Eksperci Promocodius wyjaśniają, jak sezonowe wyprzedaże oraz kody rabatowe wpływają na decyzje konsumentów

2023-03-01 14:33 aktualizacja: 2023-03-03, 09:10
Promocodius.com
Promocodius.com
Sezonowe wyprzedaże, promocje, obniżki, kody rabatowe - wszystko to wpływa na zmieniające się preferencje zakupowe konsumentów. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób.

Większość osób robiących zakupy, zarówno online, jak i stacjonarnie, korzysta z zakupowych okazji. Czekamy na posezonowe obniżki cen, atrakcyjne promocje, korzystamy z kuponów rabatowych.
Często nasze decyzje podyktowane są właśnie takimi czynnikami. Jednak czy zawsze? Eksperci Promocodius  przeanalizowali zachowania konsumentów, ich decyzje i motywacje dotyczące wyboru konkretnych towarów.

Czynniki wpływające na zachowania konsumentów

Jednym z czynników wpływających na wybory konsumentów dotyczące zakupów jest możliwość skorzystania z kodów rabatowych obniżających cenę danego produktu.

Jak jednak zauważa project manager PromoCodius, Alisa Sklyarova - "kody rabatowe są często niewystarczające, aby nakłonić konsumenta do zakupu danego produktu. Nawet jeśli zniżka będzie wynosić 90%, lecz dany produkt nie jest osobie kupującej potrzebny, nie kupi go".

Okazuje się, że potrzeba to główny faktor decydujący o zakupie danego produktu. 

Jeśli konsument nie szuka i nie potrzebuje konkretnego produktu, zniżki czy kody rabatowe, takie jak na przykład Zalando Lounge kod rabatowy, nie skłonią go do jego zakupu. Zakupy w ciągu większej części roku są zazwyczaj zaplanowane i odpowiadają na konkretne potrzeby konsumentów. Sytuacja zmienia się jednak w okresie największych wyprzedaży.

Sezon największych wyprzedaży i jego wpływ na decyzje zakupowe

Czas największych wyprzedaży w ciągu roku przypada na listopad oraz grudzień. Okazje związane z Czarnym Piątkiem i Cyber Poniedziałkiem zaczynają być w Polsce coraz popularniejsze i konsumenci coraz chętniej z nich korzystają. Później następuje okres przedświąteczny, kiedy to większość osób poszukuje prezentów dla rodziny i przyjaciół. W tym okresie decyzje zakupowe częściej są spontaniczne, nieprzemyślane. 

Według statystyk Promocodius, w tym czasie wzrasta też znacząco użycie kodów rabatowych przez konsumentów. Ma to swoje wytłumaczenie - potrzeba nie jest w tym czasie głównym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie, staje się nim dostępność atrakcyjnych zniżek. Posiadanie kodu rabatowego, takiego jak kupony Allegro, może mieć kluczowy wpływ na decyzję o zakupie danego produktu, nawet jeśli w rzeczywistości go nie potrzebujemy. Im większa zniżka, im lepsza okazja, tym większe prawdopodobieństwo zakupu w okresie wyprzedaży. 

Jak sprzedawcy korzystają na zmianach zachowań kupujących w czasie wyprzedaży

Wiedząc, jak zmienia się tendencja zakupowa konsumentów w ciągu roku, sprzedawcy dostosowują się do tego trendu i na czas sezonowych obniżek przygotowują najbardziej atrakcyjne oferty. Na produkty, które popularne są przez cały rok, wystarczy minimalna zniżka, aby jeszcze bardziej zwiększyć ich sprzedaż, a wręcz sprawić, że rozejdą się w kilka chwil. Z kolei w przypadku produktów, które sprzedają się gorzej, zniżki są większe, sięgając często kilkudziesięciu procent, dzięki czemu konsument, mimo iż w innym czasie nie kupiłby danej rzeczy, w czasie wyprzedaży skorzysta z takiej okazji - 87% osób w tym okresie wybierze najtańszy produkt.

Warto mieć na uwadze zmieniające się w ciągu roku trendy zakupowe i kupować w okresie wyprzedaży bardziej świadomie, mniej kierując się impulsami oraz pozornie atrakcyjnymi zniżkami.

PromoCodius

Platforma internetowa, która oferuje aktualne kupony, oferty i rabaty do tysięcy znanych i wiodących sprzedawców detalicznych. Powstała w 2016 roku. Działa w Ukrainie, Czechach, Polsce, Słowacji, Rumunii, Szwecji, Danii, Finlandii, Norwegii, Hiszpanii, Meksyku, Stanach Zjednoczonych i Turcji.

Źródło informacji: Promocodius.com
 

Źródło informacji: Promocodius.com

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.