O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Jak działa faktoring?

Faktoring jako usługa wykupu faktur z odroczonym terminem płatności pomaga przedsiębiorcom w zarządzaniu kapitałem firmowym, a jednocześnie może wpływać pozytywnie na wizerunek biznesowy. Choć w większości przypadków faktoring działa w podobny sposób, to jednak są takie jego rodzaje, które znacząco się różnią procesem realizacji. Dzięki temu każdy zainteresowany może skorzystać z takiej usługi faktoringu, która będzie adekwatną odpowiedzią na jego potrzeby.

Adobe Firefly
Adobe Firefly

Co to jest faktoring?

Faktoring jest to usługa finansowana polegająca na kupnie faktur VAT z odroczonym terminem płatności, który wynosi najczęściej 30 lub 60 dni. Wierzytelność przechodzi na firmę świadczącą usługi faktoringu. Przedsiębiorca, który na tym korzysta, zachowuje płynność finansową oraz nie musi długo czekać na płatność od klienta. Oprócz samego finansowania faktur, faktoring może nieść ze sobą dodatkowe usługi. Istnieje wiele rodzajów faktoringu - niektóre różnią się od siebie niuansami, inne w dość szerokim zakresie.

W prawie międzynarodowym podstawą faktoringu jest Konwencja ottawska z 28 maja 1988 r., natomiast na gruncie prawa polskiego faktoring może być świadczony dzięki zasadzie swobody zawierania umów - art. 353 z indeksem 1 Kodeksu cywilnego. 

Jakie korzyści daje faktoring?

Faktoring daje liczne korzyści, takie jak:

• poprawa płynności finansowej,
• szybki wpływ środków finansowych,
• brak konieczności zaciągania kredytu firmowego,
• dostępność nawet przy niskiej zdolności kredytowej firmy,
• przejęcie ryzyka niewypłacalności odbiorcy faktury przez firmę faktoringową,
• monitorowanie płatności faktury,
• utrzymanie dobrych relacji z kontrahentem,
• pozyskanie środków na dalszy rozwój i inwestycje firmowe,
• weryfikacja wiarygodności nowych klientów.

Kto uczestniczy w procesie faktoringu?

W procesie faktoringu występują trzy podmioty, a mianowicie:

• faktorant - przedsiębiorca, który jest wystawcą faktury VAT i który korzysta z usługi faktoringu,
• faktor - firma faktoringowa albo bank, który świadczy usługi faktoringu i wykupuje faktury z długim terminem płatności,
• kontrahent - czyli klient, który nabył towar lub usługę i jest zobowiązany do terminowego uregulowania należności.

Jednak umowa faktoringu zawierana jest jedynie pomiędzy dwoma podmiotami, czyli faktorantem a faktorem. Kontrahent może dowiedzieć się o tym, że doszło do wykupu faktury, ale nie ma on udziału w umowie. Jego zadaniem jest jedynie zapłacenie faktury w terminie.

Jak działa faktoring w praktyce?

Wszystko zaczyna się od tego, że następuje zakup danego towaru albo usługi. Sprzedawca bądź usługodawca wystawia fakturę VAT, która ma długi termin płatności. Z jednej strony jest to korzystne dla przedsiębiorcy - pozwala kontrahentowi później wpłacić należność, co wpływa pozytywnie na wizerunek firmy. Stali klienci chętnie wracają po kolejne zakupy, ale też przyciąga to potencjalnych nowych klientów. Niestety, często bywa tak, że czekanie na pieniądze miesiąc lub dwa to stanowczo za długo.

I tutaj właśnie na scenę wkracza faktoring. Faktor wykupuje faktury z długim terminem płatności, wpłacając faktorantowi zaliczkę, która wynosi zazwyczaj 80-90% wartości całej faktury. Dochodzi do cesji wierzytelności, a więc teraz kontrahent powinien dokonać płatności na konto faktora. Kiedy to nastąpi, faktor przekazuje faktorantowi pozostałą sumę, czyli 10-20%. Oczywiście faktorant ponosi koszty z racji tego, że skorzystał na usłudze faktoringu. W zależności od rodzaju umowy faktoringowej ewentualnym brakiem płatności ze strony kontrahenta będzie się zajmował faktor, a nie faktorant.

Jakie są koszty faktoringu?

Na koszty usługi faktoringu składają się następujące czynniki:

1. Prowizja przygotowawcza. Naliczana jest za sporządzenie umowy faktoringu oraz analizę finansową klienta.
2. Prowizja faktoringowa. Najczęściej faktor nalicza ją od całej kwoty faktury.
3. Odsetki. Ich wysokość ustalona jest ustawowo, a naliczane są od wypłaconej zaliczki za każdy dzień świadczenia usługi. W związku z tym im dłuższy termin płatności na fakturze, tym wyższa kwota odsetek.

Dla kogo faktoring to dobre rozwiązanie?

Z całą pewnością faktoring to znakomite rozwiązanie dla każdego przedsiębiorcy, który wystawia faktury z długimi terminami płatności, a któremu zależy na szybszym pozyskaniu środków finansowych. Często warunki gry na rynku są bezwzględne, a faktoring może w realny sposób uchronić Twój biznes od kłopotów. Można odetchnąć, nie przejmując się brakiem płatności ze strony klienta (przy faktoringu pełnym) czy też pozostawić wszystkie swoje rozliczenia w rękach faktora (przy faktoringu globalnym). Faktoring będzie też korzystny dla tych, którzy nie mają jeszcze w pełni zaufanych, stałych odbiorców i chcą się przekonać, jak w praktyce będzie przebiegała współpraca.

Natomiast właściciele firm, którzy wystawiają faktury z krótkimi terminami płatności nie skorzystają z usług firmy faktoringowej. Faktorzy przyjmują jedynie te faktury, których termin jest odroczony, a więc wynosi 30-60 dni, o czym już zdążyliśmy wspomnieć. Oprócz tego duże przedsiębiorstwa, które posiadają spory kapitał, cieszą się dużym przepływem pieniężnym i nie mają najmniejszego zagrożenia dla swojej płynności również nie muszą wykazywać zainteresowania faktoringiem. Jeżeli do tego posiadają wiarygodnych i sprawdzonych klientów, to nawet wystawiając faktury z długim terminem płatności praktycznie niczym nie ryzykują.

Więcej informacji o faktoringu, wraz z dostępnymi ofertami znajdziesz na: https://www.kalkulator.pl/faktoring/

Źródło informacji: Kalkulator.pl
 

Kalkulator.pl
Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP