Czwarta linia metra będzie autonomiczna, z trzema typami stacji
Planowana czwarta linia metra o długości 26 kilometrów będzie obsługiwana całkowicie autonomicznie, z trzema typami stacji. Obsłuży dziewięć dzielnic, będą na niej 23 stacje. Jej budowa zacznie się od strony Białołęki, choć dokładnie nie wiadomo kiedy.
Finansowanie budowy nowych linii metra
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami zaznaczył, że budowa nowych linii metra zależy od finansowania.
– Jeżeli nie będzie finansowania z Unii Europejskiej albo jeśli rząd nie weźmie na swoje barki tego finansowania, to z budżetu miasta nie udźwigniemy budowy trzeciej, czwartej i piątej linii metra. I nigdzie na świecie samorząd sam nie jest w stanie tego typu inwestycji pociągnąć – powiedział Trzaskowski.
Przypomniał, że miasto podpisało już umowę na projektowanie linii M3 i jej budowa powinna rozpocząć się w 2028 r., zgodnie z harmonogramem.
Autonomiczny charakter linii M4
– Natomiast linia M4 będzie całkowicie autonomiczna, tzn. że system sam prowadzi pociąg, obserwuje szlaki, reaguje na sytuacje niespodziewane, optymalizuje prędkość oraz zużycie energii. To są rozwiązania sprawdzone w bardzo wielu metropoliach Europy, które dają wyższą częstotliwość, wyższe bezpieczeństwo, niższe zużycie energii – dodał.
Podkreślił, że rekomendacja projektantów jest taka, żeby rozpocząć jej budowę od Białołęki i dalej na południe.
– To ma być kręgosłup transportowy Warszawy. Ma być to linia najdłuższa, najszybsza i najnowocześniejsza, która obejmuje olbrzymią liczbę dzielnic – zaznaczył.
Przekazał, że M4 będzie można budować etapami lub jednocześnie na całej długości, a decyzja zostanie podjęta w dalszym etapie prac.
Prace przygotowawcze i analizy
Dodał, że prace przedprojektowe zakończą się w 2027 r., a w połowie 2028 r. miasto otrzyma szczegółowy opis stref oddziaływania infrastruktury metra na sąsiednie budynki. Równolegle prowadzone są prace geologiczne, a zwieńczeniem będzie projekt koncepcyjny, który stanie się podstawą do przygotowania projektu budowlanego.
Trzaskowski podkreślił, że linie M3 i M4 mają się uzupełniać, nie będą ze sobą konkurować o finansowanie.
– To nie jest licytacja, która dzielnica wygra metro, tylko długofalowa inwestycja i budowa jednego, spójnego organizmu. Budujemy metro dla całego miasta – dodał.
Metro jako element systemu aglomeracyjnego
Zaznaczył, że metro służy nie tylko warszawiakom, planowane jest tak, by mieszkańcy całej aglomeracji mogli korzystać z systemu komunikacji miejskiej. Podkreślił też, że metro może też być miejscem schronienia.
Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zaznaczył, że czwarta linia metra to linia o stricte integracyjnym charakterze rozumianym w kilku aspektach.
– Spina różne miejsca generujące ruch w mieście, integruje kolej z miejskim systemem komunikacyjnym oraz integruje warszawską komunikację miejską – dodał.
Na piątej linii metra będzie pięć stacji przesiadkowych do innych linii, a także cztery stacje przesiadkowe na kolej.
Poziomy automatyzacji w metrze – GoA2 i GoA4
Wyjaśnił też poziomy automatyzacji sterowania, jakie teraz są w warszawskim metrze i jakie będą na linii M4.
W tej chwili warszawskie metro funkcjonuje w systemie GoA2, który dzieli odpowiedzialność za podejmowane decyzje między automatyzację a maszynistę.
– W obecnym systemie występuje równowaga ze wskazaniem na maszynistę, aktywność personelu. System, który zamierzamy wdrożyć dla linii M4, to system GoA4, w którym wszystkie istotne elementy związane z bezpiecznym prowadzeniem ruchu będą zautomatyzowane – powiedział Lejk.
Typy stacji na linii M4
Dyrektor ds. inwestycji Metra Warszawskiego Karol Kalwarczyk wyjaśnił, że na linii M4 będą funkcjonowały trzy typy stacji.
Najczęściej występującą będzie stacja typu A, o zwartej budowie, z peronem wyspowym i schodami w obrysie, zapewniająca pasażerom szybkie drogi dojścia do peronu i wpisująca się w zwartą miejską zabudowę.
– Kolejny typ stacji – typ B – przeznaczony jest dla miejsc, w których spodziewamy się większej liczby pasażerów. Klatki schodowe przeniesione są na końce peronów tak, żeby zapewnić pasażerom maksymalną szerokość platformy peronowej – powiedział Kalwarczyk.
Zaznaczył, że z kolei dla miejsc, które będą obciążone największym ruchem pasażerskim, gdzie krzyżują się linie metra czy gdzie są ważne miejsca przesiadkowe, proponowany jest typ C.
– Wprowadza on perony boczne z oddzieleniem potoków pasażerskich, żeby zapewnić komfort i bezpieczeństwo – dodał.
Niepewność co do terminu rozpoczęcia budowy
Nie wiadomo dokładnie, kiedy dokładnie ruszy budowa nowej linii.
– Mamy zrobione pierwsze badania. W 2027 r. będziemy mieli jaśniejszy obraz, jeżeli chodzi o finanse, o wszystkie wyzwania, jakie przed nami i być może w 2027 r. będziemy w stanie odpowiedzieć na to pytanie bardziej precyzyjnie, w której części lat 30. te projekty będą mogły być realizowane – wyjaśnił.
Planowana linia M4 połączy Białołękę z Wilanowem. Przebiegać będzie również przez Bielany, Żoliborz, Wolę, Ochotę i Mokotów.
Będą na niej 23 stacje: Myśliborska, Obrazkowa, Płochocińska, Ruda, Marymont (przesiadkowa z M2), Rydygiera (przesiadkowa z koleją), Rondo Radosława, Cmentarz Żydowski, Okopowa, Rondo Daszyńskiego (przesiadkowa z M2), Plac Zawiszy (przesiadkowa z koleją), Plac Narutowicza (przesiadkowa z M5), Bitwy Warszawskiej 1920 r., Wiślicka, Żwirki i Wigury (przesiadkowa z M3 i koleją), Służewiec (przesiadkowa z koleją), Rondo Unii Europejskiej, Smoluchowskiego, Wilanowska (przesiadkowa z M1), Dolina Służewiecka, Patkowskiego, Sobieskiego i Wilanów. (PAP)
mas joz/ ep/