O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Wiceprezes Gontarz: największy zakup taborowy w historii PKP Intercity podpisany

PKP Intercity podpisało z nowosądeckim Newagiem umowę na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych. Wartość kontraktu to 2,3 mld zł brutto - poinformował w środę wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz.

Gontarz: w naszym parku taborowym będzie ponad 200 polskich lokomotyw typu Griffin z Nowego Sącza. Fot. X
Gontarz: w naszym parku taborowym będzie ponad 200 polskich lokomotyw typu Griffin z Nowego Sącza. Fot. X

Umowa przewiduje ponadto możliwość dokupienia kolejnych 32 pojazdów, wtedy łączna wartość kontraktu, za 95 lokomotyw, wzrośnie do 3,5 mld zł.

"Podpisujemy umowę na zakup 63 lokomotyw wielosystemowych z opcją na kolejne 32. Zamówienie podstawowe to jest 2,3 mld zł, zaś w przypadku skorzystania z opcji to zamówienie będzie wynosiło 3,5 mld zł. Oznacza to, że podpisujemy kontrakt największy w historii PKP Intercity (w przypadku skorzystania z opcji - PAP)" - powiedział Gontarz.

Przypomniał, że w przypadku pociągów typu Pendolino wartość kontraktu wyniosła ok. 2,8 mld zł.

Więcej

Sieć przesyłowa energii elektrycznej. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Sieć przesyłowa energii elektrycznej. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Padł rekord chwilowego zużycia energii elektrycznej w Polsce

Jak wcześniej informował przewoźnik, pierwsze dwie lokomotywy powinny być dostarczone w ciągu dwóch lat od daty podpisania umowy. Całe zamówienie ma być zrealizowane w terminie 60 miesięcy.

Zamówione nowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych różnym napięciem, a prędkość maksymalna pojazdów ma wynieść 200 km/h. Lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów i docelowo będą mogły poruszać się po Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS (cyfrowy system sterowania ruchem kolejowym - PAP) poziomu drugiego oraz m.in. diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia.

Zamówione lokomotywy nie są pierwszymi pojazdami o tak dużej prędkości wyprodukowanymi przez Newag dla PKP Intercity. W ramach wcześniejszego, wartego blisko 388 mln zł brutto kontraktu, nowosądecki producent dostarczy spółce 15 nowoczesnych pojazdów rozwijających prędkość do 200 km/h.

Ponadto pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto. W marcu tego roku PKP Intercity zamówiło kolejne 20 lokomotyw Griffin o wartości 524,6 mln zł brutto. 13 grudnia 2023 r. została odebrana pierwsza z nich.

Jak wyjaśniono, po realizacji wszystkich zamówień przez Newag PKP Intercity będzie dysponować 96 lokomotywami Griffin o prędkości 160 km/h oraz 78 lokomotywami Griffin o prędkości 200 km/h. W przypadku skorzystania z opcji, liczba ta wzrośnie do 110, co oznacza, że przewoźnik pozyska ponad 200 lokomotyw. (PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

gn/

Zobacz także

  • PKP Intercity z umową z Alstom Polska na 42 piętrowe pociągi ekspresowe. Fot. PAP/	Jarek Praszkiewicz
    PKP Intercity z umową z Alstom Polska na 42 piętrowe pociągi ekspresowe. Fot. PAP/ Jarek Praszkiewicz

    Alstom w Chorzowie zbuduje 42 nowoczesne pociągi ekspresowe dla PKP Intercity

  • Prezentacja pociągu przewoźnika RegioJet na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Fot. PAP/Leszek Szymański
    Prezentacja pociągu przewoźnika RegioJet na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Fot. PAP/Leszek Szymański

    Przewoźnik kolejowy RegioJet przygotowuje skargę na PKP Intercity do Komisji Europejskiej

  • Cegielski zwrócił ponadto uwagę, że ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. Fot. Adobe Stock/Eva (zdjęcie ilustracyjne)
    Cegielski zwrócił ponadto uwagę, że ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. Fot. Adobe Stock/Eva (zdjęcie ilustracyjne)

    Nowe wagony dla PKP Intercity. Minister Klimczak zgłasza uwagi do zamówionych pociągów. Jest reakcja producenta

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Gadomski
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Gadomski

    Finał przetargu na piętrowe pociągi. PKP Intercity wybrało ofertę

Serwisy ogólnodostępne PAP