Fabio Biondi odebrał medal "Odwaga i Wiarygodność"

2019-06-07, 19:51
Włoski skrzypek i dyrygent Fabio Biondi Fot. PAP/Jacek Bednarczyk
Włoski skrzypek i dyrygent Fabio Biondi Fot. PAP/Jacek Bednarczyk
Włoski muzyk i dyrygent Fabio Biondi odebrał w piątek w Warszawie medal "Odwaga i Wiarygodność" przyznawany przez kapitułę Nagrody im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego osobom działającym na rzecz wizerunku Polski i jej obywateli w świecie.

Maryna Miklaszewska z kapituły nagrody przypomniała, że medal jest przyznawany po raz piąty, a jego nazwa została wzięta z hasła wyborczego Lecha Kaczyńskiego. "Wręczamy ją osobom z zagranicy, które mają osobisty stosunek do polskiej historii i kultury i działają na rzecz jej promocji w świecie" - mówiła Miklaszewska. Piątkowa uroczystość odbyła się w ramach trwającego w Warszawie kongresu "Polska Wielki Projekt".

W laudacji dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Artur Szklener powiedział: "Moniuszko przeniósł na polski grunt kulturowy tradycję włoskiej opery. (..) Znakomite wykonanie +Halki+ pod batutą Fabio Biondiego sprawia, że ta opera rozkwita, zachwyca, staje się bogatsza o nowe sensy".

Medal wręczył włoskiemu muzykowi marszałek Sejmu Marek Kuchciński. "Jesteśmy wdzięczni maestro za pańskie zaangażowanie i znakomite koncertowe wykonanie +Halki+ w styczniu w Teatrze Wielkim Operze Narodowej" - mówił.

Fabio Biondi to jedna z najwybitniejszych postaci współczesnego świata muzyki. W repertuarze artysty obejmującym trzy stulecia znajdują się zarówno arcydzieła, jak i utwory mniej znane lub wręcz zapomniane. Początkowo współpracował z takimi zespołami jak Cappella Real, Musica Antiqua Wien, Seminario Musicale, La Chapelle Royale oraz Les Musiciens du Louvre. W 1990 roku założył Europa Galante, jeden z najwybitniejszych zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki barokowej, występujący na najważniejszych festiwalach oraz w najznamienitszych salach koncertowych na wszystkich kontynentach. Zespół pięciokrotnie zdobył Diapason d’Or, jak rownież Diapason d’Or de l’Année oraz RTL Prize, otrzymał także nominację do nagrody Grammy (Bajazet Vivaldiego, 2006).

W latach 2005–2016 Biondi był dyrektorem artystycznym odpowiadającym za repertuar barokowy Orkiestry Symfonicznej w Stavanger; współpracował też m.in. z orkiestrami: Mozarteum w Salzburgu, Akademii Świętej Cecylii w Rzymie, Mahlerowską Orkiestrą Kameralną, symfoniczną z Chicago oraz kameralnymi z Zurychu i Stuttgartu. W 2015 roku objął stanowisko dyrektora muzycznego orkiestry Palacio de las Artes Reina Sofía w Walencji. Jako uznany kameralista chętnie sięga po repertuar na skrzypce i fortepian oraz klawesyn.

Od 2011 roku Fabio Biondi jest wykładowcą Akademii Świętej Cecylii. W roku 2015 wyróżniony został francuskim Orderem Sztuki i Literatury. Gra na skrzypcach Andrei Guarneriego (1686) oraz Carla Ferdinanda Gagliana (1766), należących do jego nauczyciela maestro Salvatora Cicera, które wypożycza dzięki uprzejmości Fundacji im. Cicera w Palermo. Fabio Biondi wraz z Europa Galante trzykrotnie wystąpił na organizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie, wykonując – po raz pierwszy w Polsce na instrumentach historycznych – opery: "Normę" (2010) i "Capuleti e i Montecchi" Belliniego (2016), "Makbeta" Verdiego (2017) i "Halkę" Moniuszki w wersji włoskiej (2018), jak również utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego i Adama Jarzębskiego. W styczniu tego roku, z okazji Roku Moniuszki, ukazała się nakładem Instytutu "Halka", nagrana podczas Festiwalu. Album błyskawicznie stał się międzynarodową sensacją, zyskując znakomite oceny krytyków i m.in. status płyty miesiąca w Japonii i płyty tygodnia w Holandii.

Sam Biondi, rozmawiając z PAP o "Halce" powiedział m.in.: "+Halka+ jest bardzo interesująca, ponieważ jest to nie tylko opera, ale też projekt, który miał walczyć z różnicami między biednymi a bogatymi warstwami społeczeństwa. Jest to więc, według mnie, opera polityczna. Można powiedzieć, że są w niej trzy języki. Mamy więc język polskiej muzyki - tańce ludowe, np. mazurek. Po drugie w libretcie użyto starodawnego języka dla bohaterów z wyższych sfer oraz ówczesnego języka potocznego dla Halki i pozostałych przedstawicieli biednej części społeczeństwa. Tematyka jest bardzo nowoczesna, jak na tamte czasy. Temat różnic społecznych był bardzo ważny w Polsce w XIX w. i nadal jest aktualny".(PAP)

aszw/ agz/

TEMATY: