Remont placu Zawiszy w Warszawie [NASZE WIDEO]
W poniedziałek na bocznicy kolejowej Tramwajów Warszawskich na Woli rozpoczął się rozładunek ogromnych płyt wyprodukowanych na wymiar. Na początku lipca w trakcie remontu zostaną one zamontowane na placu Zawiszy. Pierwsze zmiany w kursowaniu tramwajów już od 7 lipca.
Plac Zawiszy stanowi jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w centrum Warszawy. Spotykają się tu trzy obciążone trasy tramwajowe: w ciągu Grójeckiej, Towarowej i Alej Jerozolimskich. W szczycie przejeżdża tędy od 30 do 45 tramwajów na godzinę. To także ważne skrzyżowanie dla ruchu kołowego z uwagi na przebiegającą tędy obwodnicę śródmiejską.
„Termin realizacji remontu (lato 2025) wybrano nieprzypadkowo – budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wymusiła czasowe zamknięcie ruchu tramwajowego na al. Krakowskiej, a więc znaczące ograniczenie ruchu w ciągu ul. Grójeckiej. Takie wyłączenie zdarza się raz na kilkadziesiąt lat, więc w jego cieniu Tramwaje Warszawskie starają się zrealizować jak najwięcej remontów i napraw głównych” – powiedział rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.
Dotychczas podczas remontów tramwajarze stosowali beton lany na miejscu. Jednak wymaga to szalowania, zbrojenia, wylewania, a potem odpowiedniego czasu schnięcia. Dzięki gotowym płytom czas zamknięcia poszczególnych przejazdów przez torowisko można skrócić z minimum 30 dni do siedmiu dni.
Dzięki zastosowaniu tej nowej, niestosowanej wcześniej technologii uda się skrócić czas remontu placu Zawiszy z trzech miesięcy do miesiąca
Kierownik kontraktu KZN Rail (odpowiedzialna za produkcję i montaż płyt) Szymon Sroka poinformował, że w sumie do Warszawy przyjedzie 121 żelbetowych płyt prefabrykowanych o łącznej powierzchni 1600 mkw.
Najcięższa z nich będzie ważyła prawie 23 tony
Do ich wykonania wykorzystano około 540 metrów sześciennych betonu. Największa z płyt ma 23 mkw.
Prace na placu Zawiszy rozłożone są na trzy etapy. Pierwszy to rozjazd na ulicy Grójeckiej, drugi to rozjazd i torowisko w Alejach Jerozolimskich.
To najdłuższy i najtrudniejszy etap. Mamy na niego dwa tygodnie
Trzeci etap to rozjazd przy ulicy Towarowej.
Płyty zostaną rozładowane na terenie bocznicy, a następnie zostaną przewiezione na plac budowy, gdzie zostaną rozładowane przy użyciu dźwigu o dużej nośności, bez demontażu sieci trakcyjnej.
Zmiany w kursowaniu tramwajów
Pierwszy etap potrwa od 7 do 13 lipca – remontowany będzie wlot od strony Grójeckiej, w związku z czym nie będą jeździły tramwaje na odcinku pl. Zawiszy – pl. Narutowicza (dojazd tramwajów do pętli pl. Narutowicza czy przystanków Och-Teatr będzie utrzymany od strony ul. Filtrowej).
Tramwaje linii 9 z Pragi będą dojeżdżały do pętli przy placu Starynkiewicza. Do przystanków Och-Teatr na ulicy Grójeckiej (czyli tam, gdzie składy mogą zmienić kierunek jazdy) od strony placu Narutowicza i Filtrowej będą kursowały tramwaje linii 18 z PKP Służewiec i 33 z Metra Młociny. Zmieni się trasa linii 78 – od placu Zawiszy pojadą Alejami Jerozolimskimi na Pragę, do pętli Kawęczyńska-Bazylika. Nie będą kursowały tramwaje linii 7. Wydłużone do placu Starynkiewicza zostaną trasy autobusów linii zastępczych Z-9 i Z14 kursujących Aleją Krakowską i ulicą Grójecką, które do tej pory kończyły jazdę na pl. Narutowicza.
Autobusy, które z placu Zawiszy jechały ulicą Raszyńską i dalej Żwirki i Wigury, czyli 128 na Szczęśliwice, 175 i N32 w kierunku Lotniska Chopina oraz 504 w stronę Kabat, pojadą objazdem przez Grójecką i Niemcewicza. Przy placu Zawiszy zatrzymają się na ulicy Grójeckiej za placem, na przystanku Plac Zawiszy 04 zamiast na ulicy Raszyńskiej przy hotelu.
Informacja dla kierowców
W I etapie zostanie zamknięty przejazd przez tory tramwajowe po stronie ulicy Grójeckiej. W rezultacie kierowcy z ulicy Towarowej nie pojadą prosto przez plac do Raszyńskiej i nie skręcą w Aleje Jerozolimskie. Nie będzie także skrętu w lewo z Alej Jerozolimskich w Raszyńską. Z Towarowej i Alej Jerozolimskich kierowcy pojadą Grójecką, gdzie będą mogli zawrócić przed nieczynnym przystankiem tramwajowym Ochota-Ratusz.
Obie jezdnie ulicy Towarowej między placem a zawrotką na wysokości Platynowej będą zwężone o pasy przy torowisku. Na nitce Grójeckiej w kierunku placu będzie zamknięty jeden z pasów do skrętu w Towarową. O jeden pas mniej będzie także na Raszyńskiej między Koszykową a placem Zawiszy, a także na samym rondzie – do Towarowej będą prowadziły dwa pasy, z jednego z nich będzie można skręcić w Aleje Jerozolimskie w stronę Dworca Zachodniego.
Zalecany objazd poprowadzi ulicami: Wawelską, aleją Niepodległości, Chałubińskiego i aleją Jana Pawła II do Prostej.
Zamknięty będzie przejazd dla rowerów przez Grójecką. Pasy będą otwarte, ale piesi ominą plac budowy wyznaczonym korytarzem.
Następnie przez dwa tygodnie, od 14 do 27 lipca, nie będą kursować tramwaje na odcinku pl. Zawiszy – pl. Starynkiewicza. Nie będzie przejazdu przez tory po stronie Alej Jerozolimskich – kierowcy ominą plac budowy, wykorzystując zawrotkę.
W ostatnim etapie, od 28 lipca do 3 sierpnia, remontowany będzie wlot od strony Towarowej. Tramwaje nie pojadą od pl. Zawiszy do Kercelaka. Zamknięty będzie przejazd przez tory od strony Towarowej – kierowcy również skorzystają z tymczasowej zawrotki.
„Do końca września przewidywane są roboty brukarskie i wykończeniowe, które nie będą wpływały na ruch tramwajowy” – przekazał rzecznik TW. (PAP)
mas/ joz/ ał/