O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Materiał partnerski

Platformy handlowe coraz częściej punktem startowym zakupów online - Allegro na czele

• Blisko połowa kupujących online rozpoczyna swoją ścieżkę zakupową od marketplace’ów (+11 p.p. vs 2023 r.).
• Allegro wzmacnia swoją pozycję w e-commerce - aż 7 na 10 użytkowników marketplace’ów wybiera właśnie Allegro, a co trzeci kupujący podejmuje tam ostateczną decyzję zakupową.
• Utrzymuje się trend „compressed commerce”: 44% badanych finalizuje zakupy jeszcze tego samego dnia, a 18% - niemal natychmiast po rozpoczęciu poszukiwań.
• Finalizacja transakcji wspieranych AI w 83% przypadków odbywa się na platformach marketplace.

Allegro
Allegro

Znaczenie platform e-commerce w kontekście ścieżki zakupowej rośnie - wynika z raportu „Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online” [1], przygotowanego przez Minds&Roses na zlecenie Allegro. Już 45% kupujących zaczyna zakupy od marketplace’ów (+11 p.p. vs 2023 r.). Liderem pozostaje Allegro, które wybiera 7 na 10 osób rozpoczynających zakupy na platformach. Nadal silny jest trend „compressed commerce”, czyli zakupów maksymalnie skróconych i skondensowanych w jednym miejscu. Aż 44% konsumentów finalizuje transakcję jeszcze tego samego dnia, a blisko 1/5 decyduje się na zakup od razu.

„Konsumenci nadal cenią atrakcyjne ceny i szybkie dostawy, ale coraz większe znaczenie mają dla nich wygoda i kompletność oferty. 79% kupujących, by podjąć decyzję, oczekuje dziś kompleksowych informacji o produkcie w miejscu zakupu. To wyraźne echa trendów optymalizacji procesów, obserwowanych już rok temu” - komentuje Marta Skalmowska z Minds&Roses.

Platformy e-commerce dominują

Obecnie blisko połowa kupujących najczęściej rozpoczyna ścieżkę zakupową na platformach handlowych, w tym 36% wybiera Allegro (+3 p.p. vs 2024 r.). Kolejne miejsca zajmują Google (19%), strony sklepów online (7%), porównywarki cenowe (4%) oraz serwisy ogłoszeniowe (3%). Allegro umocniło swoją pozycję w kategoriach takich jak środki czystości (+10 p.p.), artykuły dla zwierząt (+8 p.p.), kolekcje i sztuka (+8 p.p.), motoryzacja (+6 p.p.) oraz dom i ogród (+6 p.p.).

31% kupujących wskazuje Allegro jako główne miejsce podejmowania decyzji. Zarówno osoby rozpoczynające zakupy na Allegro, jak i w Google często finalizują je właśnie na Allegro (odpowiednio 76% i 41%), co potwierdza ważną rolę platformy w procesie zakupowym.

„Blisko połowa klientów (43%) zaczynających zakupy na Allegro korzysta z wyszukiwarki, wpisując konkretną nazwę produktu. Jak wynika z naszych danych wewnętrznych, w szczytowych okresach, klienci wpisują nawet 2000 zapytań zakupowych na sekundę. To pokazuje, że spełniamy oczekiwania użytkowników, którzy szukają precyzyjnych informacji i szerokiej gamy ofert w jednym miejscu. Kupujący doceniają także łatwość nawigacji - aż 25% przeszukuje kategorie z poziomu menu” - dodaje Marcin Bruś, Group Advertising Director w Allegro.

Marketplace głównym miejscem finalizacji zakupów z AI

Konsumenci poszukują narzędzi wspomagających szybkie i trafne decyzje zakupowe. Coraz częściej korzystają z generatywnej sztucznej inteligencji, choć obecnie tylko 13% deklaruje jej użycie [2]. AI przeważnie pomaga w zbieraniu informacji o produktach (86%) oraz ich wyszukiwaniu (73%), szukaniu inspiracji (48%), śledzeniu dostaw i obsłudze zamówienia (20%). Z AI korzystamy z uwagi na oszczędność czasu (67%), możliwość porównania cen (56%), wyboru najlepszej oferty (27%), poszukiwania nowości (21%) i upewnienia się co do bezpieczeństwa transakcji (19%).

Zakupy wspierane przez AI najczęściej finalizowane są na dużych marketplace’ach (83%), w multibranżowych sklepach internetowych (48%) i sklepach sieci handlowych (45%). AI odgrywa największą rolę przy zakupie elektroniki (67%), a także produktów z kategorii dom i ogród (49%) oraz zdrowie (46%).

[1] Raport Minds&Roses „Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online”, badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 2000 osób (n=2000), które w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie wyszukiwały i/lub dokonały zakupu produktów online.

[2] Raport Danae „Trendy zakupowe”, badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 1000 osób (n=1000).

Allegro
Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Załączniki

Zobacz także

  • Wyniki ankiety wśród niemal 4300 przedstawicieli menedżerów najwyższego szczebla wskazują na większe zapotrzebowanie na szybsze innowacje, wyższy zwrot z inwestycji i wzmocnioną odporność przedsiębiorstw

  • Pexels
    Pexels

    Co musisz wiedzieć prowadząc działalność gospodarczą w 2026 roku?

  • Fot. PAP - kadr z filmu
    Fot. PAP - kadr z filmu

    Transformacja energetyczna ma także oblicze efektywnego energetycznie budynku

  • Devire
    Devire

    Czy roboty będą nas kiedyś rekrutować? Kandydaci wciąż podchodzą do AI z ostrożnością

Serwisy ogólnodostępne PAP