O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

UE: Pakiet mobilności przyjęty; kilka krajów przeciw, w tym Polska

Ambasadorzy państw UE przyjęli we wtorek w Brukseli pakiet mobilności, czyli zestaw budzących kontrowersje przepisów w sprawie transportu drogowego. Polska i siedem innych krajów UE sprzeciwiło się ich przyjęciu, ale to nie wystarczyło, by zablokować wejście przepisów w życie.

Fot. PAP/Andrzej Grygiel
Fot. PAP/Andrzej Grygiel

Z nieoficjalnych informacji PAP wynika, że przeciwko pakietowi oprócz Polski opowiedziały się Bułgaria, Rumunia, Łotwa, Węgry, Litwa, Cypr i Malta. Argumentowały to krytyczną sytuacją sektora transportowego spowodowaną pandemią Covid-19.

Grupa tych państw nie miała jednak potrzebnej większości, by zablokować dalsze procedowanie i same przepisy.

Regulacje zakładają m.in., że ciężarówki, które operują poza granicami kraju, w którym mieści się siedziba firmy, muszą obowiązkowo wracać okresowo do kraju, w którym mieści się główna siedziba przedsiębiorstwa. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej uważają, że przepisy mają charakter protekcjonistyczny.

Przepisy musi jeszcze ostatecznie zatwierdzić Parlament Europejski.

Pod koniec marca Polska z grupą kilku krajów UE zwróciła się do chorwackiej prezydencji, szefa PE i przewodniczącej KE o zawieszenie prac nad pakietem mobilności. Ministrowie transportu Polski, Bułgarii, Cypru, Węgier, Malty, Łotwy, Litwy i Rumunii wystosowali list w tej sprawie.

Zwrócono w nim uwagę, że bezprecedensowe rozprzestrzenianie się koronawirusa już wpływa i będzie miało dalej głęboki wpływ na sektor transportu drogowego. Ze względu na kryzys oczekiwane jest znaczne ograniczenie podaży usług transportowych. Ministrowie zwrócili uwagę, że zdecydowana większość przedsiębiorstw transportu drogowego w UE to małe i średnie firmy, które są szczególnie wrażliwe na zawirowania gospodarcze.

Zgodnie z pakietem mobilności możliwe są trzy operacje kabotażowe w ciągu siedmiu dni (jak obecnie), ale wprowadzono czterodniowy "okres schłodzenia", zanim ten sam samochód będzie mógł wykonywać kolejne tego typu przewozy w tym samym kraju.

Nowe przepisy dotyczące m.in. powrotu ciężarówek mają zacząć obowiązywać 18 miesięcy po wejściu w życie aktów prawnych. Zasady dotyczące czasu prowadzenia pojazdu, w tym powrotu kierowców, mają zacząć obowiązywać 20 dni po publikacji.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

luo/ jo/ ap/

Zobacz także

  • Otwarcie przejścia granicznego z Białorusią w Terespolu. Fot. PAP/Wojtek Jargiło
    Otwarcie przejścia granicznego z Białorusią w Terespolu. Fot. PAP/Wojtek Jargiło

    Częściowo przywrócono ruch na granicy z Białorusią. Setki aut w kolejkach na odprawę

  • Machu Picchu. Fot. PAP/EPA/Paolo Aguilar
    Machu Picchu. Fot. PAP/EPA/Paolo Aguilar

    Około 1600 turystów ewakuowano z Machu Picchu

  • Wojciech Kohut. Fot. SWPS/ Rowerzyści w Warszawie. Fot. PAP/Marcin Obara
    Wojciech Kohut. Fot. SWPS/ Rowerzyści w Warszawie. Fot. PAP/Marcin Obara
    Specjalnie dla PAP

    Psycholog transportu: to, jak reagujesz na drodze, pokazuje, kim naprawdę jesteś

  • Stalexport: średni dobowy ruch na autostradzie A4 sięga 50 tys. pojazdów

Serwisy ogólnodostępne PAP