O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Finał przetargu na piętrowe pociągi. PKP Intercity wybrało ofertę

PKP Intercity wybrało ofertę Alstom Polska na budowę 42 piętrowych pociągów o prędkości 200 km/h za 4,1 mld zł - poinformował w środę kolejowy przewoźnik. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że najnowocześniejsze szybkie piętrowe pociągi będą budowane w Polsce.

Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Gadomski
Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Gadomski

PKP Intercity w lipcu br. otworzyło oferty złożone w postępowaniu na zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania i opcją dodatkowego zamówienia kolejnych 30 pojazdów.

Oferty przedstawiło dwóch producentów: Alstom Polska, posiadający fabrykę w Chorzowie, oraz Stadler Polska z zakładem w Siedlcach. Po weryfikacji ofert przewoźnik za najkorzystniejszą uznał zaproponowaną przez Alstom Polska, który dostawę 42 pociągów wycenił na 4,1 mld zł, a ich utrzymanie - na blisko 2,8 mld zł. Druga oferta wynosiła 4 mld zł za pojazdy i 3,3 mld za ich utrzymanie. Wybrana oferta jest tańsza o niemal 400 mln zł.

"Szybkie piętrowe pociągi, których bardzo potrzebujemy"

O wyborze oferty Alstomu mówili na środowym briefingu podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. - Jest decyzja. Będziemy budować w Polsce najnowocześniejsze szybkie piętrowe pociągi, których bardzo potrzebujemy - skomentował szef MI.

- Liczę, że po rozstrzygnięciu przetargu spełnicie wszystkie formalności. Mam nadzieję, że szybko podpiszecie kontrakt, a pasażerowie będą mogli się cieszyć nowoczesnym taborem na wielu popularnych liniach kolejowych w Polsce - dodał Klimczak.

Malinowski wskazał, że każdy z tych pociągów na pokład, na miejsca siedzące, będzie zabierał ponad 500 pasażerów. - Będą mogły jeździć w podwójnej trakcji, czyli w okresie wakacyjnym nad morze będziemy mogli jednorazowo na siedząco przewozić ponad 1100 pasażerów. Myślę, że to w dużej części rozwiąże problemy z dostępnością biletów - dodał.

Więcej

Prezentacja zmodernizowanych przez Pesa Mińsk Mazowiecki wagonów 152a. Fot. PAP/Paweł Supernak
Prezentacja zmodernizowanych przez Pesa Mińsk Mazowiecki wagonów 152a. Fot. PAP/Paweł Supernak

PKP Intercity: zmodernizowane wagony pojadą z prędkością do 200 km/h [NASZE WIDEO]

Uściślił, że składy z zamówienia podstawowego zapewnią przewoźnikowi łącznie 23,5 tys. miejsc. - Jeżeli wykorzystamy opcję, a pewnie wykorzystamy, to jest 40 tys. dodatkowych miejsc. To jest ogromny wolumen, to jest ogromny zastrzyk podaży miejsc i to są pociągi bardzo efektywne ekonomiczne - ocenił.

- To będą pociągi o prędkości 200 km/h, dwusystemowe - czyli będą mogły jeździć pod zasilaniem 3 kV prądu stałego i 25 kV prądu zmiennego, więc będą mogły pojechać np. na lotnisko CPK, ale pojawią się w większości miast. Będą jeździły z Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Terespola, Lublina, Krakowa, Łodzi do Warszawy, więc pewnie je spotkamy wszędzie, na każdej trasie - zasygnalizował prezes.

- Teraz jeszcze oczywiście zgodnie z prawem mogą nastąpić pewne czynności proceduralne, ale mamy nadzieję, że będziemy mogli szybko podpisać ten kontrakt i pasażerowie będą mogli szybko korzystać z tych pociągów - zaznaczył Janusz Malinowski. Wcześniej PKP Intercity oszacowały, że pierwsze pociągi mogłyby wejść do eksploatacji za około 3,5 roku.

To pierwsze takie zamówienie w Polsce

PKP Intercity akcentuje, że to pierwsze tego typu zamówienie w Polsce i największe pod względem liczby pojazdów przeznaczonych do obsługi połączeń dalekobieżnych.

Spółka zapewniła, że każdy skład będzie wyposażony w udogodnienia, jak klimatyzacja, WiFi, gniazdka, strefy ciszy, przestrzeń dla dzieci, miejsca na rowery i duży bagaż oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów, PKP Intercity ogłosiło w październiku ub. roku.

Więcej

Wizualizacja CPK. Źródło: CPK, Foster + Partners
Wizualizacja CPK. Źródło: CPK, Foster + Partners

Nieprawidłowości w przygotowaniach do budowy CPK. Raport NIK

Swojej oferty w przetargu nie złożyła Pesa Bydgoszcz, która wcześniej dostarczyła PKP Intercity 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Dart kursujących z prędkością do 160 km/h. Prezes Pesy Krzysztof Zdziarski stwierdził, że spółka nie mam takiego pojazdu w portfolio.

„Nie złożyliśmy oferty na piętrowe ezty dla PKP IC, bo nie mamy takiego pojazdu w portfolio i nie bylibyśmy w stanie dostarczyć go w wymaganym terminie. Mamy duży portfel zamówień, w tej chwili produkujemy tabor dla przewoźników z Polski, Rumunii i Czech, a nasze pojazdy są coraz szybsze, pod koniec roku pierwsze testy ezt dla RegioJet na 200 km/h, chcemy być gotowi do przetargów na pojazdy dla CPK” - powiedział Zdziarski w przesłanym PAP oświadczeniu.

Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych na końcach pociągu oraz członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne, jednak nie piętrowe: Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.

PKP Intercity początkowo planowały kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull, ale przewoźnik unieważnił dwa postępowania przetargowe. W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany - z wagonu sterowniczego.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.

Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.

Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln. (PAP)

mtb/ pad/ ał/

Zobacz także

  • PKP Intercity z umową z Alstom Polska na 42 piętrowe pociągi ekspresowe. Fot. PAP/	Jarek Praszkiewicz
    PKP Intercity z umową z Alstom Polska na 42 piętrowe pociągi ekspresowe. Fot. PAP/ Jarek Praszkiewicz

    Alstom w Chorzowie zbuduje 42 nowoczesne pociągi ekspresowe dla PKP Intercity

  • Prezentacja pociągu przewoźnika RegioJet na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Fot. PAP/Leszek Szymański
    Prezentacja pociągu przewoźnika RegioJet na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Fot. PAP/Leszek Szymański

    Przewoźnik kolejowy RegioJet przygotowuje skargę na PKP Intercity do Komisji Europejskiej

  • Cegielski zwrócił ponadto uwagę, że ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. Fot. Adobe Stock/Eva (zdjęcie ilustracyjne)
    Cegielski zwrócił ponadto uwagę, że ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. Fot. Adobe Stock/Eva (zdjęcie ilustracyjne)

    Nowe wagony dla PKP Intercity. Minister Klimczak zgłasza uwagi do zamówionych pociągów. Jest reakcja producenta

  • Klimczak: rekordowa liczba pasażerów PKP Intercity w pierwszym półroczu. Fot. X/PKP Intercity
    Klimczak: rekordowa liczba pasażerów PKP Intercity w pierwszym półroczu. Fot. X/PKP Intercity

    PKP Intercity z rekordową frekwencją. To najlepszy wynik w historii spółki

Serwisy ogólnodostępne PAP