O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Nowoczesne technologie na straży majątku PKP

PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju tworzy innowacyjny system chroniący spółkę przed kradzieżami – poinformowało biuro prasowe PKP PLK.

Infrastruktura kolejowa. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Infrastruktura kolejowa. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Jak informuje biuro prasowe PKP PLK, tworzony we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju system zakłada budowę systemu komunikacji i powiadamiania o zdarzeniach z siecią trakcyjną. Obecnie PLK zarządzają prawie 12 tys. km zelektryfikowanych linii kolejowych, nad którymi jest ponad 24 tys. km sieci.

"Działanie programu będzie oparte o specjalnie wypracowany mechanizm wychwytywania nieprawidłowości, tak aby ograniczyć liczbę fałszywych alarmów. Rozwiązanie ma dodatkowo zapewnić możliwość obserwacji przez całą dobę sieci trakcyjnej przy pomocy systemu kamer termowizyjnych. To dodatkowo ograniczy ingerencje w sieć trakcyjną czyli zmniejszy zmiany i wyeliminuje przerwy w podróżach" – informuje spółka.

Według danych PKP PLK, w ciągu ostatnich czterech lat liczba kradzieży elementów trakcyjnych systematycznie maleje. W 2017 r. odnotowano 217 takich przypadków. Rok później 147, a porównując pierwszy kwartał ubiegłego roku z analogicznym okresem roku bieżącego ilość przypadków spadła odpowiednio z 63 w 2018 r. do 25 w roku bieżącym.

Zdaniem PKP, powodem malejącej liczby kradzieży jest m.in. działanie Straży Ochrony Kolei, która coraz częściej sięga po nowoczesne technologie.

"Lornetki, termowizory, noktowizory i gogle noktowizyjne to sprzęt niezbędny w zabezpieczeniu infrastruktury kolejowej. Straż Ochrony Kolei wyposażona w nowoczesny sprzęt patroluje szlaki kolejowe przez całą dobę. W terenie działają Mobilne Centra Monitoringu – samochody wyposażone w kamery dzienno-nocne i kamery termowizyjne na masztach oraz kamery przenośne – instalowane w dowolnym miejscu na obszarze kolejowym, posiadające zdalne połączenie z pojazdem. Patrole wykorzystują w terenie fotopułapki, wyszkolone psy, a terenowe samochody zapewniają dojazd w najtrudniejsze rejony szlaków kolejowych" – napisano w komunikacie spółki.

Strażnicy SOK-u nie ograniczają się do służby przy obiektach kolejowych. W ubiegłym roku przeprowadzili 18 tysięcy kontroli m.in. na punktach skupu złomu, gdzie najczęściej trafiają kradzione elementy infrastruktury kolejowej.  (PAP)

autor: Marek Szczepanik

masz/ wj/
 

Zobacz także

  • Otwarcie przejścia na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Fot. PAP/Piotr Nowak
    Otwarcie przejścia na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Fot. PAP/Piotr Nowak

    Otwarto przejście podziemne pod Dworcem Zachodnim w Warszawie [ZDJĘCIA + WIDEO]

  • Prace naprawcze przy sieci trakcyjnej pomiędzy stacjami Puławy-Azoty i Puławy Chemia. Fot. PAP/Wojtek Jargiło
    Prace naprawcze przy sieci trakcyjnej pomiędzy stacjami Puławy-Azoty i Puławy Chemia. Fot. PAP/Wojtek Jargiło

    Incydenty na kolei. Służby wykryły element znajdujący się przy torze

  • Alan Beroud. Fot. PAP/	Marian Zubrzycki
    Alan Beroud. Fot. PAP/ Marian Zubrzycki

    Prezes PKP szefem największej europejskiej organizacji kolei

  • Pociąg PKP Intercity. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Pociąg PKP Intercity. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Nowe połączenia kolejowe. Kilkanaście miejscowości ponownie z pociągami

Serwisy ogólnodostępne PAP