O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Piętrowe pociągi w PKP Intercity? Trzy podmioty zainteresowane dostawą

Trzy podmioty zgłosiły się do postępowania na dostawę 42 piętrowych pociągów dla PKP Intercity. Potencjalni wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia to: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility i Alstom Polska - poinformowało PKP Intercity.

Fot. PAP/Łukasz Gągulski
Fot. PAP/Łukasz Gągulski

W październiku tego roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. Będą to pierwsze tego typu pojazdy w parku taborowym przewoźnika. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto.

Wstępny harmonogram postępowania zakłada, że wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mają być badane w styczniu 2025 r., natomiast zaproszenie do udziału w dialogu konkurencyjnym przewidziano na luty 2025 r.; dialog ma być prowadzony w lutym i marcu 2025 r. Zaproszenie do składania ofert w przetargu nastąpi w kwietniu, a rozstrzygnięcie postępowania powinno nastąpić we wrześniu 2025 r.

PKP Intercity początkowo planowało kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull. Przewoźnik unieważnił jednak dwa postępowania przetargowe. W drugim propozycja złożona przez konsorcjum nie podlegała dalszej ocenie, gdyż skończył się termin związania ofertą. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione, ponieważ złożona oferta przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość oferty przekroczyła 7,8 mld zł brutto i była wyższa od przewidzianego budżetu o 2,4 mld zł.

Jak wcześniej mówił prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne w porównaniu do pociągów typu push-pull mają wiele zalet - np. mniejsze zużycie energii, co, jak stwierdził, "w dzisiejszych czasach jest niezwykle istotne".

Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych znajdujących się na końcach pociągu i członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne - Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.

W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany, sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami i popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.

Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać blisko dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę. (PAP)

pif/ pad/ sma/

Zobacz także

  • PKP Intercity z umową z Alstom Polska na 42 piętrowe pociągi ekspresowe. Fot. PAP/	Jarek Praszkiewicz
    PKP Intercity z umową z Alstom Polska na 42 piętrowe pociągi ekspresowe. Fot. PAP/ Jarek Praszkiewicz

    Alstom w Chorzowie zbuduje 42 nowoczesne pociągi ekspresowe dla PKP Intercity

  • Prezentacja pociągu przewoźnika RegioJet na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Fot. PAP/Leszek Szymański
    Prezentacja pociągu przewoźnika RegioJet na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Fot. PAP/Leszek Szymański

    Przewoźnik kolejowy RegioJet przygotowuje skargę na PKP Intercity do Komisji Europejskiej

  • Cegielski zwrócił ponadto uwagę, że ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. Fot. Adobe Stock/Eva (zdjęcie ilustracyjne)
    Cegielski zwrócił ponadto uwagę, że ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. Fot. Adobe Stock/Eva (zdjęcie ilustracyjne)

    Nowe wagony dla PKP Intercity. Minister Klimczak zgłasza uwagi do zamówionych pociągów. Jest reakcja producenta

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Gadomski
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Gadomski

    Finał przetargu na piętrowe pociągi. PKP Intercity wybrało ofertę

Serwisy ogólnodostępne PAP