O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Czy Polacy czują się bezpiecznie w internecie? Badanie

W internecie bezpiecznie czuje się 57 proc. uczestników badania „Polak portfel własny: W sieci oszustów”. Swoje poczucie bezpieczeństwa jako przeciętne ocenia 34 proc. ankietowanych, a jako niskie - 6 proc. Jednocześnie ponad połowa uważa, że jest świadoma zagrożeń w sieci.

Oszustwo w Internecie, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Marko Lukunic/PIXSELL
Oszustwo w Internecie, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Marko Lukunic/PIXSELL

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku wynika ponadto, że większe poczucie bezpieczeństwa w internecie mają mężczyźni (62 proc.) niż kobiety (52 proc.). Bezpiecznie częściej czują się też czterdziestolatkowie (68 proc.), a rzadziej osoby w wieku 18-29 lat (43 proc.).

Za świadomych zagrożeń w sieci uznaje się ponad połowa respondentów, z czego 45 proc. uważa, że ich poziom edukacji jest raczej dobry, a 11 proc. - bardzo dobry. Co trzeci badany (33 proc.) określa swoją wiedzę o niebezpieczeństwach w internecie jako przeciętną, a 8 proc. jako niską. Tu także bardziej pewni siebie są mężczyźni - 62 proc. wobec 53 proc. kobiet, które z kolei częściej określały swoje zasoby wiedzy jako przeciętne - 40 proc. wobec 26 proc. u mężczyzn. 

Więcej

Z ustaleń prokuratury wynika, że wypłat dokonywano z bankomatów w różnych częściach kraju. Fot. Adobe Stock/Andrey Popov (zdjęcie ilustracyjne)
Z ustaleń prokuratury wynika, że wypłat dokonywano z bankomatów w różnych częściach kraju. Fot. Adobe Stock/Andrey Popov (zdjęcie ilustracyjne)

Prokuratura podała, ile pieniędzy wypłacono z kont 490 klientów banku Santander

„Coraz więcej aspektów naszego życia zależy od internetu, dlatego każdy użytkownik powinien znać możliwe zagrożenia i umieć się przed nimi chronić. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo zaczyna się od nas samych – od poszerzania wiedzy, budowania dobrych nawyków i reagowania na podejrzane sytuacje, np. poprzez zgłoszenie ich do CERT-u, policji czy prokuratury – ocenił cytowany w badaniu Marcin Szklarski z Santander Consumer Banku.

Badanie zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 11-21 sierpnia 2025 r. na grupie 1000 dorosłych Polaków korzystających z internetu.

Santander Consumer Bank (SBC) jest częścią hiszpańskiej Grupy Santander, która działa na polskim rynku od 2001 roku, choć sam bank rozpoczął działalność w 2006 r. Oferuje on m.in. kredyty gotówkowe i ratalne, lokaty, rachunki oszczędnościowe oraz karty kredytowe. Obecnie - jak informuje na swojej stronie internetowej - bank ma 8 mln klientów w swoich bazach, a cała Grupa Santander Consumer Bank zatrudnia blisko 1,6 tys. pracowników; ma też ponad 18 proc. udziału w rynku kredytów konsumenckich. (PAP)

jls/ malk/ sma/

Zobacz także

  • Fot. PAP - kadr z filmu
    Fot. PAP - kadr z filmu

    Blisko 90 proc. badanych zetknęło się z próbą oszustwa - mBank wprowadza natychmiastową blokadę transakcji

  • Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Fot. PAP/Albert Zawada
    Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Fot. PAP/Albert Zawada

    Gawkowski zapowiada więcej środków na walkę z dezinformacją. „Przyszły rok będzie rekordowy” [WYWIAD]

  • Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
    Fot. PAP/S. Leszczyński (1)

    Eksperci o wyzwaniach bezpieczeństwa w sektorze publicznych zakupów

  • Osoba przed laptopem. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/SASCHA STEINBACH
    Osoba przed laptopem. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/SASCHA STEINBACH

    W tym kraju liczba cyberataków diametralnie. O 600 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem

Serwisy ogólnodostępne PAP