Babica. Budowa pierwszego na Podkarpaciu tunelu na trasie S19 [WIDEO]

2023-03-29 18:24 aktualizacja: 2023-03-30, 08:48
Budowa tunelu. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Budowa tunelu. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Naszym celem jest wzmocnienie połączeń transportowych Ukrainy z Europą i światem oraz ich odbudowa po zniszczeniach wojennych - powiedział w środę na konferencji prasowej w Babicy na Podkarpaciu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Konferencja zainaugurowała Dialog Wysokiego Szczebla dla Ukrainy pn. „Łącząc Ukrainę z Europą i światem – odbudowa i rozwój zrównoważonej infrastruktury transportowej i wydajnych łańcuchów dostaw”. Wydarzenie odbywać się będzie również w czwartek w podrzeszowskiej Jasionce i na przejściu granicznym w Korczowej. Współorganizatorem imprezy jest Międzynarodowe Forum Transportu.

Szef resortu infrastruktury podkreślił, że celem spotkania jest debata nad nowoczesną siecią transportową, która będzie kierowana na Ukrainę. „Naszym celem jest wzmocnienie połączeń transportowych Ukrainy z Europą i światem oraz ich odbudowa po zniszczeniach wojennych” – mówił Adamczyk.

Dodał, że w spotkaniu udział wezmą przedstawiciele 23 krajów m.in. z Ukrainy, Szwecji, Czech, Słowacji, Litwy, Norwegii, Wielkiej Brytanii i USA. „Trudno dziś sobie wyobrazić Europę bez szlaków komunikacyjnych takich jak Via Carpatia, których koniczność realizacji przewidział w 2006 roku prezydent Lech Kaczyński, który zainicjował budowę szlaku Via Carpatia” – mówił Adamczyk.

Minister nawiązał do miejsca konferencji, która odbywała się na budowanym odcinku Via Carpatia Rzeszów Południe-Babica. Adamczyk mówił, że to na Podkarpaciu, „tutaj wykuwa się Europa, Europa dobrze skomunikowana, Europa równych szans, Europa solidarna, Europa nowoczesnych połączeń transportowych”.

„Dzisiaj trudno sobie wyobrazić Europę środkową, która historycznie pozbawiona była szlaków komunikacyjnych w układzie północ-południe. Trudno sobie wyobrazić bez takich szlaków transportowych jak Via Carpatia” – dodał.

 Adamczyk: Via Carpatia będzie kręgosłupem, który połączy Trójmorze.

Obecny w Babicy sekretarz Generalny Międzynarodowego Forum Transportu Young Tae Kim, mówił, że po ukończeniu budowy Via Carpatia, lepiej połączone będą kraje Europy Środkowej. „Znacząco wzrośnie także współczynnik określający skomunikowanie Ukrainy z Europą” – dodał. Tae Kim podkreślił, że rozpoczynając budowę drogi nikt nie wiedział w jak trudnych okolicznościach przyjdzie ją budować.

Natomiast minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Marius Skuodis zaznaczył, że takie inwestycje jak Via Carpatia są ważne nie tylko dla Polski, ale także dla Litwy i wszystkich krajów bałtyckich. „Ta inwestycja jest równie ważna dla Ukrainy” – dodał.

Minister podkreślił, że nie można „zatrzymać się na Via Carpatia”. Zdaniem Skuodisa, dopiero połączenie państw Trójmorza spowoduje, że ten region Europy będzie odporny na „wszelkie wyzwania w przyszłości”

Obecny w Babicy minister infrastruktury i mieszkalnictwa Szwecji Andreas Carlson mówił, że wszystkie kraje muszą wspólnie wspierać Ukrainę. „Jednym z elementów tego wsparcia jest budowa silnej i odpornej infrastruktury” – dodał.

Szwedzki polityk zauważył, że drogi zawsze łączyły kraje i ułatwiały komunikację w nowoczesnym społeczeństwie. Zdaniem Carlsona, agresji Rosji na nowo zdefiniowała krajobraz geopolityczny Europy. „Ta agresja zwróciła uwagę na nasze słabe strony, które teraz musimy poprawić” – powiedział.

Z kolei wiceminister infrastruktury Ukrainy Serhij Derkacz podkreślił, że obecnie infrastruktura drogowa jest dla jego kraju krytyczna. „Teraz, kiedy porty morskie są zamknięte, kiedy niebo nad Ukrainą jest zamknięte to całość ruchu pasażerskiego i ruchu towarowego odbywa się drogami. Zdajemy sobie sprawy, jak ogromna to jest presja i jak krytyczne znaczenie ma transport drogowy” – mówił.

Derkacz dziękował, Polsce za budowę Via Carpatia i rozbudowę przejść granicznych z Ukrainą.

Petsonk: Stany Zjednoczone popierają budowę szlaku Via Carpatia w Europie Środkowej

Uczestnikiem konferencji w Babicy był też wiceminister transportu Kanady Arun Thangaraj, który zadeklarował, że Kanada będzie wspierała Ukrainę w walce o swoją wolność.

„My jako rząd kanadyjski deklaruje pomoc Ukrainie w zakresie badań i rozwoju dotyczących sieci połączeń transportowych. Mamy konkretne pomysły i projekty. Będziemy także myśleć już o przyszłych możliwościach odbudowy tego kraju, także w kontekście globalnych połączeń, bo wiemy, jak to jest istotne, nie tylko z punktu widzenia transportu pasażerskiego, ale przede wszystkim zabezpieczenia łańcuchów dostaw. Żyjemy bowiem w globalnym świecie” – mówił Kanadyjczyk.

Z kolei sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Słowenii Andrej Rajh zaznaczył, że ważne jest, by cała Europa była lepiej przygotowana pod względem możliwości transportowych, nie tylko drogowych, ale również morskich i kolejowych. „Tylko wówczas będziemy stabilni pod względem komunikacyjnym” – dodał.

W Babicy obecna była również zastępca sekretarza lotnictwa i spraw międzynarodowych departamentu transportu USA Carol Annie Petsonk, który powiedziała, że gdy widziała mapę, na której był prezentowany przebieg szlaku Via Carpatia, to widziała drzewo.

„Jego pniem jest sama Via Carpatia, zaś drogi odchodzące od niej są jak gałęzie. One komunikują Ukrainę i wszystkie kraje Europy Środkowej. Stany Zjednoczone popierają budowę szlaku Via Carpatia w Europie Środkowej. Jestem dumna, że możemy być częścią tego procesu” – podkreśliła.

Konferencja w Babicy odbyła się na budowanym odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica. W ramach tego fragmentu trasy powstanie m.in. ponad 2,3 km tunel, którego drążenie rozpocznie się jeszcze w tym roku.

W Rzeszowie rozpoczął się Dialog Wysokiego Szczebla dla Ukrainy

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, jeden pierścień składa się z 10 elementów, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m.sześc. betonu.

W środę w Rzeszowie rozpoczął się Dialog Wysokiego Szczebla dla Ukrainy pn. „Łącząc Ukrainę z Europą i światem – odbudowa i rozwój zrównoważonej infrastruktury transportowej i wydajnych łańcuchów dostaw", którego organizatorami jest Ministerstwo Infrastruktury i Międzynarodowe Forum Transportu (The International Transport Forum – ITF).

Podczas dwudniowego wydarzenia odbędą się sesje ministerialne: „Europa Środkowo – Wschodnia bramą do świata dla bezpiecznej i rozwijającej się Ukrainy” oraz „Kształtowanie nowej infrastruktury transportowej dla zrównoważonego rozwoju Ukrainy”, gdzie dyskutowana będzie rola i znaczenie transportu dla integracji europejskiej i swobodnego przepływu osób, towarów i usług w kontekście trwającej na Ukrainie wojny.

Podczas debaty „Korytarze Solidarności w służbie odbudowy Ukrainy” omówiona zostanie unijna inicjatywa stanowiąca reakcję na rosyjską agresję wymierzoną przeciwko Ukrainie, czyli alternatywne szlaki logistyczne między UE a Ukrainą przeznaczone dla eksportu produktów rolnych, a także dla eksportu i importu innych towarów w celu zwiększenia światowego bezpieczeństwa żywnościowego i pomocy dla ukraińskiej gospodarki. Nowe szlaki, na które przekierowane zostały znaczne potoki ładunków oraz transport osobowy, w dużym stopniu wiodą przez Polskę.(PAP)

Autor: Wojciech Huk

dsk/