O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Eksperci alarmują: przez sztuczną inteligencję ocena prac uczniów i studentów staje się niemożliwa

Wobec rozwoju sztucznej inteligencji ocenianie prac zadawanych uczniom i studentom staje się "praktycznie niemożliwym zadaniem" - ostrzegli w piątek brytyjscy eksperci od edukacji. Jak podkreślają, w tej sytuacji egzaminy będą bardziej istotną kwestią niż do tej pory.

Eksperci alarmują: przez sztuczną inteligencję ocena prac uczniów i studentów staje się niemożliwa Fot. PAP/Andrzej Lange
Eksperci alarmują: przez sztuczną inteligencję ocena prac uczniów i studentów staje się niemożliwa Fot. PAP/Andrzej Lange

"Ryzyko plagiatu zawsze w jakimś stopniu istniało, zwłaszcza w przypadku prac zadawanych do napisania, ale ustalenie, czy uczeń sam stworzył pracę, którą przedstawił, stało się teraz praktycznie niemożliwym zadaniem dla nauczycieli, dyrektorów i komisji egzaminacyjnych" - ostrzegł edukacyjny think-tank EDSK. Dodał, że wraz z dostępnością coraz lepszych systemów sztucznej inteligencji prace zaliczeniowe stają się coraz mniej wiarygodną podstawą do oceny uczniów.

Więcej

Sztuczna inteligencja. Fot. Pixabay
Sztuczna inteligencja. Fot. Pixabay

Ekspert o sztucznej inteligencji: możliwe będą masowe "zmartwychwstania" w postaci cyfrowej

Z kolei Jo Saxton, dyrektor Ofqual, urzędu odpowiedzialnego za egzaminy i testy w szkołach, powiedziała, że ChatGPT uczynił tradycyjne egzaminy "ważniejszymi niż kiedykolwiek".

W Wielkiej Brytanii trwa debata na temat zmian formuły wystawiania ocen na koniec nauki w gimnazjach i liceach, co jest pokłosiem pandemii Covid-19, która uniemożliwiła przeprowadzenie normalnych egzaminów. Jednak do tej pory dyskusja szła raczej w kierunku zmniejszenia roli egzaminów końcowych i zwiększenia znaczenia prac pisanych przez uczniów w trakcie roku szkolnego.

Tom Richmond, dyrektor EDSK i były doradca w ministerstwie edukacji, powiedział, że ChatGPT podważył argumenty na rzecz większego wykorzystania prac zaliczeniowych w ocenie końcowej. "Doprowadziłoby to do powszechnych nadużyć i znacznie zmniejszyło uczciwość końcowych ocen" - wskazał.

Jak zwraca uwagę stacja Sky News, ChatGPT został już zakazany przez szkoły w Nowym Jorku oraz uniwersytety w Japonii w związku z obawami, że uczniowie bądź studenci mogą "prosić go", aby napisał za nich prace.

Z Londynu Bartłomiej Niedziński (PAP)

mar/
 

Zobacz także

  • Panel „Media Przyszłości”. Fot. PAP/Marcin Obara
    Panel „Media Przyszłości”. Fot. PAP/Marcin Obara

    Panel „Media Przyszłości”: sztuczna inteligencja jest narzędziem i częścią rzeczywistości społecznej

  • Skumani.pl - Kinga Włodarczyk, nauczycielka matematyki platformy, wyłoniona w konkursie „Nauczyciele Przyszłości"
    Skumani.pl - Kinga Włodarczyk, nauczycielka matematyki platformy, wyłoniona w konkursie „Nauczyciele Przyszłości"

    Skumani.pl: korepetycje drogie jak nigdy. Pomoże nowoczesna nauka online i AI

  • Chat GPT (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/ETIENNE LAURENT
    Chat GPT (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/ETIENNE LAURENT

    Raport: młodzi coraz częściej weryfikują informacje za pomocą chata GPT i uznają, że podaje prawdę

  • TOURISE 2025 zapoczątkowuje Agentic Tourism Initiative, kładąc podwaliny pod opracowanie zasad kształtowania inteligentnych podróży

Serwisy ogólnodostępne PAP