Media: Ukraina zainteresowana koleją dużych prędkości Shinkansen, pozwoli odciąć się od Rosji
Oprócz usprawnienia ukraińskiej kolei dzięki japońskiej technologii Shinkansen projekt odbudowy systemu transportowego stanowi również okazję dla Ukrainy do wzmocnienia więzi z Europą Zachodnią i odcięcia się od Rosji poprzez zmianę rozstawu torów – zauważa w piątek japoński dziennik "Asahi Shimbun".
Jednak takie plany infrastrukturalne - jak zauważył japoński urzędnik, cytowany przez gazetę - powinny być rozważane w ramach 10-letniej strategii.
"Asahi Shimbun" wskazuje, że Ukraińskie władze sygnalizują zainteresowanie japońskim systemem kolei Shinkansen, które to pociągi słyną nie tylko z dużych prędkości, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.
Jak wynika z relacji przedstawiciela japońskiego rządu, pod koniec maja po szczycie G7 w Hiroszimie ukraiński ambasador Sergiej Korsuski wyraził prośbę, aby "japoński Shinkansen został włączony jako część pomocy w odbudowie".
Z kolei ukraiński wicepremier Ołeksandr Kubrakow, który jest odpowiedzialny za infrastrukturę, również wykazał zainteresowanie pociągami, kiedy w połowie czerwca odwiedził Japonię w celu omówienia odbudowy gospodarczej Ukrainy.
Już w maju ubiegłego roku ukraiński premier Denys Szmyhal ogłosił plany zmiany szerokości torów w kraju, aby były one zgodne ze standardem europejskim.
Tory europejskie mają rozstaw szyn 1435 mm, zaś ukraińskie, postradzieckie – 1520 mm.
"Decyzja o poprawie dostępności pasażerów do państw zachodnich i zmniejszeniu wpływów Moskwy była postrzegana jako kluczowa dla planowanej odbudowy ukraińskiej sieci kolejowej i sprawia, że japoński Shinkansen, poruszający się po torach o średnicy 1435 mm, jest idealnym kandydatem do realizacji projektu" – ocenia dziennik "Asahi Shimbun".
Istnieją jednak znaczące przeszkody do pokonania, zanim potencjalna inwestycja stanie się rzeczywistością – wskazuje japoński dziennik.
Dla Ukrainy przedłużająca się wojna sprawia, że nawet przeprowadzenie rozeznania na miejscu, niezbędnej procedury przed budową torów kolejowych, jest nierealne w najbliższej przyszłości.
Priorytetem w ramach odbudowy - według ONZ - jest rozminowywanie, usuwanie zniszczeń, przywrócenie dostaw energii.
"Zasilanie, woda i ogrzewanie muszą zostać przywrócone do poprzedniego stanu w ciągu jednego do dwóch lat" – powiedział japoński urzędnik, cytowany przez dziennik. "Programy odbudowy, takie jak ten dotyczący Shinkansena, powinny być rozważane w ramach 10-letniej strategii". (PAP)
pp/