O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Polski architekt o budowie Muzeum Wielkiego Głodu na Ukrainie: to bardzo trudny projekt

To bardzo trudny projekt, nie tylko pod względem architektonicznym; niesie on silny ładunek emocjonalny - powiedział PAP Mirosław Nizio, polski architekt, współtwórca projektu budynku i ekspozycji Muzeum Wielkiego Głodu w Kijowie. W sobotę na Ukrainie obchodzony jest Dzień Pamięci Ofiar Wielkiego Głodu.

Architekt Mirosław Nizio. Fot. NIZIO DESIGN INTERNATIONAL
Architekt Mirosław Nizio. Fot. NIZIO DESIGN INTERNATIONAL

Muzeum budowane jest na skarpie nad Dnieprem, nieopodal jednego z najważniejszych klasztorów prawosławnych w kraju - Ławry Peczerskiej - i pomnika-świecy poświęconego ofiarom Wielkiego Głodu.

To jest bardzo trudny projekt, nie tylko pod względem architektonicznym i nietypowości rozwiązań; niesie on ze sobą bardzo silny ładunek emocjonalny - stwierdził Nizio w rozmowie z PAP. "I to jest zadanie bardzo trudne, by pewne ładunki emocjonalne przełożyć na architekturę oraz narracje ekspozycji, ale nie na tyle silnie i emocjonalnie, by przekroczyć pewną granicę" - zaznaczył.

Więcej

Polski Cmentarz Wojenny, 4 bm. nad którym opiekę sprawuje dyrekcja rosyjskiego Państwowego Kompleksu Memorialnego „Katyń”. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Polski Cmentarz Wojenny, 4 bm. nad którym opiekę sprawuje dyrekcja rosyjskiego Państwowego Kompleksu Memorialnego „Katyń”. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

Polskie postulaty wobec Rosji w sprawie zbrodni katyńskiej - niezmienne od lat

Według niego powstające w Kijowie Narodowe Muzeum Hołodomoru-Ludobójstwa to "jedno z najważniejszych muzeów, jakie można sobie wyobrazić, gdyż jest przygotowywane w sposób bardzo merytoryczny, konceptualny". "Nie będzie mówiło tylko o tym, kto za tym stoi, nie będzie to +karanie+ drugiej strony, lecz będzie szukaniem prawdy, otwieraniem się do nowej rzeczywistości" - dodał architekt. W jego ocenie "to nie będzie muzeum, które będzie zemstą, tylko będzie opowiadało o tematach, o których warto mówić".

"Zderzenie się z taką tragedią, niezrozumiałą - jak można zagłodzić tyle milionów ludzi, jak można próbować zgładzić tożsamość - to jest temat niespotykany na skalę światową" - ocenił Nizio, który m.in. współtworzył i zrealizował wystawę główną Muzeum Powstania Warszawskiego.

"Próbuję stosować w swoich dokonaniach symbolikę pamięci" - oświadczył architekt, dodając, że tworzenie takich miejsc jak Muzeum Wielkiego Głodu stało się dla niego "zadaniem, przeznaczeniem dokonania czegoś bardzo ważnego i unikalnego".

Umiejscowienie budynku jak i sama bryła mają wymiar symboliczny - podkreślił Nizio. Pęknięcie dachu budynku i jego przesunięcia ujawniają prawdę, a wydobywanie się światła z wewnątrz to świadectwo jej odkrywania, z kolei pokrycie dachu trawą oraz tekstura obiektu z zewnątrz i wewnątrz "wydobywają tektonikę ziemi ukraińskiej" - oznajmił architekt.

Nizio stoi na czele pracowni Nizio Design International, która jest współautorem projektu architektonicznego budynku (razem z ukraińską firmą Project Systems) i muzealnej ekspozycji stałej (razem z brytyjską HSD). "Dopracowaliśmy ten projekt w taki sposób, aby funkcja tego budynku, jego rozkład, bryła, jak i materiały były na najwyższym poziomie" - podkreślił w rozmowie z PAP.

Narracja ekspozycji jest opracowywana przez historyków i kuratorów na Ukrainie. Trwa przygotowywanie warstwy plastycznej i scenograficznej. "Jest to długi proces, który będzie trwał przez następny rok, może półtora" - wskazał Nizio. Jak dodał, narracja nie ma być czysto historyczna, a ma wprowadzać np. wątki międzynarodowe, poruszać takie kwestie jak przyczyny tragedii, poznawanie prawdy, pamięci i tożsamość. Głównym celem jest merytoryczne poznanie tego tematu, ale też refleksja - przekazał architekt.

Pytany o obecny stan realizacji projektu, poinformował, że otwarcie muzeum planowano w 2022 roku, zaznaczył jednak, że w związku z pandemią prace trochę spowolniły. Koordynujemy i kontrolujemy je zdalnie - wskazał.

W czasach komunizmu Ukrainę dotknęły trzy fale głodu: na początku lat 20., potem w latach 30. i w latach 1946-1947. Najtragiczniejszy w skutkach był Wielki Głód z lat 1932-1933, w którego najgorszym okresie umierało dziennie do 25 tys. ludzi. Wielki Głód nastąpił w jednym z najżyźniejszych krajów Europy w czasie pokoju, gdy ZSRR eksportował ogromne ilości zboża. Na Ukrainie zboże, a następnie cała żywność były konfiskowane przez władze.

W 1932 roku w ZSRR wprowadzono prawo o ochronie własności państwowej, które pozwalało na rozstrzelanie człowieka nawet za zabranie tylko jednego kłosa z należącego do kołchozu pola. Obowiązywał także dekret o całkowitej blokadzie wsi z powodu rzekomego sabotowania obowiązkowych dostaw zbóż.

W ocenie historyków głód wywołano sztucznie, by złamać opór chłopstwa wobec kolektywizacji. Na Ukrainie opór ten był największy. Według historyków Wielki Głód pochłonął kilka milionów istnień ludzkich.

Polska w 2006 roku uznała Wielki Głód na Ukrainie za ludobójstwo.

Z Kijowa Natalia Dziurdzińska (PAP)

Zobacz także

  • Katedra Notre-Dame. Fot. PAP/EPA/MOHAMMED BADRA
    Katedra Notre-Dame. Fot. PAP/EPA/MOHAMMED BADRA

    Katedra Notre-Dame najchętniej odwiedzanym zabytkiem Francji

  • Mozaika z porcelitu. Fot. Deweloper NS Nieruchomości
    Mozaika z porcelitu. Fot. Deweloper NS Nieruchomości

    Kawał historii w jednym z podwarszawskich budynków. Teraz dostępny od ręki [ZDJĘCIA]

  • Kanał Panamski. Fot. PAP/EPA/CARLOS LEMOS
    Kanał Panamski. Fot. PAP/EPA/CARLOS LEMOS

    Kanał Panamski – cud techniki, który kosztował życie tysięcy robotników

  • Praga Północ. Fot. PAP/ Albert Zawada
    Praga Północ. Fot. PAP/ Albert Zawada

    Warszawska kamienica w rejestrze zabytków

Serwisy ogólnodostępne PAP