych zabytkowych samochodów.

Wideo z okazji piątej rocznicy powstania FCA Heritage dostępny pod linkiem.

Źródło informacji: FCA Polska