O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Która branża ma największe zaufanie do sztucznej inteligencji? Raport

Największe zaufanie do sztucznej inteligencji mają pracownicy firm technologicznych, a najmniejsze administracji - wynika z raportu EY. Komfortowo z obecnością AI w życiu czuje się 74 proc. badanych, a dla 9 proc. ma ona negatywny wpływ.

Logotyp Chatu GPT Fot. PAP/EPA/ETIENNE LAURENT
Logotyp Chatu GPT Fot. PAP/EPA/ETIENNE LAURENT

W informacji, którą przygotowano na podstawie badania "AI Sentiment Index" wskazano, że w Polsce rośnie wiedza społeczna na temat sztucznej inteligencji. Przeważający odsetek respondentów (81 proc.) stwierdził, że może pochwalić się „pewną” bądź „dobrą” znajomością AI, a 74 proc. zaznaczyło, że "czuje się komfortowo z jej obecnością w życiu". Według 9 proc. ma ona negatywny wpływ.

"Badanie jasno pokazuje, że przeszliśmy już etap AI jako nowinki i obecnie jest to technologia z solidnym ugruntowaniem w świadomości społecznej" - poinformował Radosław Frańczak z EY Polska. Wskazał, że sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w wielu sferach: od wsparcia obsługi klienta, przez narzędzia do zarządzania maszynami w fabrykach, po zaawansowane programy do prognozowania popytu. "Można ze znaczącym prawdopodobieństwem założyć, że wpływ tej technologii na nasze życie będzie w najbliższym czasie wyłącznie rósł" – ocenił.

Wyniki wskazały także na występowanie tzw. luki adopcyjnej, czyli różnicy między chęciami wykorzystania narzędzi AI a faktycznemu używaniu nich. Np. w sektorze energetyki 83 proc. badanych wyraziło gotować stosowania sztucznej inteligencji, ale tylko 37 proc. rzeczywiście to robi.

Więcej

AI (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/HANNIBAL HANSCHKE
AI (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/HANNIBAL HANSCHKE

Psychologowie: relacje ludzi ze sztuczną inteligencją rodzą poważne dylematy etyczne

Największym zaufaniem netto – czyli różnicą pomiędzy zaufaniem lub jego brakiem do danego podmiotu - w kwestii wykorzystywania narzędzi AI cieszą się firmy technologiczne (26 p.p.), a najmniejszym (5 p.p.) - administracja publiczna. W branży transportowej różnica ta wynosi 25 p.p., w firmach przemysłowych 22 p.p., w sektorze finansowym 12 p.p., w branży medialnej i rozrywkowej (6 p.p.) oraz administracja publiczna (5 p.p.).

"AI Sentiment Index" przygotowany został w oparciu o badania EY przeprowadzone pomiędzy grudniem 2024 r. a styczniem br. wśród 15 tys. 60 osób z 15 krajów. Wyniki zostały uzupełnione o pogłębione wywiady z 135 osobami. (PAP)

ewes/ pad/ grg/

Zobacz także

  • Devire
    Devire

    Czy roboty będą nas kiedyś rekrutować? Kandydaci wciąż podchodzą do AI z ostrożnością

  • Fot. PAP - kadr z filmu
    Fot. PAP - kadr z filmu

    Visa: od dekad inwestujemy w rozwiązania wykorzystujące AI do zapobiegania oszustwom

  • ADOIT 18.0 - inteligentna architektura przedsiębiorstwa w jednym narzędziu

  • Fot. PAP
    Fot. PAP

    Panel „Media Przyszłości”: sztuczna inteligencja jest narzędziem i częścią rzeczywistości społecznej

Serwisy ogólnodostępne PAP