Kampania „Dajemy słowo: siostrzeństwo” - Answear postuluje wpisanie „siostrzeństwa” do słownika współczesnej polszczyzny
Answear.LAB wraz z ważnymi polskimi mediami, twórczyniami i twórcami rozpoczyna kampanię, której celem jest wprowadzenie do słowników języka polskiego słowa „siostrzeństwo”. Reprezentuje ono wartość niezwykle istotną dla współczesnych kobiet. Answear.LAB zachęca do myślenia o sile, która leży u podstaw relacji kobiecych.
Wszystkie jesteśmy siostrami
Więzy krwi nie są potrzebne, aby określać się mianem sióstr. Za siłą kobiecości stoi mądrość pokoleń i relacji budowanych ponad podziałami. Dzięki wspólnemu działaniu możliwe jest osiąganie najodważniejszych celów. Siostrzeństwo jest mądre doświadczeniem wszystkich kobiet, które dodają sobie odwagi. U podstaw siostrzeństwa leży wspólne działanie na rzecz ważnych dla kobiet celów.

Dzięki siostrzeństwu niemożliwe staje się możliwe. Zawsze gdy kobiety czerpią siłę z siostrzeństwa, osiągają więcej niż w pojedynkę. To szczególnie istotne w czasach, kiedy kobiety wciąż muszą zabiegać o swoje prawa w wielu aspektach życia. Poczucie solidarności leżące u podstaw siostrzeństwa pomaga im dostrzegać nierówności w domu czy w pracy i wspólnie działać na rzecz ich usunięcia. Pomaga kobietom upomnieć się o należne im miejsce kulturze, historii, pracy i życiu publicznym.


Do kampanii Answear.LAB zaprosiła dwie niezwykłe siostry: uznaną modelkę Monikę „Jac” Jagaciak i utalentowaną lekkoatletkę Annę Jagaciak. Ich bliska, szczera relacja stanowi doskonałą ilustrację tego, co marka chciałaby powiedzieć o siostrzeństwie.
Idea ukryta w słowie, które warto powtarzać
Kampania „Dajemy słowo: siostrzeństwo” ma za zadanie upowszechnić „siostrzeństwo” w społecznym dyskursie i dzięki temu uzyskać przychylność językoznawców do oficjalnego uznania jego istnienia.
Bez wątpienia „siostrzeństwo” wyraża ważną społecznie wartość, jednak na ten moment wciąż nie znajduje to odzwierciedlenia w słowniku języka polskiego. Tymczasem „sisterhood” funkcjonuje w oficjalnym dyskursie semantycznym języka angielskiego. Dla wspólnoty kobiet w języku polskim, zgodnie z normami językoznawczymi, zarezerwowane jest... „braterstwo”.
Marka Answear.LAB zwróciła się do Rady Języka Polskiego o wydanie opinii na temat zaskakującego faktu, dlaczego „siostrzeństwo” do tej pory nie zostało oficjalnie wpisane na listę słów w języku polskim. Przyczyną, zdaniem ekspertów Rady, jest to, że nie jest to „wyraz dość powszechnie używany”.
Jednocześnie Rada doprecyzowała: „Ponieważ jednak frekwencja tekstowa wyrazu siostrzeństwo stale rośnie, a także można obserwować początki jego upowszechnienia się poza wskazaną odmianą języka, realne jest, że w niedalekiej przyszłości zostanie on przez leksykografów dostrzeżony i zarejestrowany w słownikach”.
Marka zleciła firmie PSMM analizę weryfikującą popularność słowa. Wynika z niej, że w publikacjach w mediach tradycyjnych i społecznościowych w ubiegłym roku pojawiło się ono 6204 razy.

Dlatego Answear.LAB postanowiła wpłynąć na frekwencję „siostrzeństwa” w języku mówionym i tekstach pisanych, by przekonać nas wszystkich do tej idei.
W rozpowszechnianie słowa siostrzeństwo wraz z Answear.LAB zaangażowane są największe polskie media, m.in. Onet.pl, Gazeta.pl i naTemat. Swoim piórem akcję wsparły także uznane polskie twórczynie, m.in.Joanna Kuciel-Frydryszak („Chłopki”, „Służace od wszystkiego”), Elżbieta Cherezińska, Sylwia Chutnik, Inga Iwasiów, Karolina Sulej i wiele innych. Pierwsze teksty można już czytać na blogu marki (https://answear.com/blog/).
Kampanię urozmaicą także rozmowy z kulturoznawcami i językoznawcami, m.in. Maciejem Makselonem, którzy opiszą zmiany zachodzące w języku i wartości takich słów jak „siostrzeństwo”. O tym, jak prezentuje się i jest rozumiane siostrzeństwo na świecie, opowie Alex Jaskółowska.

Zmiana zaczyna się w każdym z nas
Do wsparcia kampanii i ruchu na rzecz wpisania słowa „siostrzeństwo” do słowników języka polskiego może dołączyć każda i każdy.
„Siostrzeństwo jest zjawiskiem powszechnym, jednoczącym i nieograniczającym się do żadnych podziałów” - podkreśla Agnieszka Pruchnik, brand dyrektor Answear.LAB. „Jeśli jesteś dziennikarzem, blogerem, wydawcą, pisarzem czy innym twórcą, który używa języka w swojej pracy, możesz po prostu mówić i pisać o siostrzeństwie” - wyjaśnia i zapewnia, że w kolejnych tygodniach będzie monitorować efekty akcji.
Słowa mają olbrzymią moc i to za ich pomocą kształtujemy rzeczywistość. Wspólnie sprawmy, że solidarność kobiet będzie postrzegana na równi z męskim „braterstwem”. Potrzebujemy słów, które pomagają opisać wartości i świat bez naznaczenia stereotypami. Siostrzeństwo jest faktem, który domaga się uznania.
Więcej na https://answear.com/c/ona
Źródło informacji: Answear





