USA: w Los Angeles uroczysta premiera filmu "Poland: The Royal Tour"

2019-04-16, 09:40 aktualizacja: 2019-04-16, 09:42
Wicepremier, minister kultury Piotr Gliński (2P), prezes Polskiej Fundacji Narodowej Filip Rdesiński (P), członek zarządu Polskiej Fundacji Narodowej Robert Lubański (L), polski producent Piotr Śliwowski (2L) oraz producent filmu Peter Greenberg (3L) podczas premiery filmu „Poland: The Royal Tour” w Samuel Goldwyn Theater w Los Angeles. Fot. PAP/Radek Pietruszka
Wicepremier, minister kultury Piotr Gliński (2P), prezes Polskiej Fundacji Narodowej Filip Rdesiński (P), członek zarządu Polskiej Fundacji Narodowej Robert Lubański (L), polski producent Piotr Śliwowski (2L) oraz producent filmu Peter Greenberg (3L) podczas premiery filmu „Poland: The Royal Tour” w Samuel Goldwyn Theater w Los Angeles. Fot. PAP/Radek Pietruszka
W Amerykańskiej Akademii Filmowej w Los Angeles odbyła się w poniedziałek (czasu miejscowego) uroczysta premiera poświęconego Polsce filmu z serii "The Royal Tour". Takie projekty służą kształtowaniu naszego wizerunku - mówił wicepremier Piotr Gliński.

"The Royal Tour" to seria filmów dokumentalnych przedstawiająca historię, kulturę i przyrodę najciekawszych państw świata. Godzinny dokument zrealizowany przez PBS będzie emitowany w sieci 354 stacji należących do tej amerykańskiej telewizji.

Formuła programu przewiduje, że przewodnikiem oprowadzającym widza jest urzędujący szef państwa lub rządu - w poprzednich edycjach "The Royal Tour" brali udział m.in. premier Izraela, prezydent Meksyku i król Jordanii. Wybrane miejsca w Polsce przedstawi widzom premier Mateusz Morawiecki.

Pomysłodawcami serii "The Royal Tour" i amerykańskimi producentami filmu są Peter Greenberg i Mitchell Cannold. Z polskiej strony producentem jest Polska Fundacja Narodowa. "Olbrzymi rozmach, bardzo duża produkcja, nie wiem, czy nie największa produkcja, jeśli chodzi o polski dokument" – mówił podczas premiery prezes PFN Filip Rdesiński.

Jak tłumaczył, aby zrealizować film, do Polski ze Stanów Zjednoczonych przyjechała 40-osobowa ekipa, która najpierw wykonała prace dokumentacyjne. Jak dodał szef PFN, film pokazuje, że Polska jest krajem nowoczesnym, dynamicznie się rozwijającym i bardzo ciekawym pod względem historii i turystyki.

Natomiast wiceprezes PFN Robert Lubański wskazywał, że celem Fundacji jest promowanie Polski na świecie, a dotarcie do widzów poprzez stacje należące do PBS jest jednym z najlepszych na to sposobów. Jak zaznaczył, film będzie emitowany nie tylko w stacjach PBS, ale też w samolotach LOT-u i na platformie Amazon Prime. "To wszystko powoduje, że docieramy do bardzo szerokiego grona odbiorców" – mówił Lubański.

W uroczystej premierze filmu w Los Angeles wziął udział wicepremier Gliński, który podkreślał, że we współczesnym świecie panuje mocna konkurencja w różnych wymiarach. "Na pozycję kraju w olbrzymim stopniu wpływa jego wizerunek, tego rodzaju działalność służy kształtowaniu naszego wizerunku" - powiedział wicepremier.

Odnosząc się do filmu, podkreślał, że chodziło o to, aby pokazać nasz kraj w sposób ciekawy i atrakcyjny dla przeciętnego widza i opinii publicznej.

Greenberg przypomniał z kolei, że Polska była wielokrotnie najeżdżana i okupowana, a obecnie przeżywa niezwykłą transformację. "Jestem bardzo zadowolony z tego, że udało nam się zmieścić 1000 lat historii Polski w godzinnym filmie. Moim zadaniem nie była promocja Polski, ale jej zaprezentowanie. I miałem świetnego przewodnika" – mówił.

Obecny na pokazie filmu podróżnik Marek Kamiński ocenił, że Polska potrzebuje promocji na świecie. "Mamy duże zasoby, mamy się czym pochwalić, ale musimy się nauczyć jeszcze dobrze to robić" - mówił.

Godzinny dokument zrealizowany przez PBS ma przybliżyć m.in. kulturę, tradycje, walory przyrodnicze i historię naszego kraju. Widzowie zobaczą w filmie m.in. Warszawę, Wrocław, Kraków, Wieliczkę, były niemiecki nazistowski obóz zagłady Auschwitz-Birkenau, a także Malbork, Gdynię i Gdańsk.

Z Los Angeles Rafał Białkowski (PAP)

autor: Rafał Białkowski

rbk/ akl/ mal/ wus/

TEMATY: