„Półtora stopnia. Nauka w walce o klimat” – wykład inauguracyjny projektu edu-arctic.pl
Czy ograniczenie ocieplenia do 1,5 stopnia Celsjusza wystarczy, by Ziemia pozostała przyjaznym miejscem dla naszej cywilizacji?
Czy może iść w parze z rozwojem ekonomicznym i eliminacją ubóstwa?
Czy będziemy borykać się z powodziami, a może woda stanie się dobrem luksusowym?
Dlaczego Arktyka ociepla się szybciej niż inne regiony?
Instytut Geofizyki PAN zaprasza na wykład otwarty „Półtora stopnia. Nauka w walce o klimat”. Wykład wygłosi prof. dr hab. Paweł Rowiński, hydrolog i hydrodynamik, wiceprezes Polskiej Akademii Nauk. 26 listopada o 16:00 wykład zostanie powtórzony w formie webinarium.
Wykład będzie jednocześnie inauguracją projektu edu-arctic.pl, poświęconego przybliżaniu osiągnięć polskiej nauki, w szczególności badań polarnych. Przez dwa lata w ramach projektu będą prowadzone webinaria, ale i zajęcia „na żywo”, wykłady otwarte, zajęcia dla uniwersytetów trzeciego wieku i uniwersytetów dziecięcych. Na portalu edu-arctic.pl znajdą się m.in. artykuły popularnonaukowe, materiały „Rodzinne Laboratorium” pozwalające wprowadzić tematykę polarną w postaci gier, quizów, krzyżówek czy łatwych eksperymentów. Z kolei na kanale Youtube będzie można obejrzeć serię filmów „(Ant)Arktyka bez tajemnic”. Dla najmłodszych powstanie gra obrazkowa, dla nieco starszych – aplikacja mobilna „Polarna Podróż”.
Słuchać i czytać o Arktyce to oczywiście nie to samo, co być tam naprawdę. I chociaż obszary polarne zaczynają być odwiedzane przez turystów, to regiony te pozostają w powszechnej świadomości czymś odległym, tajemniczym i niedostępnym. Na tych, którzy marzą o arktycznej przygodzie, czeka konkurs „Misja Polarna”. Młodzież, studenci, ale też wszyscy dorośli „niespecjaliści” będą mieli unikalną szansę wzięcia udziału w wyprawie na Spitsbergen, a konkretnie do Polskiej Stacji Polarnej Horsund. Z kolei młodsi, przyszli/obecni pasjonaci nauki będą mogli wygrać udział w Szkole Letniej – trzydniowym obozie naukowym w obserwatoriach Instytutu Geofizyki PAN, pełnym eksperymentów, wycieczek, obserwacji.
Źródło informacji: Instytut Geofizyki PAN

