O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Największa warszawska inwestycja. Powstaje nowa stacja techniczno–postojowa metra [NASZE WIDEO]

Na warszawskich Morach powstaje stacja techniczno-postojowa Karolin Metra Warszawskiego o powierzchni aż 30 hektarów. Jednorazowo będzie tu serwisowanych nawet 50–60 pociągów.

STP Mory, wizualizacja. Fot. ZTM Warszawa
STP Mory, wizualizacja. Fot. ZTM Warszawa

Budowa nowej stacji była niezbędna ze względu na rozbudowę metra. Teraz pociągi z obu linii są obsługiwane na zbudowanej w latach 90. STP Kabaty. STP Karolin będzie miała powierzchnię aż 30 hektarów, czyli o 2 więcej od tej na Kabatach. “To w tej chwili największa inwestycja realizowana przez m.st. Warszawa” - podkreślił Bartosz Sawicki rzecznik firmy Gulermak, wykonawcy stacji.

Więcej

Fot. Urzędu m.st. Warszawy
Fot. Urzędu m.st. Warszawy

To odkrycie zaskoczyło archeologów. Na budowie metra znaleziono piwniczkę z przełomu XIX i XX wieku

W kilkudziesięciu halach będą rozbudowywane, serwisowane i przechowywane pociągi z I i II linii metra. Znajdą się tu elektrowozownie, warsztaty, myjnie. Pomieszczenia będą miały kilka tysięcy metrów kwadratowych.

“Będzie tu serwisowanych 50-60 pociągów. Do tego dochodzą miejsca postojowe. Łącznie może tu przebywać nawet do kilkuset jednostek” - wyjaśnił.

Do STP Karolin będzie prowadził budowany wraz z nią odcinek podziemnej kolejki, będący przedłużeniem linii od istniejącej już stacji Powstańców Śląskich. Powstaną trzy nowe przystanki.

Według rzecznika budowa przedłużenia oraz stacji techniczno-postojowej ma być zakończona w latach 2025 – 2026, choć ten termin może nie być dotrzymany. “W związku z problemami z wydawaniem decyzji administracyjnych i przekazywaniem działek, termin może ulec wydłużeniu. Jak bardzo, będzie przedmiotem rozmów z inwestorem” - powiedział.

Wzrósł również koszt budowy. Zgodnie z kontraktem podpisanym w 2018 r. miał wynieść 1,6 mld zł. Jednak Sawicki wyjaśnił, że w związku z podpisanie aneksu przedłużającego budowę z powodu pandemii COVID i wojny na Ukrainie, zwiększy się on o ponad 600 mln zł. (PAP)

Autor: Paweł Stępniewski

ps/

Zobacz także

  • Stołeczne metro. Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik
    Stołeczne metro. Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik

    Czwarta linia metra będzie autonomiczna, z trzema typami stacji

  • Warszawskie metro. Fot. PAP/Rafał Guz
    Warszawskie metro. Fot. PAP/Rafał Guz

    Zakończyły się utrudnienia na drugiej linii metra

  • Stacja lini M1 metra na warszawskim Imielinie Fot. PAP/Leszek Szymański
    Stacja lini M1 metra na warszawskim Imielinie Fot. PAP/Leszek Szymański

    Ruch na linii M1 wrócił do normy. Pociągi metra kursują na całej trasie

  • Metro. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Andrzej Lange
    Metro. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Andrzej Lange

    W poniedziałek pociągi metra M1 będą kursowały na całej trasie

Serwisy ogólnodostępne PAP