O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Nowi przewoźnicy na polskim rynku kolejowym. Wiceszef MI: nie powinniśmy blokować przewoźników, którzy chcą w Polsce jeździć

Nie powinniśmy blokować przewoźników, którzy chcą w Polsce jeździć. Konkurencja w przewozach dalekobieżnych powinna się pojawić szybko – powiedział w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” wiceminister infrastruktury, odpowiedzialny za kolej, Piotr Malepszak.

Pociąg PKP Intercity. Fot. PAP/ Darek Delmanowicz
Pociąg PKP Intercity. Fot. PAP/ Darek Delmanowicz

„Konkurencja w przewozach dalekobieżnych powinna się pojawić szybko. Nie powinniśmy blokować przewoźników, którzy chcą w Polsce jeździć. W mojej ocenie powinniśmy umożliwiać dostęp do przewozów dalekobieżnych operatorom komercyjnym już teraz. Uważam, iż dobrze zarządzane PKP Intercity będzie potrafiło konkurować z zagranicznymi przewoźnikami” - powiedział wiceminister Malepszak „Rzeczpospolitej”.

Przypomniał, że według przepisów europejskich od 2030 r. ten rynek stanie się otwarty. Dodał, że według niego „spółka powinna być na to otwarcie przygotowana dużo szybciej”. Ocenił także, że PKP Intercity „powinna też szukać poprawy efektywności przez uruchamianie większej liczby pociągów w systemie komercyjnym”.

„W PKP Intercity wykonano dobrą pracę w zwiększeniu liczby pasażerów głównie dzięki nowym systemom sprzedaży i atrakcyjnym cenom biletów. Stawiam na więcej pracy u podstaw, lepsze wykorzystanie zasobów taborowych i zwiększenie liczby pociągów. Trzeba zwiększyć przychody, bo wiemy, że w szczytach przewozowych w okresie letnim spółka ma problemy z przewiezieniem wszystkich chętnych. Mamy do rozwiązania problem dostępności taboru, bo ponad 40 proc. jej wagonów nie pracuje i nie zarabia” – dodał wiceminister infrastruktury.

W rozmowie z „Rz” Piotr Malepszak przypomniał, że został przyjęty nowy Krajowy Program Kolejowy wart 80 mld zł, choć zastrzegł, że „bardzo dużą część tych pieniędzy stanowią projekty przechodzące jeszcze z poprzedniej perspektywy”.

„Do tego są środki zaplanowane na projekt CPK, gdzie większość ze 155 mld zł zostanie przeznaczona na kolej. Zatem pieniądze na papierze są, i to dużo. Z drugiej strony sam projekt CPK też czeka weryfikacja” – powiedział. (PAP)

jc/

Zobacz także

  • PKP Intercity z umową z Alstom Polska na 42 piętrowe pociągi ekspresowe. Fot. PAP/	Jarek Praszkiewicz
    PKP Intercity z umową z Alstom Polska na 42 piętrowe pociągi ekspresowe. Fot. PAP/ Jarek Praszkiewicz

    Alstom w Chorzowie zbuduje 42 nowoczesne pociągi ekspresowe dla PKP Intercity

  • Prezentacja pociągu przewoźnika RegioJet na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Fot. PAP/Leszek Szymański
    Prezentacja pociągu przewoźnika RegioJet na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Fot. PAP/Leszek Szymański

    Przewoźnik kolejowy RegioJet przygotowuje skargę na PKP Intercity do Komisji Europejskiej

  • Cegielski zwrócił ponadto uwagę, że ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. Fot. Adobe Stock/Eva (zdjęcie ilustracyjne)
    Cegielski zwrócił ponadto uwagę, że ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. Fot. Adobe Stock/Eva (zdjęcie ilustracyjne)

    Nowe wagony dla PKP Intercity. Minister Klimczak zgłasza uwagi do zamówionych pociągów. Jest reakcja producenta

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Gadomski
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Gadomski

    Finał przetargu na piętrowe pociągi. PKP Intercity wybrało ofertę

Serwisy ogólnodostępne PAP