Honda inwestuje w chińską spółkę CATL z myślą o bateriach samochodowych

2020-07-10, 14:39 aktualizacja : 2020-07-10, 15:15
Japoński koncern Honda Motor wykupi 1 proc. akcji chińskiego producenta baterii samochodowych Contemporary Amperex Technology (CATL). Spółki ogłosiły w piątek zamiar współpracy nad produkcją i recyklingiem akumulatorów na użytek pojazdów elektrycznych.

Zgodnie z piątkowym wspólnym ogłoszeniem Hondy i CATL, porozumienie ma zagwarantować japońskiemu producentowi w przyszłości stabilne globalne dostawy baterii niezbędnych w pojazdach elektrycznych. Pierwszy samochód marki wykorzystujący akumulatory chińskiego dostawcy trafi na rynek ChRL w 2022 r. Szersza współpraca spółek ma obejmować prace badawczo-rozwojowe dotyczące nowych baterii oraz możliwości przemysłowego recyklingu tych komponentów.

Jak odnotowała agencja Reutera, Honda Motor zawarła w ostatnich latach szereg partnerstw nastawionych na produkcję pojazdów zelektryfikowanych, m.in. z produkującym części samochodowe oddziałem Hitachi. W Chinach Honda prowadzi joint venture z miejscowym koncernem GAC, w ramach którego wprowadziła w 2019 r. do sprzedaży pierwszy samochód na baterie w swojej ofercie: SUV Everus VE-1. Na rynku północnoamerykańskim spółka opracowuje natomiast dwa nowe pojazdy elektryczne we współpracy z General Motors. Firmy pracują wspólnie także nad technologią wodorowych ogniw paliwowych.

CATL jest jednym z najważniejszych dostawców baterii na potrzeby pojazdów zelektryfikowaych. Wspólnie z południowokoreańskim konglomeratem LG Chem chińska spółka zaopatruje m.in. Tesla Gigafactory w Szanghaju. Z jej produktów korzystają również największe pod względem sprzedaży koncerny motoryzacyjne świata: niemiecki Volkswagen i japońska Toyota. O nawiązaniu współpracy w tym zakresie z Hondą informowano jeszcze w 2019 r.

Akcje CATL notowane są nie giełdzie w Shenzhen. Biuro firmy mieści się w Jokohamie nad Zatoką Tokijską. Spółka buduje obecnie nową fabrykę baterii w Niemczech i rozważa ekspansję w Ameryce Północnej. (PAP)

mk/