O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Materiał partnerski

Kantar Polska: Polacy jedzą coraz więcej warzyw

Jeszcze nigdy tak wielu Polaków nie jadło tak wielu różnych warzyw, jak w lecie 2025 roku. Sierpniowe deklaracje konsumpcji wszystkich najpopularniejszych gatunków były najwyższe w historii monitoringu Kantar Polska. Rekordowy był również wskaźnik różnorodności spożycia warzyw i owoców przez Polaków. Wśród najpopularniejszych gatunków sierpnia znalazły się pomidory, ogórki i cebula. Najwyższe wzrosty „sierpień do sierpnia” zanotowały fasolka szparagowa, papryka i buraki ćwikłowe.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)

Konsumpcja warzyw w sierpniu 2025

W sierpniu najczęściej spożywanym warzywem były pomidory, których konsumpcję zadeklarowało aż 97% Polaków. Na drugim miejscu znalazły się ogórki, które jadło 94% badanych. Trzecie miejsce należy do cebuli - 91%. Nigdy jeszcze - w historii realizowanych pomiarów - tak wielu Polaków nie jadło w sierpniu pomidorów, ogórków i cebuli.

Image
KANTAR Sierpień 2025 (2)
KANTAR Sierpień 2025 (2)

W rankingu wysokiej popularności kolejne miejsca zajmują: marchew (88%), papryka (72%), fasola szparagowa (70%), kapusta (67%). Połowa Polaków spożywała cukinię (53%), pieczarki (52%) i buraka ćwikłowego (50%).

W porównaniu do poprzedniego pomiaru (z lipca), widoczne są wzrosty w spożyciu wszystkich badanych gatunków. Największe dla cukinii (+11 p.p.), fasoli szparagowej oraz papryki (po 9 p.p.). Istotniejsze jest jednak spojrzenie w dłuższej perspektywie.

Wzrost liczby konsumentów „sierpień do sierpnia”

Sierpniowe deklaracje konsumpcji wszystkich badanych gatunków były najwyższe w historii realizowanych badań.

  • pomidory - 31,5 mln konsumentów - rekord sierpnia i wyrównany wieloletni rekord ilości konsumentów gatunku
  • ogórki - 30,4 mln konsumentów - rekord sierpnia i wyrównany wieloletni rekord ilości konsumentów gatunku
  • cebula - 29,4 mln konsumentów - rekord sierpnia i najlepszy wynik od 4/2020, czyli badania w szczycie pandemii
  • marchew - 28,4 mln konsumentów - rekord sierpnia i najlepszy wynik od 4 i 5/2020, czyli badania w szczycie pandemii
  • papryka - 23,3 mln konsumentów - rekord sierpnia i trzeci wynik w historii pomiarów (ustępujący tylko dwóm badaniom z kwietnia i maja 2020, czyli w szczycie pandemii)
  • fasolka szparagowa - 22,7 mln konsumentów - rekord sierpnia i drugi wynik w historii pomiarów
  • kapusta - 21,7 mln konsumentów - historyczny rekord konsumpcji w sierpniu
  • cukinia - 17,2 mln konsumentów - wyrównany historyczny rekord konsumpcji
  • pieczarki - 16,8 mln konsumentów - najlepszy wynik od 2021 roku
  • burak ćwikłowy - 16,2 mln konsumentów - historyczny rekord konsumpcji w sierpniu

Badania są reprezentatywne dla populacji dorosłych Polaków, czyli w wieku 15+.

Liderzy wzrostów „sierpień do sierpnia”

Image
KANTAR Sierpień 2025 (3)
KANTAR Sierpień 2025 (3)

Porównując do zeszłorocznego pomiaru (sierpień 2024) najbardziej wzrosła ilość konsumentów fasolki szparagowej o 11% (8 p.p.), papryki o 8,2% (6 p.p.) i buraków ćwikłowych - o 8% (4 p.p.).

W sumie paprykę jadło w sierpniu rekordowe 23,3 mln Polaków. W skali roku papryce przybyło aż 1,9 mln nowych klientów. „Sierpień do sierpnia” wzrost ilości konsumentów fasolki wyniósł 2,6 mln. W sumie fasolkę jadło w sierpniu 22,7 mln osób.

Image
KANTAR Sierpień 2025 (4)
KANTAR Sierpień 2025 (4)

Jemy więcej warzyw!

Wskaźnik różnorodności spożywanych przez Polaków warzyw osiągnął wartość 60,1 pkt., co jest najlepszym sierpniowym wynikiem w historii (realizowanego w sposób ciągły monitoringu konsumpcji warzyw i owoców).

W porównaniu do lipca 2025 wartość wskaźnika wzrosła o 2,8 pkt i była już tylko o 1,5 pkt. niższa od wyników na początku pandemii - kwiecień-maj 2020 r., kiedy obserwowano olbrzymie wzrosty spożycia warzyw i owoców (w tym przetworów i mrożonek).

Możliwość porównania deklaracji z tego samego miesiąca pozwala zauważyć pozytywny trend. Coraz więcej konsumentów kupuje warzywa. Wzrosty dotyczą coraz większej liczby gatunków, co jest związane z rosnącą świadomością roli warzyw i w codziennym odżywianiu. Sytuacja podobnie wygląda na rynku owoców. 

Image
KANTAR Sierpień 2025 (5)
KANTAR Sierpień 2025 (5)

Dzięki badaniom wiadomo, że w sierpniu br. już połowa Polaków odżywiała się dobrze i bardzo dobrze, biorąc pod uwagę ilość warzyw i owoców. W sierpniu 17% Polaków odżywiało się w pełni zgodnie z zaleceniami dietetyków, warzywa i owoc stanowiły co najmniej połowę każdego spożywanego przez nich posiłku. To blisko 5,5 mln osób. Nawiasem mówiąc, tylko ta grupa kontrybuuje 16,5 mln bogatych w warzywa i owoce posiłków każdego dnia.

Kolejne 33% badanych włącza warzywa i owoce do większości swoich posiłków, choć ciągle zbyt rzadko stanowią one połowę dania. Pozostali mają dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce. W tej grupie 38% uwzględniało je w co najmniej połowie posiłków. Tylko 13% spożywało ich bardzo mało lub wcale.

Letnie fale monitoringu zrealizowano w dniach 13-18 czerwca, 11-16 lipca oraz 8-13 sierpnia 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15+. Techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI). Kantar pytał Polaków o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków.

Więcej o letniej konsumpcji warzyw na stronie CoreTeam.pl

Wyniki równie budujących badań konsumpcji owoców w materiale pt. Polacy jedzą coraz więcej warzyw

Stale aktualizowane wynik badań kilkudziesięciu gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

#Fundusze Promocji 

Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, V edycja”.

Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP