Zastępca KGP: chcielibyśmy, by wszyscy poruszający się rowerami i hulajnogami używali kasków
Jako policja chcielibyśmy, aby wszyscy uczestnicy ruchu drogowego poruszający się rowerami, hulajnogami, urządzeniami transportu osobowego, używali kasków ochronnych - podkreślił zastępca Komendanta Głównego Policji nadinsp. Roman Kuster.
Na wtorkowym posiedzeniu rząd rozpatruje projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego (UTO) przez dzieci do lat 16.
W kasku nie tylko dzieci?
Zastępca Komendanta Głównego Policji nadinsp. Roman Kuster we wtorek w rozmowie z dziennikarzami zaznaczył, że jeśli te przepisy zostaną uchwalone przez Sejm i wejdą w życie, to będzie to dopiero pierwszy krok.
Jako policja chcielibyśmy, aby wszyscy uczestnicy ruchu drogowego poruszający się rowerami, hulajnogami, urządzeniami transportu osobowego używali kasków ochronnych
Dopytywany, kiedy policja będzie postulowała o właśnie takie rozwiązanie, Kuster wyjaśnił, że po wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących osób poniżej 16. roku życia, trzeba będzie przeprowadzić dokładną ich analizę.
- Potrzeba na to oczywiście czasu. To nie jest okres miesiąca, pół roku. Myślę, że kilka lat. Chcielibyśmy się przyjrzeć temu, czy rzeczywiście ten przepis jest stosowany i czy przyniósł nam naprawdę efekty, jakie byśmy oczekiwali - mniej ofiar młodych osób na hulajnogach, na rowerach – wyjaśnił.
Dopytywany, ile ewaluacja przepisów może potrwać odpowiedział, że są to minimum dwa lata.
Za co odebranie prawa jazdy?
Projekt zakłada też odebranie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym. Kuster, pytany czy jest to dobry pomysł, przypomniał, że była to propozycja policji. - Od początku roku zatrzymaliśmy ponad 16 tysięcy praw jazdy osobom, które przekroczyły dozwoloną prędkość o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym – zaznaczył.
Wyraził nadzieję, że jeśli takie przepisy wejdą w życie, to obawa utraty prawa jazdy może dla niektórych kierowców będzie większą przestrogą niż srogi mandat.
Jednocześnie zaznaczył, że choć teren zabudowany ma wielkie znaczenie dla osób poruszających się w tym obrębie, to wiele wypadków również ma miejsce poza terenem zabudowanym na drogach gminnych, powiatowych, wojewódzkich. Dodał, że tam prędkość niestety również zbiera ogromne żniwo.
Siedemnastolatki za kierownicą
Projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym autorstwa resortu infrastruktury ma umożliwić siedemnastolatkom ubieganie się o prawo jazdy kat. B, jednocześnie wprowadza okres próbny oraz zasady cofania uprawnień do kierowania pojazdem wydanych tzw. młodym kierowcom.
Zgodnie z propozycją, przywrócone ma zostać wydawanie prawa jazdy kat. B osobom, które skończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Według autorów projektu, ma to na celu zwiększenie mobilności młodych osób, co przyczynić ma się do ograniczenia zjawiska wykluczenia komunikacyjnego.
Według projektu, w okresie próbnym tzw. młodemu kierowcy zabrania się spożywania alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, wykonywania przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego.
Taki kierowca, będąc w okresie próbnym, może przewozić osoby, które nie ukończyły 18 lat, wyłącznie w towarzystwie dorosłego doświadczonego pasażera, co ma zapobiegać wypadkom związanym z powrotami młodych osób z imprez.
Redukcja punktów karnych
Ponadto projekt umożliwia kierowcom redukowanie punktów karnych za poważne wykroczenia w drodze szkolenia. Obecnie osoba wpisana do ewidencji kierujących pojazdami może raz na 6 miesięcy na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu, którego odbycie powoduje zmniejszenie liczby punktów karnych.
Projektowana regulacja zakłada ponadto odebranie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.
Zgodnie z zapowiedzią szefa MI Dariusza Klimczaka, do projektu dodany został przepis o wprowadzeniu ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego (UTO) przez dzieci do lat 16.
Aleksandra Kiełczykowska (PAP)
ak/ agz/ know/