Otwarto przejście podziemne pod Dworcem Zachodnim w Warszawie [ZDJĘCIA + WIDEO]
Przejście podziemne pod Dworcem Zachodnim zostało w piątek oficjalnie udostępnione podróżnym. Nowe przejście jest szerokie na 60 metrów. Na wszystkie perony prowadzą ruchome schody. Wszędzie są też wyświetlacze z informacją o przyjazdach i odjazdach pociągów.
- Oto nowa, kolejowa Warszawa Zachodnia, nowoczesna, piękna i przede wszystkim wreszcie otwarta - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. - Chcemy budować nowocześnie, chcemy budować tak, żebyśmy byli dumni w całej Europie i na całym świecie, że to w Polsce mamy supernowoczesną infrastrukturę kolejową, a pasażera przyciągamy właśnie tym, że tu jest przyjemnie, estetycznie, nowocześnie i przede wszystkim szybko przyjeżdża i szybko odjeżdża pociąg - dodał.
Przypomniał, że w tym roku kolejarze ogłosili postępowanie przetargowe na remont drugiego dworca - Warszawy Wschodniej za 4 mld zł. Wraz z miastem PKP uruchomiło także w tym roku wspólny bilet PKP Intercity i ZTM w Warszawie.
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz podkreśliła, że dworzec Zachodni został dofinansowany z funduszy europejskich. - Półtora miliarda na sam dworzec, pół miliarda na tory otaczające, prawie miliard na podziemny przystanek tramwajowy - wyjaśniła.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreślił, że ta inwestycja to przykład wzorcowej współpracy rządu z samorządem, przy wykorzystaniu unijnych pieniędzy. - Dokładnie w ten sposób realizujemy te nasze marzenia o zupełnie nowej, nowoczesnej Warszawie, w której stawiamy na transport publiczny. To jest właśnie to, co jest moim i naszym wspólnym priorytetem - dodał.
Prezes PKP PLK Piotr Wyborski zaznaczył, że Dworzec Zachodni to stacja o największej liczbie pociągów pasażerskich, które zatrzymują się tu w ciągu doby. - To ponad 1100 pociągów, więc co piąty pociąg pasażerski w kraju zatrzymuje się na tej stacji. Do tej stacji można dojechać do wszystkie zakątki województwa mazowieckiego, jak również do największych miast na terenie kraju - dodał.
Zaznaczył też, że większość lokali w nowym przejściu jest już wynajętych i w ciągu kilku następnych miesięcy rozpoczną działalność.
- Polskie linie kolejowe nie zatrzymują się na stacji Warszawa-Zachodnia. Na terenie aglomeracji warszawskiej prowadzimy szereg działań inwestycyjnych, zarówno tych małych, jak i tych większych. Te małe to na przykład stacja, przystanek Warszawa Ursus Północny, który już za kilka dni będzie udostępniony w formie obu zmodernizowanych peronów - dodał.
Przypomniał modernizację Dworca Centralnego, co pozwoliło na zwiększenie przepustowości liczby pociągów na średnicy dalekobieżnej. Podkreślił, że w przyszłym roku kolejarze chcą rozpocząć modernizację Dworca Wschodniego oraz kontynuować modernizację linii od Warszawy Wawer do stacji Otwock, a także rozpoczną budowę przejścia podziemnego na stacji Warszawa Gdańska.
- Pracujemy nad opracowaniem dokumentacji projektowej do remontu średnicy pomiędzy stacją Warszawa Wschodnia a Warszawa Zachodnia. Jak również nad studiami wykonalności po to, aby zwiększyć liczbę torów i zwiększyć przepustowość na liniach wychodzących z Warszawy. Głównie na linii w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego, w kierunku Mińska Mazowieckiego - powiedział Wyborski.
Nowe przejście podziemne pod Dworcem Zachodnim w Warszawie
Nowe przejście jest szerokie (60 metrów) i bardzo jasne, w przeciwieństwie do poprzedniego. Na wszystkie perony zawiozą podróżnych schody ruchome. Wszędzie są też wyświetlacze z informacją o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Pomieszczenia handlowe są jeszcze zamknięte, ale wiadomo co w nich będzie po informacjach naklejonych na drzwiach.
Podróżni czekali na otwarcie przejścia wiele miesięcy. W tym czasie dojście do peronów możliwe były tylko wybudowaną kładką, teraz skorzystają z wygodnych schodów ruchomych.
Obok przejścia tramwajarze wybudowali podziemny przystanek tramwajowy, z którego w połowie przyszłego roku ma wyruszyć tramwaj. Część tramwajowa uzyskała już pozwolenie na użytkowanie na początku października.
Warszawa Zachodnia to największa stacja kolejowa w Polsce obsługująca do 1 tys. pociągów dziennie. Kolejarze szacują, że z dworca oraz nowego przejścia podziemnego będzie korzystać ponad 100 tysięcy osób każdego dnia.
(PAP)
mas/ agz/ kp/