Kładka przez Wisłę zyska patronkę. Radni podjęli uchwałę
Podczas czwartkowej sesji radni podjęli uchwałę, by kładka pieszo - rowerowa przez Wisłę nosiła imię rzeźbiarki Magdaleny Abakanowicz.
Przed głosowaniem, w imieniu radnych klubu KO, głos zabrała radna Agnieszka Wyrwał.
- Nowa kładka przez Wisłę w krótkim czasie stała się jednym z najbardziej ulubionych i rozpoznawalnych miejsc w Warszawie. To nie tylko funkcjonalna przeprawa, ale także punkt widokowy, miejsce spotkań i symbol nowoczesnej Warszawy. Nadając jej imię Magdaleny Abakanowicz możemy połączyć codzienną, użytkową funkcję z wymiarem kulturowym i symbolicznym - powiedziała.
Kładka przez Wisłę zyskała patronkę. Podano szczegóły
Z kolei radny Jan Mencwel (Miasto Jest Nasze) zgłosił wątpliwość co do nadania kładce takiego imienia. Przypomniał, że Muzeum Warszawy przeprowadziło już konkurs na nazwę dla kładki, w której wygrała nazwa „Agrafka”.
To nazwa bardzo fajna, urocza, która ma szansę, że będzie po prostu używana przez mieszkańców na co dzień
Pokreślił, że są małe szanse na to, by nazwa im. Magdaleny Abakanowicz była używana w życiu codziennym warszawiaków.
- Poza tym wydaje mi się, że Magdalena Abakanowicz jest artystką tego formatu, że może zasługiwałaby na upamiętnienie w formie dzieła bezpośrednio nawiązującego do jej twórczości. Np. tworzyła budynki, które miały przypominać w swojej strukturze drzewa - zaznaczył.
Za nadaniem kładce tego imienia zagłosowało 44 radnych, przeciw była jedna osoba, trzynastu radnych wstrzymało się od głosu.
Kładka pieszo–rowerowa została wybudowana pomiędzy ulicami Wybrzeże Kościuszkowskie i Wybrzeże Szczecińskie, stanowi połączenie centrum Warszawy i popularnych Bulwarów Wiślanych z Pragą i prawobrzeżną stroną miasta.
Została oddana do użytku 28 marca 2024 roku. Ma długość ok. 463 m i umożliwia przejście na drugą stronę Wisły w ciągu kilku minut i jeszcze szybszy przejazd rowerem. Na kładce zostały wydzielone dwie strefy widokowo-wypoczynkowe.
Zmarła w 2017 roku rzeźbiarka Marta Magdalena Abakanowicz-Kosmowska mieszkała i tworzyła w Warszawie. Specjalizowała się w tworzeniu dużych, figuralnych kompozycji przestrzennych w oparciu o tkaninę (zwanych od jej nazwiska abakanami), z wykorzystaniem również innych materiałów, jak kamień, drewno i brąz.(PAP)
mas/ agz/ pap/