O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

MŚP z konkretną wizją rozwoju - dobrym partnerem dla dużych firm

Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą być atrakcyjnym partnerem dla biznesowych gigantów, o ile postawią na długofalowe zarządzanie biznesem – uważa Katarzyna Kreczmańska-Gigol, wiceprezes zarządu ds. finansowych KGHM Polska Miedź. O współpracy między dużymi i mniejszymi podmiotami dyskutowano we wtorek podczas panelu na Forum Ekonomicznym w Krynicy.

PAP/M. Kmieciński (1)
PAP/M. Kmieciński (1)

Z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że tylko 38 proc. dużych firm deklaruje współpracę z sektorem MŚP. Uczestnicy panelu zastanawiali się nad sposobami poprawy tej sytuacji. „Właśnie w Krynicy jest miejsce na taki temat – co zrobić, by małe i średnie przedsiębiorstwa mogły współpracować z dużymi” - powiedziała Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP.

Jak podkreśliła Katarzyna Kreczmańska-Gigol KGHM jako światowy gigant ma bardzo wielu kontrahentów. Według niej właściciele niewielkich firm często „myślą w perspektywie jednego kontraktu, a długofalowego myślenia nadal brakuje”. „To wymaga strategii, a do jej stworzenia potrzebna jest wizja - zaznaczyła Kreczmańska-Gigol. - MŚP, żeby stały się dobrymi partnerami dla dużych korporacji, muszą być przede wszystkim stabilne, a żeby tak się stało, powinny dysponować zgromadzonym przez lata kapitałem” - powiedziała.

Zdaniem Patrycji Klareckiej, członka Zarządu PKN ORLEN na drodze do harmonijnej współpracy MŚP z dużymi firmami stoi wiele barier. Dodała jednak, że zalet takiego współdziałania jest bardzo dużo „Małe firmy są bardziej zwinne, dynamiczne, podążają za rynkiem, śledzą trendy, są dla nas partnerem w rozwoju produktów. My z kolei jesteśmy w  stanie dać im wiedzę i  know-how o kliencie” - podkreśliła Klarecka.

Paneliści podkreślali też, że współdziałanie MŚP z dużymi przedsiębiorstwami przynosi korzyści obu stronom - na przykład ułatwia wejście na rynki zagraniczne, zapewnia pewnego odbiorcę oraz umożliwia zdobycie korzystnego finansowania. Na przykład – jak poinformowała Katarzyna Kreczmańska-Gigol - KGHM pomaga negocjować dla swoich kontrahentów znacznie korzystniejsze warunki finasowania ich działalności, niż mogliby otrzymać samodzielnie.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

Centrum Prasowe PAP

Serwisy ogólnodostępne PAP