UOKiK rekomenduje uproszczenie procedur przyznawania otwartego dostępu na kolei
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rekomenduje uproszczenie procedur przyznawania otwartego dostępu na kolei i lepsze dostosowanie przetargów, aby zwiększyć konkurencję i poprawić ofertę dla pasażerów - wynika z opublikowanego we wtorek raportu UOKiK o kolejowych przewozach pasażerskich.
Brak konkurencyjności
Według urzędu w kolejowych przewozach pasażerskich brak jest realnej konkurencji, a polska kolej pasażerska pozostaje podzielona na regionalne monopole i kontrakty publiczne.
Z raportu wynika też, że mimo funkcjonowania szesnastu spółek przewozowych, realna konkurencja na torach jest rzadkością. Ponad 93 proc. przejazdów odbywa się w ramach kontraktów publicznych, a w wielu regionach pasażerowie mają do wyboru wyłącznie lokalnego przewoźnika samorządowego.
Najwięksi gracze na rynku
Najwięksi gracze - Polregio, PKP Intercity i Koleje Mazowieckie - odpowiadają łącznie za ok. 80 proc. pracy przewozowej (łączna liczba pasażerów pomnożona przez liczbę przejechanych kilometrów) oraz 75 proc. pracy eksploatacyjnej (łączna liczba kilometrów przejechanych przez tabor). Szczególnie silną pozycję na rynku połączeń dalekobieżnych ma PKP Intercity.
Problemy przewoźników
Wśród głównych problemów przewoźnicy wymieniają brak nowoczesnego taboru, krótkie terminy w postępowaniach przetargowych oraz niewielką skłonność spółek samorządowych do ekspansji poza macierzyste województwa.
Urząd podkreśla, że w innych państwach UE większa konkurencja przyczyniła się do wzrostu liczby połączeń i spadku cen biletów.(PAP)
pif/ pad/ mdr/