O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

MKiDN: Krzysztof Torończyk będzie kontynuował misję na stanowisku dyrektora Teatru Narodowego

Minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński powołał na stanowisko dyrektora Teatru Narodowego dr. Krzysztofa Torończyka, który pełni tę funkcję nieprzerwanie od 1996 r. - poinformował resort kultury w komunikacie opublikowanym na stronie internetowej.

Budynek Teatru Narodowego w Warszawie Fot. PAP/Tomasz Gzell
Budynek Teatru Narodowego w Warszawie Fot. PAP/Tomasz Gzell

"Minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński powołał na stanowisko dyrektora Teatru Narodowego dr. Krzysztofa Torończyka, który pełni tę funkcję nieprzerwanie od 1996 r. Powołanie wręczyła wiceminister Wanda Zwinogrodzka. Kolejna, trwająca pięć sezonów artystycznych kadencja dyrektora, rozpocznie się 1 września 2020 r. i zakończy 31 sierpnia 2025 r." - podało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Resort przypomniał, że Krzysztof Torończyk jest doktorem ekonomii, absolwentem Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie. W latach 1978-1992 pełnił funkcję zastępcy dyrektora w Państwowym Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie. W styczniu 1995 r. rozpoczął pracę w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie jako zastępca dyrektora ds. finansowych. Jednocześnie był Pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki ds. przeprowadzenia procesu połączeniowego i utworzenia instytucji kultury pod nazwą Teatr Narodowy w Warszawie. Od 1996 r. do 1998 r. pracował na stanowisku dyrektora zarządzającego Teatrem Narodowym, obejmującym wówczas scenę operową i teatralną. Z chwilą podjęcia decyzji o rozdzieleniu Teatru Narodowego na dwie odrębne instytucje kultury: Teatr Wielki – Operę Narodową i Teatr Narodowy, zorganizował nowo powstały Teatr Narodowy w zakresie strukturalnym, kadrowym i ekonomiczno-finansowym dla potrzeb samodzielnego funkcjonowania.

W komunikacie czytamy, że w latach 2002-2016 Torończyk był jednocześnie dyrektorem Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Od 2003 r. jest wykładowcą Akademii Teatralnej. Należy do Kapituły Zasłużonych Członków Związku Artystów Scen Polskich. Był przewodniczącym Głównej Komisji Rewizyjnej za prezesury Kazimierza Dejmka (1988) i Andrzeja Łapickiego (1989–1990) oraz członkiem Komisji ds. Zarządzania i Finansów (2003–2005). Krzysztof Torończyk został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

Ministerstwo przypomniało również, że "Teatr Narodowy został utworzony przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w 1765 r. – w tym roku przypada jubileusz 255-lecia jego istnienia". W komunikacie podkreślono też, że "mimo burzliwej historii pozostaje najstarszym, działającym do dziś polskim teatrem instytucjonalnym, utrzymywanym ze środków publicznych. Od 1996 r. jego dyrektorem naczelnym jest Krzysztof Torończyk, a od 2003 r. kierownictwo artystyczne instytucji sprawuje Jan Englert".

"Zgodnie z programem przedstawionym przez dyrektora, zamierzenia repertuarowe Teatru Narodowego podążać będą wytyczonymi dotąd drogami. Realizacje klasyki stanowić będą znaczną część repertuaru, w którym swoje miejsce znajdzie również dramaturgia współczesna. Teatr wypełniać będzie misję kultywowania polskiej tradycji teatralnej i pielęgnowania teatralnej sztuki wysokiej" - czytamy w komunikacie. (PAP)

autor: Olga Łozińska

oloz/ krap/

Zobacz także

  • „Świętogranie” w Teatrze Ateneum. Koncert kolęd i evergreenów w wykonaniu aktorów [NASZE WIDEO]

  • Fot. PAP/Albert Zawada
    Fot. PAP/Albert Zawada

    „Magiczna rana” Doroty Masłowskiej w STUDIO teatrgalerii [NASZE WIDEO]

  • Maja Kleczewska Fot. PAP/Szymon Pulcyn
    Maja Kleczewska Fot. PAP/Szymon Pulcyn

    Spektakl „Tkocze” Mai Kleczewskiej obsypany nagrodami na 18. festiwalu Boska Komedia

  • Spektakl koncentruje się na moralnym i psychicznym rozdarciu bohaterów. Fot. PAP/	Adam Warżawa (zdjęcie ilustracyjne)
    Spektakl koncentruje się na moralnym i psychicznym rozdarciu bohaterów. Fot. PAP/ Adam Warżawa (zdjęcie ilustracyjne)

    Gliwice. „Ludzie bezdomni” Żeromskiego na scenie Teatru Miejskiego

Serwisy ogólnodostępne PAP