Odpowiednia ilość kwasów omega-3 we krwi to znacznie dłuższe życie

2021-07-22 11:21 aktualizacja: 2021-07-22, 12:34
Witamina B12 i kwasy omega-3 znajdujące się w rybach również pomagają poprawić zdrowie mózgu. Kwasy tłuszczowe omega-3, są niezbędne do prawidłowej budowy mózgu i utrzymania funkcji. Fot. PAP
Witamina B12 i kwasy omega-3 znajdujące się w rybach również pomagają poprawić zdrowie mózgu. Kwasy tłuszczowe omega-3, są niezbędne do prawidłowej budowy mózgu i utrzymania funkcji. Fot. PAP
Wyższy poziom kwasów omega-3 w organizmie oznacza średni wzrost oczekiwanej długości życia prawie o pięć lat. To wynik badania z udziałem ponad dwóch tysięcy seniorów.

Poziom kwasów tłuszczowych typu omega-3 wpływa na długość życia podobnie, jak niepalenie - twierdzą naukowcy z hiszpańskiego Hospital del Mar Medical Research Institute (IMIM) oraz szeregu ośrodków badawczych w USA.

Przeanalizowali oni dane zgromadzone w ramach znanego amerykańskiego projektu Framingham Heart Study, w którym od 1971 r. obserwowani są mieszkańcy jednej z miejscowości w Massachusetts.

Analiza objęła ponad 2 tys. seniorów obserwowanych średnio przez 11 lat.

Wyniki mogą zaskakiwać.

Wyższe stężenie kwasów omega-3 przedłuża długość życia o prawie 5 lat 

„Wyższe stężenie tych kwasów we krwi w wyniku regularnego spożycia tłustych ryb zwiększa oczekiwaną długość życia prawie o 5 lat” - informuje dr Aleix Sala-Vila z IMIM.

„Regularne palenie obniża oczekiwaną długość życia o 4,7 lat, tyle samo, ile zyskuje się przy wysokim stężeniu kwasów omega-3 we krwi” - dodaje ekspert.

Okazało się, że korzystnie działały także dwa kwasy nasycone, czyli z grupy, której często zaleca się unikać. „Potwierdza to pojawiające się w ostatnim czasie doniesienia” - podkreśla dr Aleix Sala-Vila. „Nie wszystkie nasycone kwasy tłuszczowe są koniecznie złe” - mówi badacz.

Międzynarodowy zespół zamierza teraz przeprowadzić podobną analizę w Europie, w podobnej grupie ochotników, aby sprawdzić, czy zbliżone wyniki uzyska także poza Stanami Zjednoczonymi.

Tymczasem American Heart Association zaleca spożycie tłustych, bogatych w kwasy omega-3 ryb dwa razy w tygodniu.

Należy jednam mieć na uwadze możliwość obecności toksyn, przede wszystkim rtęci, która gromadzi się w niektórych gatunkach.

Więcej informacji na stronach:

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-07/idm-hlo072021.php

https://academic.oup.com/ajcn/advance-article/doi/10.1093/ajcn/nqab195/6301120 (PAP)

Autor: Marek Matacz

liv/

TEMATY: