Jak obniżyć koszty prowadzenia sklepu online przy wysokiej inflacji?
Rosnąca w zastraszającym tempie inflacja odbija się nie tylko na domowych budżetach. Zjawisko to w takim samym stopniu dotyka przedsiębiorców działających w branży e-commerce. Rosnące ceny towarów i usług sprawiają, że coraz częściej poszukujemy sposobów na to, jak obniżyć koszty prowadzenia e-sklepu czy firmy działającej online. Jak można zaoszczędzić na prowadzeniu takiej firmy i jakie są najlepsze sposoby na obniżenie kosztów działalności.
Obniżenie kosztu prowadzenia sklepu online – outsourcing usług logistycznych
W przypadku wielu sklepów online bardzo dużą część kosztów utrzymania stanowią wydatki związane z pracą magazynu i szeroko pojętą obsługą logistyczną zamówienia. Samo wyposażenie średniej wielkości magazynu kosztuje nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jest to koszt obejmujący takie elementy jak regały magazynowe, komputer do magazynu czy profesjonalne stanowisko do pakowania przesyłek.
Do tego dużego jednorazowego wydatku, musimy doliczyć jeszcze miesięczne stałe koszty utrzymania magazynu. Składają się na nie opłaty za wszystkie media, koszty wynajmu, a także pensje osób obsługujących magazyn. W przypadku nowo powstałego sklepu e-commerce może okazać się, że założenie magazynu pochłania dużą część naszego kapitału startowego.
Nic więc dziwnego, że coraz popularniejszym sposobem na obniżenie kosztu prowadzenia sklepu online jest tak zwany fulfillment dla e-commerce (https://mwlogistics.pl/fulfillment/). Pod tym pojęciem kryje się szeroko pojęty outsourcing usług logistycznych. W praktyce wygląda to tak, że zamiast zakładania własnego magazynu, korzystamy z magazynu partnera logistycznego. Tam trafia towar od naszych dostawców i stamtąd wysyłany jest bezpośrednio do klientów składających zamówienia w naszym sklepie.
Fulfillment obejmuje więc nie tylko magazynowanie, ale wszystkie inne etapy fizycznej realizacji zamówienia (kompletacja, pakowanie, wysyłka). Na rynku funkcjonują również firmy logistyczne, które poza tymi usługami zajmują się również bieżącą obsługą klientów w e-commerce czy nawet obsługą zwrotów i reklamacjami.
Dlaczego fulfillment może znacząco obniżyć koszty sklepu internetowego? Wynika to przede wszystkim z infrastruktury i know-how, którymi dysponują duże firmy logistyczne. Dobrym przykładem może być obsługująca wiele sklepów online firma MW Logistics (https://mwlogistics.pl/). Dysponuje ona magazynem, który w dużej mierze obsługiwany jest przez roboty. Pozwala to na znaczne zmniejszenie kosztów magazynowania, a także bardzo szybką obsługę zamówień.
Duże znaczenie ma również skala działalności takich firm i wieloletnie doświadczenie. Pierwszy z tych czynników pozwala negocjować z przewoźnikami zdecydowanie niższe stawki i zmniejszyć koszty dostawy. Natomiast doświadczenie pozwala na wyeliminowanie wielu błędów i doskonałą optymalizację procesów związanych z fizyczną realizacją zamówienia w e-sklepie.
Każdy właściciel biznesu online powinien na własną rękę obliczyć, ile kosztuje go realizacja zamówienia we własnym magazynie. Stawkę tę warto porównać z ofertą firm świadczących usługi fulfillmentu. W wielu przypadkach może się okazać, że taki zewnętrzny magazyn dla sklepu internetowego (https://mwlogistics.pl/magazynowanie/) pozwala na znaczące obniżenie kosztu prowadzenia e-sklepu.
Prowadzenie sklepu online – usługi kurierskie
Jeśli z jakichś względów nie chcemy rezygnować z własnego magazynu, to powinniśmy przyjrzeć się wydatkom związanym z korzystaniem z usług firm kurierskich. Często faktury wystawiane przez przewoźników stanowią sporą część kosztów utrzymania sklepu internetowego. Rynek usług kurierskich już od kilku lat cechuje się bardzo dużą konkurencyjnością. Poszukiwanie sposobów na to, jak obniżyć koszty prowadzenia e-sklepu, to więc świetny pretekst do rewizji naszych umów z przewoźnikami.
Przede wszystkim sprawdźmy, czy możliwa jest negocjacja lepszych stawek w obowiązujących nas umowach. Szczególnie jeśli od czasu ich podpisania znacznie zwiększył się wolumen nadawanych przez nasz sklep przesyłek. Jeśli nie mamy tu żadnego pola manewru, to być może warto zainteresować się ofertą konkurencji.
Prowadzenie sklepu internetowego – praca zdalna
Jednym z niewielu pozytywnych efektów pandemii koronawirusa jest wzrost popularności tak zwanej pracy zdalnej. Mimo początkowych obaw wielu pracodawców praca zdalna może być sposobem na znaczne obniżenie kosztów utrzymania sklepu internetowego. Dotyczy to w szczególności sklepów działających w modelu dropshippingu lub sklepów, które korzystają z opisanego nieco wyżej zewnętrznego magazynu dla sklepu online.
W przypadku takiego biznesu e-commerce bez magazynu może okazać się, że możliwa jest bardzo duża redukcja wynajmowanej przestrzeni biurowej lub nawet całkowita rezygnacja ze stacjonarnego biura. Tym bardziej, że w obliczu rosnącej inflacji możemy spodziewać się podwyżek nie tylko używanych w biurze mediów, ale również kosztów samego najmu.
Oczywiście taka całkowita rezygnacja ze stacjonarnego biura może wiązać się z pewnymi wydatkami. Wiele firm decyduje się na wypłatę dodatkowych świadczeń, które pozwalają pracownikom zorganizować przestrzeń do pracy w domu. W wielu przypadkach okazuje się jednak, że taki jednorazowy wydatek jest zdecydowanie mniejszy, niż korzyści, jakie uzyskamy dzięki stałemu obniżeniu kosztów prowadzenia sklepu internetowego.
Więcej na: https://mwlogistics.pl/
Źródło informacji: mwlogistics.pl