Lekarze z wąsami zachęcają do badań profilaktycznych

2018-11-13, 17:12 aktualizacja: 2018-12-13, 13:50
Fot. PAP/EPA/LAURENT GILLIERON
Fot. PAP/EPA/LAURENT GILLIERON
Urolodzy zapuszczają wąsy i zachęcają mężczyzn do badań profilaktycznych jąder i prostaty. Lekarze z Kliniki Urologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, którzy włączyli się do akcji "Movember", mówią, że takie badanie jest jak "wymiana opon w samochodzie" – nie można o nim zapominać.

Na zdjęciach umieszczonych na facebookowej stronie kliniki urolodzy wąsy mają domalowane, ale część męskiej załogi Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego rzeczywiście zapuściła zarost w ramach ogólnoświatowej akcji "Movember", o której od kilku lat głośno jest także i w Polsce.

Nazwa akcji to zbitka słów "moustache" (ang. "wąsy") i "November" ("listopad"), choć – jak tłumaczy kierownik Katedry i Kliniki Urologii i Onkologii Urologicznej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Marcin Słojewski – nie chodzi o to, aby badać się tylko w listopadzie.

- Akcja jest po to, aby każdy mężczyzna zapisał sobie w kalendarzu, że może listopad to miesiąc, w którym nie tylko zmieniamy opony z letnich na zimowe, ale również jest to czas na to, aby się samemu zbadać i pozwolić się zbadać specjaliście – wyjaśnił prof. Słojewski. Zaznaczył, że lekarze z kliniki PUM dzięki włączeniu się w akcję "Movember" chcą szerzyć wiedzę o możliwościach wczesnego wykrycia, a przede wszystkim zapobiegania nowotworom dróg moczowo-płciowych.

Akcja, w zamyśle jej organizatorów, docenia też rolę kobiet, które - jak czytamy na stronie movember.org.pl – „odpowiadają za blisko 80 proc. przypadków wykrycia męskich nowotworów”. Tę rolę podkreślił także prof. Słojewski.

- Bardzo często się zdarza, że mężczyzna przychodzi do gabinetu, a pod drzwiami czeka partnerka, kobieta, będąca jego dobrym duchem, która go do tego badania w pewnym sensie „zmusiła”. A potem już, jeśli się przekonuje, że badanie nie jest bolesne ani bardzo niekomfortowe, następnym razem przychodzi sam mówiąc „to nie było w gruncie rzeczy takie straszne” – mówił urolog.

Opisując badanie, wyjaśnił, że lekarze rozpoczynają od wywiadu; pytają też o to, czy pacjent pali papierosy (co znacznie zwiększa ryzyko chorób onkologicznych). Odbywa się też badanie fizykalne, którego często pacjenci się boją, a – jak podkreślił prof. Słojewski – "trwa zaledwie kilka sekund", zwykle też ma miejsce badanie USG układu moczowo-płciowego.

Prof. Słojewski podkreślił, że nowoczesne metody diagnostyczne pozwalają na wykrycie nowotworów w bardzo wczesnym stadium. Dodał, że zachorowań jest coraz więcej. - Nie tylko ze względu na fakt – nazwijmy to ogólnie – chemizacji życia, rozpowszechnienia nałogu palenia, ale przede wszystkim na przedłużający się średni wiek pacjentów, czyli – krótko mówiąc – coraz dłuższe życie – powiedział urolog.

Pierwszym krokiem do badania urologicznego jest skierowanie od lekarza rodzinnego. Urolodzy podkreślają, że warto "zainwestować w swoje zdrowie" i znaleźć czas na taką wizytę.

- Jeśli jest to badanie profilaktyczne, to nawet długi czas oczekiwania nie stanowi szczególnego problemu. Nie musimy iść do urologa już, dzisiaj, zaraz, tylko zaplanujmy to sobie na przykład na przyszły listopad. Nawet jeśli czas oczekiwania w przychodni będzie kilkumiesięczny, nic się złego nie stanie – powiedział prof. Słojewski. Zalecił też, aby podczas oczekiwania na wizytę wykonać w laboratorium badanie poziomu antygenu sterczowego (PSA).

Akcja "Movember" – "zapuszczanie wąsów prowokujących do dyskusji" – ma na celu przełamywanie tabu, jakim jest temat nowotworów jąder i prostaty. Rozpoczęła się w 2003 r. w Australii, w Polsce zaczęła się rozprzestrzeniać od 2014 r., m.in. za sprawą komentatorów sportowych i polskich imigrantów w Wielkiej Brytanii. Także nazwa doczekała się polskiego odpowiednika – „wąsopad”.

(PAP)

Elżbieta Bielecka

Kampania realizowana w ramach Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych, zadanie Promocja zdrowia i profilaktyka nowotworów, finansowana ze środków Ministra Zdrowia.

www.gov.pl/zdrowie

www.planujedlugiezycie.pl

TEMATY: