O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Czy do pozycjonowania jest potrzebny programista?

Pozycja strony w wynikach wyszukiwania Google zależy od wielu czynników, a niezbędnym elementem działań, które mają doprowadzić do TOP1, jest optymalizacja serwisu pod wymagania algorytmu. To bardzo istotny krok. Czy do takich realizacji potrzebny jest programista? Czy możesz sobie poradzić bez niego?

Pexels
Pexels

Pozycjonowanie strony a programista

W zależności od tego, z jakiego systemu CMS korzystasz, twoja witryna może wymagać mniej lub więcej pracy przy optymalizacji. Jeśli wybrałeś popularne rozwiązania, takie jak WordPress, PrestaShop, Joomla! czy też oprogramowanie sklepu w modelu SaaS, to albo masz wszystkie niezbędne rozwiązania wbudowane w system, albo możesz je wprowadzić, korzystając z darmowych pluginów.

W przypadku gdy twoja witryna wykorzystuje system CMS, który nie jest już rozwijany, pojawia się problem. Wówczas potrzebujesz pomocy programisty, a co więcej – nie każdy ekspert podejmie się pracy nad takim rozwiązaniem. Możliwe, że bardziej opłacalne będzie założenie nowej strony opartej na rozwijanym CMS-ie niż ciągłe inwestowanie w system, który już teraz nie spełnia wymagań internautów i algorytmu Google.

Natomiast jeśli wybrałeś choćby system WordPress, to zdecydowaną większość zmian niezbędnych dla SEO wykonasz samodzielnie.

Optymalizacja title i meta description

Unikatowe i zoptymalizowane tytuły SEO są ważnym czynnikiem rankingowym. Jeśli chcesz móc je tworzyć dla poszczególnych podstron, to skorzystaj z odpowiedniego pluginu. Może to być np. All in One SEO czy Yoast SEO, ale są również inne. Po ich dodaniu opcja wprowadzania tych danych pojawi się pod polem dodawania wpisów i stron.

Linkowanie wewnętrzne

Kolejny ważny element w SEO, który wprowadzisz za pomocą edytora – klasycznego lub Gutenberg – w systemie WordPress. Bez problemów przygotujesz również nawigację, uwzględniającą strukturę strony i najważniejsze słowa kluczowe. Wybierz w panelu administracyjnym „Wygląd”, a następnie „Menu”. Tam możesz je przygotować oraz wybrać, gdzie mają się pojawić. Możliwości są uzależnione od danego motywu.

Przyjazne adresy URL

Ich formę ustalasz w „Ustawieniach”, a dokładnie w opcji „Bezpośrednie linki”. Zalecane są te bez daty w adresie, gdyż z czasem może ona negatywnie wpływać na konwersję – internauci mogą klikać w SERP-ach te wyniki, które zgodnie z datą wyglądają na nowe.

WordPress daje ci możliwość wybrania adresu URL dla każdego wpisu czy strony, którą dodasz w serwisie – taka opcja znajduje się pod tytułem danego materiału. Z założenia odpowiedni jest nadawany automatycznie.

Dane strukturalne

Za pomocą takich danych opisujesz elementy, które znajdują się na stronie, a dzięki temu robot Google wie, że np. ten element oznacza ocenę materiału/produktu, inny jego cenę i stan magazynowy. Na tej podstawie w wynikach wyszukiwania mogą się pojawić pod rezultatem z twojej strony dodatkowe informacje, co przekłada się na wyższy CTR z Google.

Do tego również nie potrzebujesz pomocy eksperta. Pluginem, który pomoże Ci wprowadzić takie dane na stronę, jest WP SEO Structured Data Schema, ale dostępnych jest wiele innych.

Przyspieszenie działania strony

Tutaj nie zawsze sobie poradzisz, ale w wielu przypadkach – jak najbardziej. Krokiem zmierzającym do tego jest skorzystanie z wtyczki typu cache, w zależności od oprogramowania serwera. Na przykład w przypadku LiteSpeed może to być LiteSeed Cache. Jeśli niewiele Ci to mówi, to dopytaj konsultantów firmy hostingowej – z pewnością pomogą. Do zmniejszenia wielkości zdjęć możesz natomiast wykorzystać np. plugin Robin Image Optimizer.

Programista a pozycjonowanie

Wiele działań optymalizacyjnych na stronie jesteś w stanie przeprowadzić sam, bez pomocy programisty, ale też nie brakuje takich, do których potrzebujesz wsparcia. Pamiętaj, że wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania ma wiele czynników i należy zwrócić uwagę na każdy z nich. Nie widzisz siebie w tych działaniach? Podejmij zatem współpracę firmą zewnętrzną, na przykład z Delante. To krakowska agencja SEO/SEM, która z powodzeniem działa nie tylko na rynku polskim, ale również na wielu innych. Popraw widoczność w Google i pozyskuj klientów dzięki wyszukiwarce.

Źródło informacji: Delante

Delante
Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP