O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

UOKiK rekomenduje uproszczenie procedur przyznawania otwartego dostępu na kolei

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rekomenduje uproszczenie procedur przyznawania otwartego dostępu na kolei i lepsze dostosowanie przetargów, aby zwiększyć konkurencję i poprawić ofertę dla pasażerów - wynika z opublikowanego we wtorek raportu UOKiK o kolejowych przewozach pasażerskich.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Fot. PAP/Tomasz Gzell
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Fot. PAP/Tomasz Gzell

Brak konkurencyjności

Według urzędu w kolejowych przewozach pasażerskich brak jest realnej konkurencji, a polska kolej pasażerska pozostaje podzielona na regionalne monopole i kontrakty publiczne.

Z raportu wynika też, że mimo funkcjonowania szesnastu spółek przewozowych, realna konkurencja na torach jest rzadkością. Ponad 93 proc. przejazdów odbywa się w ramach kontraktów publicznych, a w wielu regionach pasażerowie mają do wyboru wyłącznie lokalnego przewoźnika samorządowego.

Więcej

Dariusz Klimczak, Marcin Mochocki, Joanna Lech, Katarzyna Smyk. Fot. PAP/Paweł Supernak
Dariusz Klimczak, Marcin Mochocki, Joanna Lech, Katarzyna Smyk. Fot. PAP/Paweł Supernak

Duże unijne pieniądze na kolej. Środki mają wspierać m.in. europejski system zarządzania ruchem

Najwięksi gracze na rynku

Najwięksi gracze - Polregio, PKP Intercity i Koleje Mazowieckie - odpowiadają łącznie za ok. 80 proc. pracy przewozowej (łączna liczba pasażerów pomnożona przez liczbę przejechanych kilometrów) oraz 75 proc. pracy eksploatacyjnej (łączna liczba kilometrów przejechanych przez tabor). Szczególnie silną pozycję na rynku połączeń dalekobieżnych ma PKP Intercity.

Problemy przewoźników

Wśród głównych problemów przewoźnicy wymieniają brak nowoczesnego taboru, krótkie terminy w postępowaniach przetargowych oraz niewielką skłonność spółek samorządowych do ekspansji poza macierzyste województwa.

Urząd podkreśla, że w innych państwach UE większa konkurencja przyczyniła się do wzrostu liczby połączeń i spadku cen biletów.(PAP)

pif/ pad/ mdr/

Zobacz także

  • Sklep Biedronka, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Albert Zawada
    Sklep Biedronka, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Albert Zawada

    Ogromna kara dla właściciela Biedronki. Chodzi o akcje promocyjne

  • Logo Apple, fot. PAP/EPA/ALLISON DINNER
    Logo Apple, fot. PAP/EPA/ALLISON DINNER

    Apple pod lupą UOKiK. Koncernowi grozi kara za blokowanie konkurencji na polskim rynku

  • Salon Empik, fot. PAP/Rafał Guz
    Salon Empik, fot. PAP/Rafał Guz

    Empik wypłaci rekompensaty klientom za niedotrzymanie terminów. Jest komunikat UOKiK

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Obara
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Obara

    UOKiK: trzy zarzuty dla właściciela Biedronki za niejasno komunikowane ceny

Serwisy ogólnodostępne PAP