O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Spektakl „Tkocze” Mai Kleczewskiej obsypany nagrodami na 18. festiwalu Boska Komedia

Grand Prix i trzy nagrody aktorskie zdobył w konkursie 18. festiwalu Boska Komedia spektakl „Tkocze” Mai Kleczewskiej wyreżyserowany w Teatrze Śląskim w Katowicach. Nie było to dla mnie wcale oczywiste, że w języku śląskim będziemy mogli opowiadać o problemach świata - przyznała Maja Kleczewska.

Maja Kleczewska Fot. PAP/Szymon Pulcyn
Maja Kleczewska Fot. PAP/Szymon Pulcyn

W Krakowie trwa 18. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia pod hasłem „Czekając na barbarzyńców”. Spośród ponad 30 prezentowanych spektakli minionego sezonu dziewięć brało udział w polskim konkursie Inferno. Oceny międzynarodowego jury ogłoszono w piątek wieczorem w Bunkrze Sztuki.

"Tkocze" z Grand Prix

Grand Prix dla najlepszego spektaklu otrzymała sztuka pt. „Tkocze” Teatru Śląskiego w Katowicach w reżyserii Mai Kleczewskiej. Spektakl doceniono „za teatr wściekły, oddziałujący na wszystkie zmysły, zmieniający spojrzenie na sztukę naturalistyczną, a przy tym wychodzący poza granice racjonalnego widzenia świata. Inspirujący do buntu, choć porażający bezradnością”.

Dramat niemieckiego noblisty Gerharta Hauptmanna opowiada historię powstania tkaczy śląskich z rejonu Gór Sowich, które wydarzyło się w pierwszej połowie XIX wieku. Twórcy przenieśli tę opowieść do czasów współczesnych, żeby pokazać wyzysk, nierówności społeczne i niesprawiedliwość, ale także bunt i solidarność. Większość spektaklu jest grana w języku śląskim.

Więcej

Premiera koncertu „Świętogranie” w Teatrze Ateneum [NASZE WIDEO]

– Takie docenienie to zawsze ogromna radość i poczucie, że ta praca została zauważona. Nie było to dla mnie wcale oczywiste, że w języku śląskim będziemy mogli opowiadać o problemach świata. Jest to temat, z którym ludzkość nie może sobie poradzić od niepamiętnych czasów, Hauptmann to wiedział. Wydawało nam się, że jest on niesamowicie komunikatywny i żywy – powiedziała PAP reżyserka sztuki Maja Kleczewska po odebraniu Boskiego Komedianta.

Nagrody otrzymała także obsada sztuki: Aleksandra Bernatek za rolę Luizy, która „łącząc skomplikowane doświadczenia osobiste i odpowiedzialność za wspólnotę, niesie polityczne przesłanie spektaklu”, Grażyna Bułka za kreację Matki Baumert, w której płynnie przechodzi pomiędzy skrajnie odmiennymi stanami, pozostawiając miejsce na humor, a także Marcin Gaweł – za wielowymiarową rolę Antona Ansorge, łączącego groteskę, brutalną siłę, twarz mafiosa i dziecięcą niewinność.

Aktorka Grażyna Bułka wskazała, że „Tkocze” są mocnym głosem w temacie, który pozostaje wiecznie aktualny, a korzystanie w spektaklu z języka śląskiego uwidacznia różnice klasowe.

– Groteskę, którą proponuję widzom w drugim akcie, jestem w stanie złamać na końcu czwartego aktu, żeby pokazać, że są różne możliwości potraktowania tego tematu walki – powiedziała o pracy nad rolą.

Aktorskie nagrody zdobyli także artyści dwóch krakowskich scen – Narodowego Starego Teatru i Teatru Słowackiego.

Więcej

Robin WIlliams. Fot. PAP/CAF
Robin WIlliams. Fot. PAP/CAF

Ethan Hawke wyznał, że na planie „Stowarzyszenia umarłych poetów” Robin Williams zmagał się z problemami emocjonalnymi

„Za wirtuozerską – bezwstydną, a jednak subtelną – kreację bohatera – cynicznego manipulatora, który bezwzględnie gra na naszych emocjach”, wyróżniony został Grzegorz Mielczarek za rolę w spektaklu Jakuba Skrzywanka „Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu”.

Odbierając nagrodę, aktor nawiązał do książki „Czuły barbarzyńca” Bohumila Hrabala oraz hasła festiwalu: „Czekając na barbarzyńców”. To tytuł wiersza Konstantina Kawafisa, w którym na końcu pojawia się pytanie: „Bez barbarzyńców – cóż poczniemy teraz?”.

– Chciałem podziękować w imieniu nas wszystkich, środowiska teatralnego, ale również szkoły teatralnej, za to, że mamy czułego barbarzyńcę w Krakowie w twojej osobie – zwrócił się do dyrektora festiwalu Bartosza Szydłowskiego – za to, że tyle lat dzielnie walczysz o relacje, siłę, charyzmę, o to, żeby nasz głos był słyszalny – mówił aktor.

Z kolei za „hipnotycznie tchnienie życia w strumień świadomości Molly Bloom” jury doceniło Martynę Krzysztofik grającą w „Ulissesie” w reżyserii Michała Borczucha w Teatrze Słowackiego. Jurorzy zwrócili uwagę na jej „śmiałą wizję bohaterki w monologu, którego przestrzenią jest wyłącznie łóżko” i umiejętność przekraczania granic.

Za powiązanie w jedną artystyczną całość dźwięku, obrazu i światła trzy indywidualne nagrody otrzymali twórcy spektaklu „Wczoraj byłaś zła na zielono” Anny Augustynowicz z Teatru Dramatycznego w Warszawie. Jury wyróżniło za scenografię Marka Brauna, za światło i wideo-art Wojciecha Kapelę oraz za muzykę Jacka Wierzchowskiego.

Więcej

László Krasznahorkai Fot. PAP/EPA/Claudio Bresciani
László Krasznahorkai Fot. PAP/EPA/Claudio Bresciani

„Mistrz Apokalipsy”. Noblista Krasznahorkai wygłosił wykład o aniołach, wojnie i nadziei

Wszyscy nagrodzeni dostali statuetki Boskiego Komedianta. Zwycięzcy Grand Prix otrzymali też nagrodę pieniężną 50 tys. zł, a zwycięzcy pozostałych nagród – 10 tys. zł.

W pięcioosobowym jury zasiedli reprezentanci instytucji i festiwali z Tajwanu, Niemiec, USA, Meksyku i Estonii.

Wśród konkursowych spektakli znalazły się: „Dom niespokojnej starości” w reżyserii Michała Buszewicza wyprodukowany w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, „Gry wstępne” Wiktora Rubina (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), „Latający Potwór Spaghetti” Mateusza Pakuły (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie), „Przemiana” Michała Kmiecika (Wrocławski Teatr Współczesny), „Tkocze” Mai Kleczewskiej (Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), „Ulisses” Michała Borczucha (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), „Wczoraj byłaś zła na zielono” Anny Augustynowicz (Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie), „Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu” Jakuba Skrzywanka (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie) oraz „Złe wychowanie” Huberta Sulimy i Jędrzeja Piaskowskiego (Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie).

Festiwal potrwa do niedzieli. Organizatorem wydarzenia jest miejsca instytucja kultury - Teatr Łaźnia Nowa. (PAP)

juka/ miś/ ał/

Zobacz także

  • Premiera koncertu „Świętogranie” w Teatrze Ateneum [NASZE WIDEO]

  • Spektakl koncentruje się na moralnym i psychicznym rozdarciu bohaterów. Fot. PAP/	Adam Warżawa (zdjęcie ilustracyjne)
    Spektakl koncentruje się na moralnym i psychicznym rozdarciu bohaterów. Fot. PAP/ Adam Warżawa (zdjęcie ilustracyjne)

    Gliwice. „Ludzie bezdomni” Żeromskiego na scenie Teatru Miejskiego

  • Policyjny radiowóz. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Policyjny radiowóz. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    W piwnicy teatru w Płocku w trakcie prac porządkowych znaleziono ładunek wybuchowy

  • Radiowy spektakl Balladyna Fot. PAP
    Radiowy spektakl Balladyna Fot. PAP

    Sto lat Teatru Polskiego Radia. „Teatr wyobraźni” wciąż zachwyca słuchaczy [WIDEO]

Serwisy ogólnodostępne PAP