DB Cargo Polska zmienia oblicze transportu kolejowego w Europie

2021-09-23, 10:25 aktualizacja : 2021-09-23, 10:27
PAP/M. Kmieciński
PAP/M. Kmieciński
Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, DB Cargo zaprezentował nowy, wielofunkcyjny wagon modułowy. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom konstrukcyjnym, takim jak możliwość regulacji długości, ten sam wagon w trakcie kilkudziesięciu lat eksploatacji będzie mógł przewozić dowolne towary, w zależności od aktualnych potrzeb klienta. Produkowane w zakładach DB Cargo w Rybniku wagony mogą niebawem zrewolucjonizować rynek transportu kolejowego w całej Europie.

Podczas prezentacji wielofunkcyjnego wagonu modułowego na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2021 w Gdańsku Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska, porównał pojazd do popularnych klocków lego z których, używając wciąż tych samych elementów, można tworzyć różnorodne konstrukcje.

„Dotychczas wagon zawsze był konstrukcją sztywną i monolitową, służąc do przewozu jednego, określonego towaru. DB Cargo postanowiło zmienić ten paradygmat tworząc wielofunkcyjny wagon modułowy, który w każdym momencie może być dostosowany do transportu dowolnego ładunku – stali, drewna, zboża etc. Wierzymy, że produkowane w Rybniku wagony, dostosowane do zmieniających się potrzeb naszych klientów, wyznaczać będą nowy standard i kierunek rozwoju transportu kolejowego w Europie” – mówił Marek Staszek.

Długość wagonu nie jest określona – można ją dowolnie zmieniać z dokładnością co do milimetra. Układ hamulcowy zainstalowano pod czołownicą, aby móc elastycznie regulować belkę centralną. Przezbrojenie wagonu i dostosowanie jego długości do kolejnego ładunku zajmuje zaledwie dobę.   

„Dla naszych klientów użytkowanie tego typu wagonów oznaczać będzie oszczędność czasu oraz pieniędzy. Posiada on pełną homologację ładunkową, objętościową i tonażową oraz jest dopuszczony do ruchu, co oznacza, że zmiana długości wagonu bądź rodzaju przewożonego towaru nie będzie wymagała żadnych dodatkowych pozwoleń czy wypełniania dokumentacji. Przez 50 czy 60 lat życia wagonu w tak dynamicznie zmieniającym się świecie, klient będzie miał pewność, że jego ładunek bezpiecznie, na czas i bez zbędnych formalności dotrze w określone miejsce” – przekonywał Łukasz Stokłosa, dyrektor Zakładu Produkcji i Utrzymania DB Cargo Polska w Rybniku.

Marek Staszek przypomniał również, że rozwój transportu kolejowego wpisuje się w ogólnoeuropejską politykę redukcji emisji – jest on bowiem najbardziej ekologicznym rozwiązaniem. Około 20 proc. całkowitej emisji CO2 w Polsce pochodzi z transportu, lecz transport kolejowy odpowiada jedynie za około 0,5 proc. z nich.

„Warto przenosić swoje ładunki na kolej – dla dobra środowiska naturalnego i naszej wspólnej przyszłości. Dzięki takim rozwiązaniom jak wielofunkcyjne wagony modułowe łączymy wspieranie biznesu, poprzez oferowanie mu bezpiecznego i elastycznego środka do transportu towarów, z autentyczną troską o planetę” – powiedział prezes DB Cargo Polska.

Firma DB Cargo Polska jest obecna na polskim rynku od 2009 roku, zapewniając krajowe i międzynarodowe rozwiązania transportowo-logistyczne. Wykorzystując wieloletnie know-how oraz ogromne doświadczenie, pozostaje wiodącym dostawcą usług logistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.