O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Kampania „Dajemy słowo: siostrzeństwo” - Answear postuluje wpisanie „siostrzeństwa” do słownika współczesnej polszczyzny

Answear.LAB wraz z ważnymi polskimi mediami, twórczyniami i twórcami rozpoczyna kampanię, której celem jest wprowadzenie do słowników języka polskiego słowa „siostrzeństwo”. Reprezentuje ono wartość niezwykle istotną dla współczesnych kobiet. Answear.LAB zachęca do myślenia o sile, która leży u podstaw relacji kobiecych.

Answear
Answear

Wszystkie jesteśmy siostrami

Więzy krwi nie są potrzebne, aby określać się mianem sióstr. Za siłą kobiecości stoi mądrość pokoleń i relacji budowanych ponad podziałami. Dzięki wspólnemu działaniu możliwe jest osiąganie najodważniejszych celów. Siostrzeństwo jest mądre doświadczeniem wszystkich kobiet, które dodają sobie odwagi. U podstaw siostrzeństwa leży wspólne działanie na rzecz ważnych dla kobiet celów.

Answear

Dzięki siostrzeństwu niemożliwe staje się możliwe. Zawsze gdy kobiety czerpią siłę z siostrzeństwa, osiągają więcej niż w pojedynkę. To szczególnie istotne w czasach, kiedy kobiety wciąż muszą zabiegać o swoje prawa w wielu aspektach życia. Poczucie solidarności leżące u podstaw siostrzeństwa pomaga im dostrzegać nierówności w domu czy w pracy i wspólnie działać na rzecz ich usunięcia. Pomaga kobietom upomnieć się o należne im miejsce kulturze, historii, pracy i życiu publicznym.

Answear

Answear.LAB

Do kampanii Answear.LAB zaprosiła dwie niezwykłe siostry: uznaną modelkę Monikę „Jac” Jagaciak i utalentowaną lekkoatletkę Annę Jagaciak. Ich bliska, szczera relacja stanowi doskonałą ilustrację tego, co marka chciałaby powiedzieć o siostrzeństwie.

Idea ukryta w słowie, które warto powtarzać

Kampania „Dajemy słowo: siostrzeństwo” ma za zadanie upowszechnić „siostrzeństwo” w społecznym dyskursie i dzięki temu uzyskać przychylność językoznawców do oficjalnego uznania jego istnienia.

Bez wątpienia „siostrzeństwo” wyraża ważną społecznie wartość, jednak na ten moment wciąż nie znajduje to odzwierciedlenia w słowniku języka polskiego. Tymczasem „sisterhood” funkcjonuje w oficjalnym dyskursie semantycznym języka angielskiego. Dla wspólnoty kobiet w języku polskim, zgodnie z normami językoznawczymi, zarezerwowane jest... „braterstwo”.

Marka Answear.LAB zwróciła się do Rady Języka Polskiego o wydanie opinii na temat zaskakującego faktu, dlaczego „siostrzeństwo” do tej pory nie zostało oficjalnie wpisane na listę słów w języku polskim. Przyczyną, zdaniem ekspertów Rady, jest to, że nie jest to „wyraz dość powszechnie używany”.

Jednocześnie Rada doprecyzowała: „Ponieważ jednak frekwencja tekstowa wyrazu siostrzeństwo stale rośnie, a także można obserwować początki jego upowszechnienia się poza wskazaną odmianą języka, realne jest, że w niedalekiej przyszłości zostanie on przez leksykografów dostrzeżony i zarejestrowany w słownikach”.

Marka zleciła firmie PSMM analizę weryfikującą popularność słowa. Wynika z niej, że w publikacjach w mediach tradycyjnych i społecznościowych w ubiegłym roku pojawiło się ono 6204 razy.

Answear.LAB

Dlatego Answear.LAB postanowiła wpłynąć na frekwencję „siostrzeństwa” w języku mówionym i tekstach pisanych, by przekonać nas wszystkich do tej idei.

W rozpowszechnianie słowa siostrzeństwo wraz z Answear.LAB zaangażowane są największe polskie media, m.in. Onet.pl, Gazeta.pl i naTemat. Swoim piórem akcję wsparły także uznane polskie twórczynie, m.in.Joanna Kuciel-Frydryszak („Chłopki”, „Służace od wszystkiego”), Elżbieta Cherezińska, Sylwia Chutnik, Inga Iwasiów, Karolina Sulej i wiele innych. Pierwsze teksty można już czytać na blogu marki (https://answear.com/blog/).

Kampanię urozmaicą także rozmowy z kulturoznawcami i językoznawcami, m.in. Maciejem Makselonem, którzy opiszą zmiany zachodzące w języku i wartości takich słów jak „siostrzeństwo”. O tym, jak prezentuje się i jest rozumiane siostrzeństwo na świecie, opowie Alex Jaskółowska.

Answear.LAB

Zmiana zaczyna się w każdym z nas

Do wsparcia kampanii i ruchu na rzecz wpisania słowa „siostrzeństwo” do słowników języka polskiego może dołączyć każda i każdy.

„Siostrzeństwo jest zjawiskiem powszechnym, jednoczącym i nieograniczającym się do żadnych podziałów” - podkreśla Agnieszka Pruchnik, brand dyrektor Answear.LAB. „Jeśli jesteś dziennikarzem, blogerem, wydawcą, pisarzem czy innym twórcą, który używa języka w swojej pracy, możesz po prostu mówić i pisać o siostrzeństwie” - wyjaśnia i zapewnia, że w kolejnych tygodniach będzie monitorować efekty akcji.

Słowa mają olbrzymią moc i to za ich pomocą kształtujemy rzeczywistość. Wspólnie sprawmy, że solidarność kobiet będzie postrzegana na równi z męskim „braterstwem”. Potrzebujemy słów, które pomagają opisać wartości i świat bez naznaczenia stereotypami. Siostrzeństwo jest faktem, który domaga się uznania.

Więcej na https://answear.com/c/ona

Źródło informacji: Answear

Answear
Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP