O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Eksperci alarmują: przez sztuczną inteligencję ocena prac uczniów i studentów staje się niemożliwa

Wobec rozwoju sztucznej inteligencji ocenianie prac zadawanych uczniom i studentom staje się "praktycznie niemożliwym zadaniem" - ostrzegli w piątek brytyjscy eksperci od edukacji. Jak podkreślają, w tej sytuacji egzaminy będą bardziej istotną kwestią niż do tej pory.

Eksperci alarmują: przez sztuczną inteligencję ocena prac uczniów i studentów staje się niemożliwa Fot. PAP/Andrzej Lange
Eksperci alarmują: przez sztuczną inteligencję ocena prac uczniów i studentów staje się niemożliwa Fot. PAP/Andrzej Lange

"Ryzyko plagiatu zawsze w jakimś stopniu istniało, zwłaszcza w przypadku prac zadawanych do napisania, ale ustalenie, czy uczeń sam stworzył pracę, którą przedstawił, stało się teraz praktycznie niemożliwym zadaniem dla nauczycieli, dyrektorów i komisji egzaminacyjnych" - ostrzegł edukacyjny think-tank EDSK. Dodał, że wraz z dostępnością coraz lepszych systemów sztucznej inteligencji prace zaliczeniowe stają się coraz mniej wiarygodną podstawą do oceny uczniów.

Więcej

Sztuczna inteligencja. Fot. Pixabay
Sztuczna inteligencja. Fot. Pixabay

Ekspert o sztucznej inteligencji: możliwe będą masowe "zmartwychwstania" w postaci cyfrowej

Z kolei Jo Saxton, dyrektor Ofqual, urzędu odpowiedzialnego za egzaminy i testy w szkołach, powiedziała, że ChatGPT uczynił tradycyjne egzaminy "ważniejszymi niż kiedykolwiek".

W Wielkiej Brytanii trwa debata na temat zmian formuły wystawiania ocen na koniec nauki w gimnazjach i liceach, co jest pokłosiem pandemii Covid-19, która uniemożliwiła przeprowadzenie normalnych egzaminów. Jednak do tej pory dyskusja szła raczej w kierunku zmniejszenia roli egzaminów końcowych i zwiększenia znaczenia prac pisanych przez uczniów w trakcie roku szkolnego.

Tom Richmond, dyrektor EDSK i były doradca w ministerstwie edukacji, powiedział, że ChatGPT podważył argumenty na rzecz większego wykorzystania prac zaliczeniowych w ocenie końcowej. "Doprowadziłoby to do powszechnych nadużyć i znacznie zmniejszyło uczciwość końcowych ocen" - wskazał.

Jak zwraca uwagę stacja Sky News, ChatGPT został już zakazany przez szkoły w Nowym Jorku oraz uniwersytety w Japonii w związku z obawami, że uczniowie bądź studenci mogą "prosić go", aby napisał za nich prace.

Z Londynu Bartłomiej Niedziński (PAP)

mar/
 

Zobacz także

  • Devire
    Devire

    Czy roboty będą nas kiedyś rekrutować? Kandydaci wciąż podchodzą do AI z ostrożnością

  • Fot. PAP - kadr z filmu
    Fot. PAP - kadr z filmu

    Visa: od dekad inwestujemy w rozwiązania wykorzystujące AI do zapobiegania oszustwom

  • ADOIT 18.0 - inteligentna architektura przedsiębiorstwa w jednym narzędziu

  • Fot. PAP
    Fot. PAP

    Panel „Media Przyszłości”: sztuczna inteligencja jest narzędziem i częścią rzeczywistości społecznej

Serwisy ogólnodostępne PAP