O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Komisja Europejska: Volkswagen naruszył prawo dot. ochrony konsumentów

Volkswagen manipulując pomiarami emisji spalin naruszył unijne prawo dot. ochrony konsumentów - to wniosek KE po zasięgnięciu informacji w tej sprawie od organizacji konsumenckich i władz w państwach członkowskich. Bruksela chce reakcji stolic.

A file picture dated 02 October 2015 sgows a Volkswagen badge seen on a Volkswagen vehicle in Sydney, Australia. On 01 September 2016, the Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), a consumer protection agency, filed a lawsuit against the local division of Volkswagen, claiming that the automaker mislead consumers by intentionally selling over 57,000 vehicles over a 5-year period of time that were modified to conceal emissions fraud.   PAP/EPA © 2016 / DEAN LEWINS
PAP/EPA © 2016 / DEAN LEWINS / A file picture dated 02 October 2015 sgows a Volkswagen badge seen on a Volkswagen vehicle in Sydney, Australia. On 01 September 2016, the Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), a consumer protection agency, filed a lawsuit against the local division of Volkswagen, claiming that the automaker mislead consumers by intentionally selling over 57,000 vehicles over a 5-year period of time that were modified to conceal emissions fraud. PAP/EPA © 2016 / DEAN LEWINS

"Nie możemy zachowywać się jakby nic się nie stało" - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej w Brukseli unijna komisarz ds. sprawiedliwości Vera Jourova.

W czwartek Komisja Europejska organizuje spotkanie z przedstawicielami organizacji konsumenckich z krajów unijnych, aby z nimi porozmawiać na temat reakcji na fałszowanie przez Volkswagena pomiarów toksyczności spalin i łamanie unijnych dyrektyw.

"Podejście do tej sprawy jest różne w różnych krajach członkowskich, dlatego zwróciłam się do władz i organizacji konsumenckich, aby poinformowały mnie, jak sytuacja wygląda u nich" - podkreśliła Jourova. Jak zaznaczyła, z odpowiedzi wynika, że w prawie każdym kraju Volkswagen nie dostarczył odpowiednich informacji klientom.

W Polsce sprawą zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który jeszcze w zeszłym roku wezwał Volkswagena do przekazania informacji mających pomóc ustalić, czy są podstawy do postawienia firmie zarzutu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Według danych Volkswagen Group Polska na polski rynek trafiło około 140 tys. pojazdów z systemem manipulującym poziomem emisji spalin.

Jak mówiła Jourowa, z informacji przekazanych Komisji wynika, że do złamania regulacji UE doszło w większości krajów członkowskich. Chodzi o chroniące konsumentów unijne dyrektywy - w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji oraz w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych.

W niektórych krajach UE prawie nie ma wniosków o odszkodowanie wobec VW

Komisja chce koordynować działania w poszczególnych krajach członkowskich, by interesy klientów niemieckiego koncernu były chronione niezależnie od tego, w którym kraju mieszkają. Z informacji KE wynika, że w niektórych państwach prawie nie ma wniosków o odszkodowania wobec Volkswagena, a w niektórych jest ich bardzo dużo. Różnice wynikają m.in. z tego, że nie wszędzie są takie same możliwości zbiorowego dochodzenia swoich praw przed sądami.

Sprawa ewentualnych odszkodowań dla europejskich klientów może pogłębić problemy Volkswagena, ważnego inwestora i pracodawcę w Europie. Z tego powodu w niektórych państwach nie było silnej presji ze strony władz, by zmuszać wolfsburgską firmę do rekompensowania klientom manipulacji w pomiarach emisji spalin. KE chce, by to się zmieniło.

"Nie mogę powiedzieć, że chcę, by państwa członkowskie przyjęły bardziej rygorystyczne podejście. Chcę, żeby przyjrzały się obowiązującemu prawu i zrobiły, co do nich należy" - oświadczyła Jourova. Zastrzegła, że to władze krajowe muszą zdecydować, w jaki sposób chcą zapewnić najlepszą ochronę konsumentom u siebie i zapewnić im najlepszą rekompensatę. Dodała przy tym, że powinny to zrobić tak szybko, jak to możliwe.

Pod koniec miesiąca komisarz ma się spotkać z europejskim stowarzyszeniem broniącym praw konsumentów BEUC, a także przedstawicielami władz krajowych, które zajmują się ochroną konsumentów. Komisarz poinformowała, że prawdopodobnie w tym miesiącu spotka się też z reprezentantami Volkswagena. "Nie jest moją intencją, by wychodzić z mocnym działaniem bez uczciwej komunikacji z firmą" - zastrzegła.

Amerykańscy klienci Volkswagena mogą liczyć na odszkodowanie

Kontrowersje wywołuje fakt, że amerykańscy klienci VW mogą liczyć na co najmniej 5,1 tys. dolarów odszkodowania na osobę, tymczasem europejscy nie. Koncern odmawia zastosowania podobnego co w USA rozwiązania wobec swych klientów w Europie, gdzie sprzedano znacznie więcej pojazdów z oprogramowaniem manipulującym pomiarami emisji spalin.

W następstwie dochodzenia podległej rządowi USA Agencji Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen przyznał się we wrześniu 2015 roku do zainstalowania w łącznie około 11 mln samochodów oprogramowania pomagającego fałszować wyniki pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Oprogramowanie to, znane pod angielską nazwą "defeat device" (urządzenie udaremniające), w celach oszczędnościowych wyłączało system neutralizowania tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Volkswagen znalazł się w ten sposób w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną. Musi się obecnie liczyć z wieloletnimi procesami sądowymi oraz miliardowymi karami za łamanie przepisów o normach technicznych i ochronie środowiska.

Komisja Europejska zwróciła się latem do Volkswagena o dobrowolne rozpatrzenie kwestii odszkodowań dla użytkowników jego samochodów.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

stk/ kot/ ro/

Tematy

Zobacz także

  • epa05229356 Poland's Interior Minister Mariusz Blaszczak attends a special EU Council meeting on security, in Brussels, Belgium, 24 March 2016. Their main topic was expected to be the Brussels terrorist attacks in which at least 31 people were killed and hundreds injured on 22 March 2016 and for which the so-called 'Islamic State' (IS) has claimed responsibility.  EPA/OLIVIER HOSLET 
Dostawca: PAP/EPA. Archiwum PAP/EPA © 2018 / OLIVIER HOSLET
    Archiwum PAP/EPA © 2018 / OLIVIER HOSLET / epa05229356 Poland's Interior Minister Mariusz Blaszczak attends a special EU Council meeting on security, in Brussels, Belgium, 24 March 2016. Their main topic was expected to be the Brussels terrorist attacks in which at least 31 people were killed and hundreds injured on 22 March 2016 and for which the so-called 'Islamic State' (IS) has claimed responsibility. EPA/OLIVIER HOSLET Dostawca: PAP/EPA. Archiwum PAP/EPA © 2018 / OLIVIER HOSLET

    Szef MON: nie mówię, że nie wykonamy orzeczenia TSUE, ale to wstępny etap

  • epa06826677 European flags flutter in the wind in front of the European Commission in Brussels, Belgium, 21 June 2018. On sunday 24 June 2018 an informal working meeting on migration and asylum issues will take place in Brussels in order to work with a group of Heads of State or Government of Member States interested in finding European solutions ahead of the upcoming European Council.  EPA/STEPHANIE LECOCQ 
Dostawca: PAP/EPA. Archiwum PAP/EPA © 2018 / STEPHANIE LECOCQ
    Archiwum PAP/EPA © 2018 / STEPHANIE LECOCQ / epa06826677 European flags flutter in the wind in front of the European Commission in Brussels, Belgium, 21 June 2018. On sunday 24 June 2018 an informal working meeting on migration and asylum issues will take place in Brussels in order to work with a group of Heads of State or Government of Member States interested in finding European solutions ahead of the upcoming European Council. EPA/STEPHANIE LECOCQ Dostawca: PAP/EPA. Archiwum PAP/EPA © 2018 / STEPHANIE LECOCQ

    KE bez decyzji ws. skierowania skargi przeciw Polsce do TSUE

  • epa06826677 European flags flutter in the wind in front of the European Commission in Brussels, Belgium, 21 June 2018. On sunday 24 June 2018 an informal working meeting on migration and asylum issues will take place in Brussels in order to work with a group of Heads of State or Government of Member States interested in finding European solutions ahead of the upcoming European Council.  EPA/STEPHANIE LECOCQ 
Dostawca: PAP/EPA. PAP/EPA © 2018 / STEPHANIE LECOCQ
    PAP/EPA © 2018 / STEPHANIE LECOCQ / epa06826677 European flags flutter in the wind in front of the European Commission in Brussels, Belgium, 21 June 2018. On sunday 24 June 2018 an informal working meeting on migration and asylum issues will take place in Brussels in order to work with a group of Heads of State or Government of Member States interested in finding European solutions ahead of the upcoming European Council. EPA/STEPHANIE LECOCQ Dostawca: PAP/EPA. PAP/EPA © 2018 / STEPHANIE LECOCQ

    Źródło UE: KE omówi w środę kwestię praworządności w Polsce

  • Wrocław, 22.03.2018. Zegary we Wrocławiu, 22 bm. W nocy z soboty 24 marca na niedzielę 25 marca, nastąpi zmiana czasu z zimowego na letni. Wskazówki zegara przesuniemy z godziny 2:00 na 3:00. (mk/doro) PAP/Maciej Kulczyński Archiwum PAP © 2018 / Maciej Kulczyński
    Archiwum PAP © 2018 / Maciej Kulczyński / Wrocław, 22.03.2018. Zegary we Wrocławiu, 22 bm. W nocy z soboty 24 marca na niedzielę 25 marca, nastąpi zmiana czasu z zimowego na letni. Wskazówki zegara przesuniemy z godziny 2:00 na 3:00. (mk/doro) PAP/Maciej Kulczyński Archiwum PAP © 2018 / Maciej Kulczyński

    Miliony głosów w konsultacjach w sprawie zmiany czasu; teraz analiza KE

Serwisy ogólnodostępne PAP